Har nyligen flyttat till hus med min sambo som spelar trummor. I källarens ena hörn (längst bort från sovrummen som ligger i andra änden av huset) finns ett lagom stort rum som vi båda känner är perfekt trumrum.

Nu funderar vi mycket på det här med ljuddämpning. Vi vill helst slippa riva och göra om och upplever att rummet är tillräckligt stort för att kunna bli av med golvyta om vi bygger på väggarna "inifrån" - men med vad? Finns det nån bra lösning eller är vi helt utlämnade åt att madrassera väggarna eller ordna "professionell ljuddämpning"?

Jag har tänkt mig något i stil med att sätta upp en extra innervägg och i hålrummet som bildas mellan dessa och befintliga väggar stoppa in...ja, något. Men jag kan ingenting om det här och tar tacksamt emot tips och råd!
 
Düsseldorff
Om det finns tillräckligt med plats kan ni bygga ett "rum i rummet". Det kan ge mycket bra ljuddämpning om det är riktigt gjort. Trumljud har ju en förmåga att ta sig igenom det mesta...
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det finns tillräckligt med plats kan ni bygga ett "rum i rummet". Det kan ge mycket bra ljuddämpning om det är riktigt gjort. Trumljud har ju en förmåga att ta sig igenom det mesta...
Efter lite extra mätning känns det som att det borde gå! Rummet ligger i ett hörn av huset, behöver innerrummet ha fyra väggar eller "räcker" två om man låter de andra två vara husets ytterväggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.