Stenback skrev:
Jag har försökt läsa en del manualer till hällar och som jag tolkat det så räcker proppskåpet som brytare vid en fast installation. Dvs att man skruvar ur propparna alternativt bryter hela centralen med huvudbrytaren.
Jag är inte behörig, men svar på detta i elforumet från behöriga brukar vara att det inte räcker.

Ang kontakt så kommer du ändå inte att kunna använda den där 25A-enfas-spiskontakten eftersom du har en trefas/16A anslutning. Din befintliga installation (FK-trådarna) är dimensionerad för 16A. Du behöver istället ta reda på hur man ansluter din aktuella häll för 2 faser 16 A (inkl nolla).
 
Så om jag förstått det hela rätt (tack för all information!) så är det möjligt att dela upp min befintliga perilex (förutsatt att jag har 3 faser + nolla + jord framdraget).

Detta ska alltså gå att dela upp så att jag får 2 faser + nolla + jord till hällen samt 1 fas + nolla + jord till ugnen. Eftersom jag har "äkta" 3-fas, dvs fasförskjutning mellan alla 3 faserna så ska det alltså räcka med en nolla i väggen tillbaka till centralen?

Behöver kunna planera hur jag ska sätta köket så att det ändå finns plats för uttag och liknande. Där spisen står nu kommer diskmaskinen stå så jag vill inte att det bygger ut för mycket från väggen. Kommer elektrikern gå med på att ersätta det befintliga perilex-uttaget med en kopplingsdosa. Och därifrån dra två separata kablar, en med 4 trådar i (2 faser + nolla (eller måste man ha 2 nollor även här?)+ jord) och en med 3 trådar (1 fas + nolla + jord). Detta vill jag ha draget längs väggen under skåpen, det bör väl inte bli något problem?

För ugnen är det väl lämpligast med ett vanligt utanpåliggande vägguttag men om jag förstått det rätt så finns det ingen bra lösning i mitt fall för uttag + stickpropp för en häll som är kopplad på två faser samtidigt.

Som jag förstått det är spisdonet med enfas inte att tänka på. Går det inte att sätta ett nytt perilex uttag och koppla så att jag får 2 faser + 1 nolla + jord?
Detta för att slippa ha hällen fast inkopplad.

Bifogar en bild på ytterligare en anslutningssladd från Elgiganten... här är det väl en klämhylsa som håller ihop nollorna och sedan 2 faser + jord. Syns väl inte så bra i bild men det fanns även en tunnare kabel som är klippt ungefär där höljet slutar.
 
  • anslutningssladd för fast montage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Det är väl inga problem att koppla hällen med perilex-stickpropp, trots att den bara använder 2 faser, nolla + jord.
 
ridax skrev:
Det är väl inga problem att koppla hällen med perilex-stickpropp, trots att den bara använder 2 faser, nolla + jord.
Nu har jag plöjt igenom en massa trådar i det här ämnet. Nä det ska nog inte vara något problem. MEN det är tydligen inte ok att sätta ett nytt perilex vägguttag (hona) som inte är fullkopplat (3 faser + nolla + jord). Så eftersom jag vill ha ett separat uttag till ugnen finns det bara två faser kvar och då funkar inte perilex.

Följdfrågan blir då, det finns ju 1-fas uttag/stickpropp för 25A och perilex för 3-fas. Finns det något uttag för 2-fas (2 faser + nolla + jord)?
 
D
Du menar väl att det bara finns en fas kvar till ugnen (det är ju hällen som tar 2 faser). Men vad är det som hindrar att du sätter 2 perilex-uttag (fullkopplade), ett vid hällen och ett vid ugnen och kopplar in både häll och ugn med perilex (och då väljer att koppla dem till olika faser)?
 
Tror även att det är tillåtet att (via kopplingsdosa) ha både fullkopplat perilexuttag och ett vanligt enfasuttag på 16A där alltså enfasuttaget delar sin fas med den tredje outnyttjade fasen i perilexen. Detta har "clearats" tidigare i någon tråd, men jag är (som vanligt) osäker på vilken. Det kan förstås ha varit fel, men jag vill minnas att det fanns behöriga i den tråden... kombinerad säkring eller alt jfb är förstås krav.

Två perilex fungerar förstås men det kan vara dumt om ugnen levereras med pågjuten 16A-kontakt. Klipper man av den så bryter man iprincip mot CE-märkningen. Det finns dock ugnar som levereras med lös kontakt (min Siemens gjorde det). Allt som har att göra med perilex blir även dyrare.
 
D
Jo, men perilex håller ju ordning på nolla och fas, vilket inte ett vanligt enfasuttag gör. Det finns iofs de blå runda enfas-uttagen, men då blir det knappast så mycket billigare än perilex.

