nanowire nanowire skrev:
De flesta cirkelsågar är, likt C6BU2, öppna i sidan och även om tillkopplad dammsugare tar det mesta brukar det smita ut en hel del. När jag sågar med MT55 med underlag och dammsugare blir det nära nog inget spån utanför. Det var faktiskt den största anledningen att jag skaffade sänksåg.

[bild]
Lite off-topic men vad är det för klinga som sitter i och var har du beställt den?

@fribygg att det är oekonomiskt att köra 40v eller liknande för hemmabygge så visst, kanske mest ekonomiskt att inhandla allt på biltema eller hyra. Att komma undan med billigast möjliga är inte det viktiga för mig och inte heller för många andra här skulle jag gissa. Det är kul med bra verktyg och desto roligare att använda :D
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Lite off-topic men vad är det för klinga som sitter i och var har du beställt den?

@fribygg att det är oekonomiskt att köra 40v eller liknande för hemmabygge så visst, kanske mest ekonomiskt att inhandla allt på biltema eller hyra. Att komma undan med billigast möjliga är inte det viktiga för mig och inte heller för många andra här skulle jag gissa. Det är kul med bra verktyg och desto roligare att använda :D
Villhöver faktorn
Förmodligen är antalet ägda batterisystem högre än antalet hus som byggts hos de som drabbas av villhöver.
Biltema vet jag för lite om så där säger jag pass för egen del, jag har bra sladdmaskiner till det mesta och batteridriven slagskruvdragare av kännt märke när jag skruvar. Behöver jag nått special som festool ts55/75 eller en 'giraff' har jag kunnat hyra.
 
L Lovan83 skrev:
Jag har ingen känsla av hur snabbt man sågar reglar med den gamla skil-sågen men åtminstone HKC har förvånansvärt bra tempo.
Största problemet är oftast att stycket man ska kapa är för lätt eller litet ;)
Har man bra vassa klingor är även gamla sladdmaskiner oerhört snabba.
Mina hemsågade reglar är 2"x8" och på det brukar jag slå en 2x2 och/eller 2x3 om jag bygger vägg
Skivorna är fullt möjliga att kapa med sänksåg (jag har absolut provat) men den precisionen behövs inte om man inte sätter cembrit eller liknande synligt, cirkeln är snabb men stickisen skulle duga till det jag kapar.
Takstol vill byggnämden ha stämplat virke så det är lika bra att köpa färdiga stolar och få upplyft så där har jag ingen nytta av nån 12"kapger även om de är trevliga när de väl är uppställda.

En Fein skulle passa bra batteridriven, men man vill ju inte ha ett batterisystem till.

Till Cellplast måste jag säga att batteri cirkel är bra och snabbt, men det ser ju förd***ligt ut efteråt med allt skräp.

Gillar man att köpa nytt och inte bryr sej om ekonomi eller miljö,
är det ju fritt att handla alla maskiner man önskar
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har man bra vassa klingor är även gamla sladdmaskiner oerhört snabba.
Mina hemsågade reglar är 2"x8" och på det brukar jag slå en 2x2 och/eller 2x3 om jag bygger vägg
Skivorna är fullt möjliga att kapa med sänksåg (jag har absolut provat) men den precisionen behövs inte om man inte sätter cembrit eller liknande synligt, cirkeln är snabb men stickisen skulle duga till det jag kapar.
Takstol vill byggnämden ha stämplat virke så det är lika bra att köpa färdiga stolar och få upplyft så där har jag ingen nytta av nån 12"kapger även om de är trevliga när de väl är uppställda.

En Fein skulle passa bra batteridriven, men man vill ju inte ha ett batterisystem till.

Till Cellplast måste jag säga att batteri cirkel är bra och snabbt, men det ser ju förd***ligt ut efteråt med allt skräp.

Gillar man att köpa nytt och inte bryr sej om ekonomi eller miljö,
är det ju fritt att handla alla maskiner man önskar
Till cellplast rekommenderar jag att prova cellplast-blad och sticksågen. Som att skära i smör och nästan helt utan smulor.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Till cellplast rekommenderar jag att prova cellplast-blad och sticksågen. Som att skära i smör och nästan helt utan smulor.
Ska provas innan jag bygger eller hyr nått med värme att skära 'friggen' med
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag har både festool 55 o hkc
Hkc är bra men lite klen,det hade fått vara lite mer kräm i den men det stora problemet med festool batteri maskinerna är att dom är istortsett odugliga på vintern dom tål ingen kyla. Obs norr om polcirkeln. Så man måste ha andra maskiner för att kunna arbeta på vintern. Är det någon som har en mafell kss o kan tala om hur den fungerar i kyla.
Hkc funktioner är ju nästan beroendeframkallande på byggen men kan inte användas på vintern så jag skulle vilja ha ett alternativ.
Festool är svåra att ersätta pga systemtänket men mest får dom bo i snickeriet. Men hkc vill jag ha på bygget.
 
A aunnr1 skrev:
Jag har både festool 55 o hkc
Hkc är bra men lite klen,det hade fått vara lite mer kräm i den men det stora problemet med festool batteri maskinerna är att dom är istortsett odugliga på vintern dom tål ingen kyla. Obs norr om polcirkeln. Så man måste ha andra maskiner för att kunna arbeta på vintern. Är det någon som har en mafell kss o kan tala om hur den fungerar i kyla.
Hkc funktioner är ju nästan beroendeframkallande på byggen men kan inte användas på vintern så jag skulle vilja ha ett alternativ.
Festool är svåra att ersätta pga systemtänket men mest får dom bo i snickeriet. Men hkc vill jag ha på bygget.
KSS60 har jag klyvt tryckta reglar med och det är bra tryck i den, även vid -6 grader. Kallare än så har jag inte haft anledning att prova. Så långe man låter sågen jobba håller sig batteriet varmt så märkte ingen skillnad. Problemet är väll att förvara batterierna varmt emellan och under tiden.
 
Redigerat:
Hur är det fungerar kss60 på festool skenor.
Annars har jag tittat på just den för den sågar lite djupare än hkc
 
A aunnr1 skrev:
Hur är det fungerar kss60 på festool skenor.
Annars har jag tittat på just den för den sågar lite djupare än hkc
Inte alls.
Den enda(?) Mafell som kan gå på Festool/Makita-skenor är MT55
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.