Har ett svart 70-talsskåp som är tillverkat av någon sorts spånskiva med faner på. Den har fått en skada som bakkant som jag gärna skulle vilja åtgärda då den ljusa spånskivan gör att skadan syns väldigt väl.

Har dock inte någon vidare koll på hur man bäst åtgärdar en skada som denna, så jag tänkte att jag slänger ut frågan till ByggaHus samlade expertis.

Hur skulle ni gå tillväga?
 
  • Skada på bakkant av svart 70-talsskåp där ljus spånskiva syns genom flagnat faner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart 70-talsskåp med spånskada och synlig ljus spånskiva mäts med linjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla i med lite svart färg eller från en svart tuschpenna. Skulle inte lägga ned mera arbete på det utifrån att det är en vanlig spånskivemöbel.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Kanske lite snickerispackel och en lagom blank svart färg kan funka.
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Måla i med lite svart färg eller från en svart tuschpenna. Skulle inte lägga ned mera arbete på det utifrån att det är en vanlig spånskivemöbel.
Vanlig och vanlig vet jag inte, det är en rätt spektakulär pjäs som är värd en del (sett exemplar ute för 30K). Men den är gjord i spånskiva. Det är lite därför jag vill göra en fix som inte bara är att dutta i med penna.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske lite snickerispackel och en lagom blank svart färg kan funka.
Funderade på det. Maska upp det omkringliggande noga, hitta ngt svart snickerispackel och fylla i, slipa försiktigt och kanske på med ngt för att fixa så att den får samma glans i färgen som skåpet.
 
Mazen Mazen skrev:
Köp ett mindre ark fanér (ser ut som ek kan passa i ådring).
Skär rent skadan och limma dit en matchande bit.
Betsa med tex herdins aqua graphite svart.

[länk]

[länk]
Mycket bra. Tror du att det funkar att betsa fanéret innan man skär/limmar på det? Vore fint att kunna testa så att man får till rätt nyans, samt att man inte riskerar kladda på resten av skåpet som man gör om man ska applicera betsen när det redan är monterat.
 
Det går absolut, förutsatt att det är samma tjocklek, kan dock behöva bättra skarven ...
Annars limma, slipa (naska ngn mm ut på skåpet) och betsa tunt flera lager så du kan blurra in betsen på skåpet..
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Du behöver inte betsa, kör med svart skokräm istället (samma som möbelvax, men billigare)
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Uppar med en till fråga. Hur skulle ni med ett enkelt knep göra för att göra ett slitage/skada som denna minst synlig?
 
  • Träyta med slitage och skador där ljus träfärg syns genom svart färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Du behöver inte betsa, kör med svart skokräm istället (samma som möbelvax, men billigare)
Tack för tipset. Testade på ett litet hörn, men skokrämen sjunker inte in i materialet.
 
Mazen Mazen skrev:
Det går absolut, förutsatt att det är samma tjocklek, kan dock behöva bättra skarven ...
Annars limma, slipa (naska ngn mm ut på skåpet) och betsa tunt flera lager så du kan blurra in betsen på skåpet..
Blir lite stort projekt. Tänkte mest göra skåpet lite finare innan det ska iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.