Flera takrutor har blåst bort. Hittade dem men vet inte hur jag kan sätta tillbaka dem. Och hur jag ska förhindra dem att lossna igen? Nån som fixat tillbaka dom?
 
Skruva fast dom med sk farmarskruv.
 
E etompau skrev:
Skruva fast dom med sk farmarskruv.
Tack för svar. Men måste jag inte få i skivorna i profilerna? Det verkar svårt!
 
U
Våra profiler va tvådelade, en undre halva och sen en övre halva som klämmer fast skivorna.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Våra profiler va tvådelade, en undre halva och sen en övre halva som klämmer fast skivorna.
Aha! Mina som flög iväg var hela, från nock till takfot. Profiler både uppe o nere och på båda sidor. Kanske nån annan vet?
 
lättare och svara om man ser en bild

annars ring och fråga försäkringbolaget så får du kanske åtgärdat det för en självrisk
 
  • Gilla
Mirjam Ström
  • Laddar…
När vi byggde upp vårt växthus fick man föra in kanalplasten allteftersom i profilerna, att få tillbaka den utan att ta isär blir svårt.
 
K Kurtivan skrev:
När vi byggde upp vårt växthus fick man föra in kanalplasten allteftersom i profilerna, att få tillbaka den utan att ta isär blir svårt.
Så gjorde vi också. Förmodligen måste man lossa en del skruvar. Ska prova i vår när det blir varmare. Just nu har vi bakat in växthuset i en presenning. Mycket snören blev det.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Mirjam Ström Mirjam Ström skrev:
Så gjorde vi också. Förmodligen måste man lossa en del skruvar. Ska prova i vår när det blir varmare. Just nu har vi bakat in växthuset i en presenning. Mycket snören blev det.
Hoppas ni har bättre skruv än vårt, de var inte rostfria så inte går det att ta isär något mer.
 
Mirjam Ström Mirjam Ström skrev:
Så gjorde vi också. Förmodligen måste man lossa en del skruvar. Ska prova i vår när det blir varmare. Just nu har vi bakat in växthuset i en presenning. Mycket snören blev det.
Vi brukar sätta en presenning över varje höst, drar sen ett spännband runt nertill på växthuset och knyter fast den i.
 
K Kurtivan skrev:
När vi byggde upp vårt växthus fick man föra in kanalplasten allteftersom i profilerna, att få tillbaka den utan att ta isär blir svårt.
Hej! Nu har vi förankrat takhalvorna med spikband. Tvärs över från gavel till gavel. Hoppas det stabiliserar vid nästa storm. Jag lyckades skruva isär så jag kunde skjuta in skivorna, men det var bökigt!
 
  • Spikband monterat tvärs över takhalvor på vågig plåt för stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
hsd
Sent svar men vårt växthus har vi siliconat fast skivorna, det rekomenderades av tillverkaren, har suttit bra i över 10 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.