Många moderna ugnar skall kopplas in med nolla och fas specificerade, i alla fall enligt manualen...
 
ridax skrev:
Du menar väl att det bara finns en fas kvar till ugnen (det är ju hällen som tar 2 faser). Men vad är det som hindrar att du sätter 2 perilex-uttag (fullkopplade), ett vid hällen och ett vid ugnen och kopplar in både häll och ugn med perilex (och då väljer att koppla dem till olika faser)?
Nä det är väl inget som hindrar det. Ugnen kommer vara monterad precis under hällen så det vore smidigt.

dalle skrev:
Tror även att det är tillåtet att (via kopplingsdosa) ha både fullkopplat perilexuttag och ett vanligt enfasuttag på 16A där alltså enfasuttaget delar sin fas med den tredje outnyttjade fasen i perilexen. Detta har "clearats" tidigare i någon tråd, men jag är (som vanligt) osäker på vilken. Det kan förstås ha varit fel, men jag vill minnas att det fanns behöriga i den tråden... kombinerad säkring eller alt jfb är förstås krav.

Två perilex fungerar förstås men det kan vara dumt om ugnen levereras med pågjuten 16A-kontakt. Klipper man av den så bryter man iprincip mot CE-märkningen. Det finns dock ugnar som levereras med lös kontakt (min Siemens gjorde det). Allt som har att göra med perilex blir även dyrare.
Ugnen har lös kontakt och hällen är inte införskaffad ännu. Jag har inget emot jfb utan har tänkt skaffa det på sikt men då måste jag synka elektriker med föreningen (bor i bostadsrätt) så man kan bryta huvudströmmen så jag tänkte om det går att få till en snabb och smidig lösning så jag får klart köket så kan jag se till att få jfb i lugn och ro vid ett senare tillfälle.

På vilket sätt blir perilex dyrare?

Nu vet jag att elektriker inte gärna jobbar med Clas Ohlson grejer men där får man ett utanpåliggande perilex-uttag för 79 kr, stickproppen är en tia billigare. Ett vanlig vägguttag kostar ju ungefär lika mycket. Kollade även ELFA och det är samma prisnivå där.
 
D
Stenback skrev:
På vilket sätt blir perilex dyrare?

Nu vet jag att elektriker inte gärna jobbar med Clas Ohlson grejer men där får man ett utanpåliggande perilex-uttag för 79 kr, stickproppen är en tia billigare. Ett vanlig vägguttag kostar ju ungefär lika mycket. Kollade även ELFA och det är samma prisnivå där.
Det var nog främst kostnaden för det extra perilex-uttaget samt att det behövs 5 trådar till perilex-uttagen istället för 3. 5 trådar kostar lite mer (försumbart när de skall sitta bredvid varandra) och tar väl några minuter mer att koppla. Men kostnaden är nog inte speciellt hög.
 
Vi hade också en spis med 400V trefas, dvs 3 * 16A och Perilex-anslutning. Vi bytte spisen mot en separat inbyggnadsugn samt induktionshäll (Electrolux) inköpt på Elgiganten. Spisen kom med en vanlig stickpropp (svensk modell), men hällen kom levererad med en norsk anslutning (tre parallella metallbleck).

Vi anlitade en elektriker för att hjälpa oss med inkopplingen. På både ugnen och hällen satte han först Perilex-kontakter. Han delade sedan upp vårt existerande Perilex-uttag bakom spisen till två separata Perilex-uttag. Det gamla Perilex-uttaget matar nu hällen (tvåfas 400V), och en kabel går till ett annat väggmonterat Perilex-uttag bakom inbyggnadsskåpet för ugnen (enfas 230V).

Det var inget större ingrepp och tog totalt cirka två timmar. Jag utgår ifrån att elektrikern gjorde allt rätt, det var alltså inget hemmafixeri...

Thomas
 
Stenback skrev:
Om mitt uttag heter perilex, vad heter då den typ av uttag som krävs för hällen?
Jag var på Elgiganten och hällarna där hade en typ av kontakt med tre parallella stift, ganska grova sådana.
NORSK sTICKPROPP ELLER GAMMAL SVENSK

AMPERE abl
 
Jag är inne på samma visa. Jag har en induktionshäll som det står 220 / 240 V på och ett uttag, perilex samt en stickkontakt, perilex. Min häll är en Bosch och hade när den kom ingen stickkontakt utan sladden låg med L1 och L2 tillsammans med en "klämhylsa" två stycken N tillsammans samt två st jord tillsammans. Hur ska jag nu koppla i stickkontakten för att inget ska gå fel?

N ska vara på N, jord på jord men ska jag lägga L1 och L2 tillsammans (från hällen) på L1 i stickkontakten eller ska jag lägga L1 på L1 och L2 på L2. Blir det inte 400v in i hällen då ?

tacksam för svar
 
D
Kan inte lova något, men jag är ganska säker på att du skall separera L-kablarna och sätta en på L1 och en på L2, sedan motsvarande på stickproppen. Jo, det blir 400V mellan de två faserna, men hällen använder ju inte detta utan 2 plattor på 1 fas mot nollan och de 2 andra plattorna mot den andra fasen och nollan.
 
japp det verkade funka. tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.