Bor i en hyresrätt och har hämtat hem en tvättmaskin som jag vill (försöka) koppla in. Är dock osäker på sladdarna, förut tvivlade jag ej på att röda sladden var jordad men fastighetsskötaren nämnde att det "eventuellt kan variera eftersom det byggdes på 60-talet och de tog lite vad som fanns".

Någon vänlig själ som kan ge lite klarhet i vilken sladd som hör var? Om det öht är möjligt genom denna bild.
 
  • Öppen eldosas kontakter med urkopplade färgade kablar och en osäker jordad kabel mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att säga med säkerhet genom varken din bild eller att titta kopplingsdosan i verkligheten. Färgerna riskerar alltid att vara ”fel”.

Du måste förvissa dig om vad som är vad genom att mäta och/eller följa kablarna till centralen.

Och lyssna på de elektriker som förhoppningsvis skriver i tråden, jag är lekman.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
H HoolaBadoola skrev:
Någon vänlig själ som kan ge lite klarhet i vilken sladd som hör var? Om det öht är möjligt genom denna bild.
Naturligtvis behövs det att mätas. Det är inte möjligt nej, att garantera något via din bild.
 
  • Gilla
HoolaBadoola och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
  • Gilla
HoolaBadoola och 1 till
  • Laddar…
A
H HoolaBadoola skrev:
Bor i en hyresrätt och har hämtat hem en tvättmaskin som jag vill (försöka) koppla in. Är dock osäker på sladdarna, förut tvivlade jag ej på att röda sladden var jordad men fastighetsskötaren nämnde att det "eventuellt kan variera eftersom det byggdes på 60-talet och de tog lite vad som fanns".

Någon vänlig själ som kan ge lite klarhet i vilken sladd som hör var? Om det öht är möjligt genom denna bild.
kanske kolla med värden först? antagligen är det olagligt att göra fast installation själv och/eller inte tillåtet för värden att du pillar med det själv?
Brand eller annat och det är nog bra att du har ett papper på att det är gjort av certifierad elektriker eller att du har mail från värden att han/hon tillåter att du pillar i trådarna själv. blir orolig när du ställer frågan så här.

Vet att det är polisanmälan om man installerar själv om det är gäller vissa saker. Mängder med folk skall hålla på att spara lite på att installera själva där de inte får. Vad är det värt om något går rejält fel?
Se elsäkerhetsverkets hemsida. Rekommenderar att du tar ett kik där först: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/

Skärmbild av avsnittet "Tvättstuga och tvättmaskin" på Elsäkerhetsverkets hemsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
I dosan finns även en vit ledare som inte är ansluten i plinten.
Förr fanns det maskiner med 3-fas + jord.
Färger kan man inte lita på.

Vet man inte vad man gör, chansar och gör fel, så kanske man har kopplat fas till skyddsjorden. Livsfarligt.

Gör man bara sönder maskinen med en felkoppling så har man ändå kånkat omkring på maskinen i onödan.

Vet man hur man ska koppla och har mätinstrument att verifiera med och är 100,0% säker på att man gör rätt så kan det kännas fånigt att man inte får göra det själv ens om man gör rätt. Men man måste inte polisanmäla sig själv.

Våtutrymme är heller ingen lämplig plats för att experimentera med el.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
Som sagt skaffa mätinstrument. Om du inte vet hur du skall använda det så fråga en kompis, eller här på forumet.

Och du får under inga omständigheter chansa på att röd är skyddsjord. Gör du fel så blir det akut livsfarligt.

Det räcker inte att genom mätning komma fram till att det inte ligger spänning på den förmodade jordledaren. Man måste säkerställa att den vekligen är i kontakt med jord. För några år sedan inträffade en olycka där en handdukstork hade kopplats in med jord mot gulgrön (som ju borde vara skyddsjord) det visade sig att gultgröna tråden i ett annat rum var kopplad till tändtråd, den var alltså strömförande om lampan i det rummet var tänd. En person avled pga. detta.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
Detta är ett typiskt tillfälle när färgerna kan vara vadsomhelst, lita inte på något.
Jag hade lyft på locket till centralen och med ögat kontrollerat var saker sitter.
Säkerställt att det inte finns några kopplingar i några dosor på vägen som ställer till det.
Utfört kontrollmätning.
Kopplat in saker och ting.
Jag accepterar en röd jord i en installation från tiden, men då ska den vara den röda, och saker ska vara friskt. En gulgrön märktejp är ett litet ljus på tårtan. Fas(er) och nolla i färg med resten av anläggningen.
Är det risigt, byt tråd och då till moderna färger.
 
  • Gilla
HoolaBadoola och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt skaffa mätinstrument. Om du inte vet hur du skall använda det så fråga en kompis, eller här på forumet.

Och du får under inga omständigheter chansa på att röd är skyddsjord. Gör du fel så blir det akut livsfarligt.

Det räcker inte att genom mätning komma fram till att det inte ligger spänning på den förmodade jordledaren. Man måste säkerställa att den vekligen är i kontakt med jord. För några år sedan inträffade en olycka där en handdukstork hade kopplats in med jord mot gulgrön (som ju borde vara skyddsjord) det visade sig att gultgröna tråden i ett annat rum var kopplad till tändtråd, den var alltså strömförande om lampan i det rummet var tänd. En person avled pga. detta.
Tack för svar! Här ska inget chansas, har stor respekt för elektricitet ;). En av mina grundprinciper i livet är att alltid undersöka om jag kan lösa problem själv i första hand. Men som du säger finns här inte utrymme för misstag och jag lämnar därmed över detta till hyresvärden, även om det är trist. Hoppas att jag har möjlighet att lära mig i framtiden dock, gillar att "klara det själv" (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.