Hej,, har nyligen köpt ett hus, huset är byggt någon gång på 40-talet, men elen är renoverad '86.

På tomten finns ett uthus/garage,, tänkte få lite lampor ut dit och sedan uttag för maskiner, så man inte behöver dra en skarvsladd över tomten varje gång man vill göra något där.

Obs! Skall bara inhandla det som behövs så får elektrikern göra själva installationen.

Då till minna frågor;

1: Vad för slags kabel skall gå från huset ut till "garaget"?

2: Måste väl ha någon slags central där!?

3: Skall ha ett 3-fas uttag, vanliga uttag och belysning, vad för kabel skall det dras mellan centralen på "garaget" till dessa? Då jag säkerligen kommer använda, en bandsåg, borrmaskiner osv!?

5: Vad skall ingå i centralen, säkringar förstås (10,16A!?), huvudbrytare osv!?

Tänkte köpa allt själv så får sedan en Yrkesman komma och installera. Det kan ju faktiskt oxå vara intressant att veta hur mycket som behövs och vad det kommer att kosta..

mvh,

Mike
 
En tanke, din elektriker kanske får bättre pris på komponenterna som behövs än vad du kan handa dessa för. Han kan också direkt se vad du behöver.

(3-fas i garaget är smart, många som missar det kan jag tänka mig)
 
Om du nu tänker göra som du säger, att du tänker köpa material och sen ta dit en elektriker: prata med elektrikern först. Det är inte alla som accepterar att jobba med kundens material. Fast jag kan inte tänka mig att du får materialet billigare om elektrikern säljer det. Min erfarenhet (och många andras) är att det är precis tvärt om.
 
Ja, det är väl kanske enklast! Men om jag vet vad jag behöver så kan jag kolla upp det själv i förväg så att man vet ungefär vad prislappen blir, gör ju inte precis någon skada att veta, eller!?

Men man får väl gå den enkla vägen..

/mike
 
1: Vad för slags kabel skall gå från huset ut till "garaget"?

Svar:
Har du fasadmätarskåpet på huset? gulrör i mark är bra att gräva ner då, och dra en EKKJ 4x6+6 mm2 i borde väl räcka tycker jag (glad amatör)

2: Måste väl ha någon slags central där!?

Svar:
Om du drar som jag skriver ovanför förutsätter det en separat central i garaget, och det är vettigare än att bygga ut husets central och dra ett stort antal kablar mellan hus och garage.

3: Skall ha ett 3-fas uttag, vanliga uttag och belysning, vad för kabel skall det dras mellan centralen på "garaget" till dessa? Då jag säkerligen kommer använda, en bandsåg, borrmaskiner osv!?

Svar:
Ska du köra utanpåliggande installation eller har du tänkt öppna väggar och sätta rör?

5: Vad skall ingå i centralen, säkringar förstås (10,16A!?), huvudbrytare osv!?

Svar:
Köp en färdig central av någon, tex elbutik eller låt elektrikern skräddarbygga en (mycket dyrare blir det då dock)

Tänkte köpa allt själv så får sedan en Yrkesman komma och installera. Det kan ju faktiskt oxå vara intressant att veta hur mycket som behövs och vad det kommer att kosta..

Svar:
När jag lejde elektriker till nyinstallation i huset ville han inte att jag köpte material själv, så han stod för allt vid första delen som gällde rör, kabel, dosor etc.

Detta inkl hans arbete gick på runt 45k. Han hade offererat ca 45 till för resterande, dvs material och montage av brytare, uttag etc.
Eftersom vi hade byggt upp en relation under hans tid i mitt hus så frågade jag om möjligheten att köpa slutmaterialet själv och han gick med på det sålänge jag köpte erkända märken. Den materialkostnaden blev mkt lägre än den han offererat tidigare, men samtidigt diskuterade vi priser och han kunde matcha dom som jag köpte för...

