Hej!

Har någon erfarenhet av diffusionsöppet tätskikt? Jag är nyinflyttad i ett hus från ca 1900 byggt med krypgrund, trästomme. Jag planerar färdigställa en tvättstuga som tidigare ägare aldrig slutförde. Tidigare ägare har dragit avlopp, golvbrunn, golvvärme samt förberett för vatten och el till tvättmaskin, torktumlare och handfat. Inga ytskikt är gjorda. Bergvärmepump och varmvattenberedare står även i rummet.

Min fråga rör valet av tätskit eller inte, om man kan använda sig av diffusionsöppet tätskikt? Vi vill kunna skura av klinkers och inte riskera skador vid ev läckage från maskiner och pump. Och såklart få med försäkringsbolaget att acceptera lösningen. Ingen ytterligare vattenanvändning än så planeras. Samtidigt vill vi inte riskera att stänga inne fukt från marken som jag förstår kan riskera stanna i underliggande golvkonstruktion och orsaka fuktskador på sikt.

Någon med erfarenhet i frågor som denna?

Vänligen,
Joakim
 
Det är tätskikt på golv med ca 10cm uppvik på vägg som gäller
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är tätskikt på golv med ca 10cm uppvik på vägg som gäller
Ja enligt branschstandard är det så, men blir det inte ökad risk för fuktskador i konstruktionen under tätskikt från markfukt som stannar under tätskiktet istället för att diffundera vidare? Eller är den oron obefogad?
 
Ytterst liten risk; har du en underjordisk bäck under grunden eller är den torr?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ytterst liten risk; har du en underjordisk bäck under grunden eller är den torr?
Generellt mycket fin krypgrund helt inspekterbar som överlag är torr och fin, men just i det hörnet är marken något blötare och fukt kan förekomma på vår och sensommar. Därav min farhåga med fukt som inte kan vandra vidare genom diffusionslösningar.
 
Se till att grunden är ventilerad.
 
Någon annan som har åsikter/tankar hur man bäst gör i frågan?
 
Rickard.
Vad jag läst så verkar diffusionsöppet tätskikt främst vara för typ källare och oisolerad betong för det finns väl ingen diffusionsöppen folie?

Vet egentligen inte hur vanligt kakel är på krypgrunder men matta används ju i tusentals 70-tals kataloghus och även fast krypgrunderna inte varit felfria har jag inte hört talas om att badrummen eller tvättstugan skulle orsaka något problem.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.