Eftersom han fick göra lite extra dragningar utöver det han offererat så var dessa kostnader bra specade på fakturan och då såg jag att tex vanlig FK kabel var ca 3,5 ggr dyrare när min elektriker stod för den än när jag köpte den från elbutik.
Då hade jag fått 10% från elektrikern.
Det var pga detta jag ville köpa material själv. Men som sagt, forska runt vad du kan köpa materialet för, fråga sen elektrikern efter offert på materialet, skiljer det mycket kan du alltid lite försynt fråga om du då inte kan få köpa det själv och då kanske visa dina priser. Då kommer han antingen bli grinig eller matcha materialpriserna tror jag :)

Så tips, räkna lite antal på uttag, brytare, stega upp kabel från matning till garage, in på elbutik.se och lägg allt i kundvagnen och printa ut så har du lite priser.

Eventuellt om du ritar en skiss i paint eller nåt och laddar upp kanske någon kan hjälpa till att skriva lite materialspec.

Hälsningar Patrik
 
Mikael_L
En fråga till de som kan:
Är det tillåtet att dra en trefaskabel 5G2,5 från HC till t.ex. garage, och där i en kopplingsdosa grena av den till följande: -belysning -enfasuttag -trefasuttag.
Alltså utan UC låta denna trefasledare försörja både enfasobjekt och trefasobjekt (trefasuttag).?
Allt avsäkrat 3x16A (förutsatt att 16A vägguttag används) eller avsäkrat 3x10A (om man tror sig klara sig med 10A i sina trefasuttag).
 
Mikael_L skrev:
En fråga till de som kan:
Är det tillåtet att dra en trefaskabel 5G2,5 från HC till t.ex. garage, och där i en kopplingsdosa grena av den till följande: -belysning -enfasuttag -trefasuttag.
Alltså utan UC låta denna trefasledare försörja både enfasobjekt och trefasobjekt (trefasuttag).?
Allt avsäkrat 3x16A (förutsatt att 16A vägguttag används) eller avsäkrat 3x10A (om man tror sig klara sig med 10A i sina trefasuttag).
Det borde inte falla in under "god elsäkerhetsteknisk praxis" och därmed strida mot gällande föreskrift!
 
Det borde väl vara enkelt (och tillåtet) att dra ut 5G2,5 avsäkrad med 16A till en liten normcentral och i den säkra ner till 10A för några enfasgrupper och en 16A trefasgrupp för trefasutaget?

Eller var det så att man inte kan säkra 16A med 16A en gång till? Detta har varit uppe förut på forument, men kommer inte ihåg hur det var.
 
Eftersom det finns hur mycket som helst att söka ang. den frågan här så går jag inte in på det igen!
 
Mikael_L
dalle skrev:
Det borde väl vara enkelt (och tillåtet) att dra ut 5G2,5 avsäkrad med 16A till en liten normcentral och i den säkra ner till 10A för några enfasgrupper och en 16A trefasgrupp för trefasutaget?

Eller var det så att man inte kan säkra 16A med 16A en gång till? Detta har varit uppe förut på forumet, men kommer inte ihåg hur det var.
Ja problemet med en undercentral var väl bl.a. att det krävdes väldigt grova ledare, även om man endast ska ha 10A eller 16A. Sen minns jag att elektrikerna på forumet inte var helt överens om detta.

Gör den här tråden en tjänst och börja inte diskutera det igen, om någon kommer ihåg i vilken tråd det var på tapeten senast så kan ni väl bara länka in den, jag tror inte åsikterna har förändrats den senaste månaden (bra Sawsaw... ;) ).
 
Mikael_L skrev:
Gör den här tråden en tjänst och börja inte diskutera det igen, om någon kommer ihåg i vilken tråd det var på tapeten senast så kan ni väl bara länka in den, jag tror inte åsikterna har förändrats den senaste månaden (bra Sawsaw... ;) ).
Va, det här är ju el-forument - här är vi faktiskt *skyldiga* att avvika från ämnet och gröta ner oss i teknikaliteter! :D
 
Mikael_L
Då ska jag försöka ge några svar, har inte behörighet, bara så du vet...
Moken har redan dragit några av mina svar, men jag kompletterar lite...

_Mike_ skrev:
Då till mina frågor;

1: Vad för slags kabel skall gå från huset ut till "garaget"?

2: Måste väl ha någon slags central där!?

3: Skall ha ett 3-fas uttag, vanliga uttag och belysning, vad för kabel skall det dras mellan centralen på "garaget" till dessa? Då jag säkerligen kommer använda, en bandsåg, borrmaskiner osv!?

5: Vad skall ingå i centralen, säkringar förstås (10,16A!?), huvudbrytare osv!?

Tänkte köpa allt själv så får sedan en Yrkesman komma och installera. Det kan ju faktiskt oxå vara intressant att veta hur mycket som behövs och vad det kommer att kosta..
1. Det går att använda EKLK, 5G2,5 eller 5G4 kan vara lämpligt, EKLK MÅSTE ligga i kabelskyddsrör. Jordkabel typ EKKJ 4x2,5+2,5 , EKKJ 4x4+4 , N1XV 5G2,5 , N1XV 5G4 och större dimensioner är också OK, dessa behöver inte ligga i kabelskyddsrör, men det är inte så dumt att ha det ändå.
Du måste ev ha grövre dimensioner än så, se nedan...

2. Svaret verkar vara ja, om du inte vill dra både en 5 ledare och minst en 3 ledare till garaget, vill du splitta upp dina uttag på fler säkringar så blir det ännu fler kablar. Dessutom, vill du klara dig utan central i garaget måste du ha några lediga säkringsplatser i din vanliga central, alt bygga ut den.
Problemet med ny UC i garaget är att du kan åka på att behöva använda en hyfsat fläskig kabel dit.

3. Om det vore mitt garage och alla väggar redan satt uppe, skulle jag dragit utanpåliggande EKLK. EKK är också godkänt, men personligen betalade jag hellre det lilla extra, för slutresultatet blir både lite snyggare och lite säkrare.
EKLK 3G1,5 till lyse + vägguttag, 5G2,5 till trefasuttag.

4. har jag inget svar på :)

5. Helt rätt...
Huvudbrytare.
4pol jordfelsbrytare
En (eller flera) säkringar 4pol 16A karaktestik C till trefasuttag. Om du inte tror att du kommer använda flera trefasmaskiner samtidigt så nöjer du dig med en grupp = 1 säkring.
2, 3 eller 4 säkringar 2 pol 10A karaktestik C till enfasuttag (en till lyse). Jag skulle valt 3, tror jag. Känns ungefär lämpligt med två grupper på enfasuttagen, då kan man köra två effektslukande maskiner samtidigt bara man kopplar dom till rätt uttag.
Det finns nog färdigkopplade centraler med ungefär denna bestyckning, det är inte dyrare än att bygga ihop centralen själv (tvärtom tror jag)

edit:
När jag tänker efter, ett eller två uttag till motorvärmare som ligger på egen säkring skulle jag nog kosta på mig själv. Så jag skulle haft 4 eller kanske 5st 10A säkringar, varav en eller två går till uttag utomhus.
 
Mikael_L
dalle skrev:
Va, det här är ju el-forument - här är vi faktiskt *skyldiga* att avvika från ämnet och gröta ner oss i teknikaliteter! :D
Ja just det...
Har ni funderat på det där med vilken kopparkvalitet som man ska använda, är alla godkända för bruk i Sverige... :D :D *haha*
 
Mikael_L skrev:
En (eller flera) säkringar 4pol 16A karaktestik C till trefasuttag. Om du inte tror att du kommer använda flera trefasmaskiner samtidigt så nöjer du dig med en grupp = 1 säkring.
2, 3 eller 4 säkringar 2 pol 10A karaktestik C till enfasuttag (en till lyse). Jag skulle valt 3, tror jag. Känns ungefär lämpligt med två grupper på enfasuttagen, då kan man köra två effektslukande maskiner samtidigt bara man kopplar dom till rätt uttag.
Ursäkta en okunnigs OT fråga, men 4 poliga och 2 poliga säkringar? Jag antar att du är ute efter någon form av brytare som också bryter nollan? Är detta vanligt, när används det egentligen och finns det inte en risk då att nollan bryts "för tidigt" före fasen? Exemplifiera (länka) gärna!
 
Och när du nu ska ha bandsåg, borrmaskiner etc där ute så ställs det ännu större krav på anläggningen vad gäller materielval och kapslingsklass!

/Elinstallatör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.