harry73 harry73 skrev:
Jag drar fram mina tunnor 300m, så 40 m känns ju humant. Men är man i en storstad finns det ju bra möjligheter att effektivisera sophämtningen
[media]
såna har vi i min by på 200 personer
 
C
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Måste ju vara klokare att en sopbil hämtar gatans sopor än att alla bilar åker och lämnar sopor som sedan en bil hämtar.
Beror ju i och för sig på om man åker enkom för att lämna återvinningen eller om man åker i något annat ärende.
Själv har jag väldigt svårt att förstå de som åker i väg med bilen endast för att lämna källsorteringen. Då går ju mycket av vinsten förlorad.

Vi lastar alltid in den i bilen när man åker till affären och handlar och lämnar på stationen utanför butiken. En omväg på max 50 meter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror ju i och för sig på om man åker enkom för att lämna återvinningen eller om man åker i något annat ärende.
Själv har jag väldigt svårt att förstå de som åker i väg med bilen endast för att lämna källsorteringen. Då går ju mycket av vinsten förlorad.

Vi lastar alltid in den i bilen när man åker till affären och handlar och lämnar på stationen utanför butiken. En omväg på max 50 meter.
Ja delvis, men bilen som åker på din gata och hämtar sopor gör det i sitt yrke inte innan den ska och handla.

Dessutom ser det ut som fan vid alla återvinningsstationer, man lär knappast vara lika likgiltig och slarvig utanför sitt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
problemet på bilden är ju oftast att personer inte har bil att kunna åka till tippen med

bättre om man hade som system dom har i usa och england att komunen har visa dagar dom kommer och hämtar grovsopor så man ställer bara ut på gatan
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
C
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja delvis, men bilen som åker på din gata och hämtar sopor gör det i tjänst så jämförelsen är egentligen irrelevant.
Ja, men hämtas allt med samma bil blir det ju mycket mer effektivt.

Dessutom ser det ut som fan vid alla återvinningsstationer, man lär knappast vara lika likgiltig och slarvig utanför sitt hus.
Instämmer. I vissa fall är det riktigt j-la bedrövligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Jag tror systemet med olika färger på påsarna är smidigast. Jag har inte använt det själv men har sett hur det funkar och har kontakt med tillverkaren via jobbet. Kalmar och Eskilstuna är två av de kommuner som använder systemet.
Kalmar eller rättare Kretslopp Sydost har haft stora problem och fortfarande, nu är problemet med påsarna till matavfall i plast som inte kan renas och hamnar sönderflisat på åkrarna.
Så har vi haft det i några år och nu delar man gratis röda plastpåsar till övrigt avfall för att optisk avlösning ska fungera och då bara två färger rött och grönt. Troligtvis vill inte de som satsat på den lösningen att man kastat bort xxx Mkr. Glöm den lösningen, den kommer aldrig att klara det som nu beskrivs.:thumbdown::thumbdown:
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hoppas verkligen på lösningen att villaägare får en extra tunna för sådant som ska sorteras. Måste ju vara klokare att en sopbil hämtar gatans sopor än att alla bilar åker och lämnar sopor som sedan en bil hämtar.
Såhär kommer de troligtvis bli överallt.
Helt fantastiskt bra.
Fyrfackskarl-768x514.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag är kanske 10-20 år framåt i tiden ;) (och det är inte alltid så lätt)
Då är det inga problem, har då försökt flytta mitt ansvar till hemtjänsten:crysmile:
Men jag har ju varit prjledare för AI-projekt innan jag blev livsnjutare och vet hur snabbt det kan gå;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Såhär kommer de troligtvis bli överallt.
Helt fantastiskt bra.
Valde bort den röda batteriholken i fritidshuset, men i övrigt en suverän lösning. Och man ska/får inte köras ut på vägen utan de ska stå på tomten på anvisad/överenskommen plats då det är olika tömningsintervall.
Bara fylla på där de står så töms de sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Valde bort den röda batteriholken i fritidshuset, men i övrigt en suverän lösning. Och man ska/får inte köras ut på vägen utan de ska stå på tomten på anvisad/överenskommen plats då det är olika tömningsintervall.
Bara fylla på där de står så töms de sedan.
Aha. Jag har ingen aning om man får välja bort de röda vid villor, de töms väl typ en gång i halvåret =) sen har vi "deponilåda" som man ringer på.
Vi har 5 meters gräns från tomtgräns. Mina står såklart precis innanför tomtgränsen så behöver inte röra de. När jag bygger mur på framsidan kommer de få en plats med så de går att "låsa" fast de vid storm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Såhär kommer de troligtvis bli överallt.
Helt fantastiskt bra.
[bild]
Lite skönt att slippa gå till återvinningsstationen med tomglas mm. men jag hade hellre haft kvar rabatterna istället för att behöva bygga en egen sopstation...de där tunnorna pryder ju inte direkt uppfarten.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Det där FNI-kärlet har sina fack ja.
Har man tonåringar som dricker 3 l mjölk om dagen fylls pappersförpackningar upp rekordsnabbt och räddningen är ofta de gröna containrarna (så länge de nu finns kvar).
Tidningsfacket lyser däremot tomt, eller nästan tomt. Likaså färgat glas. Vem fn. läser papperstidningar och dricker så mycket pilsner?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Aha. Jag har ingen aning om man får välja bort de röda vid villor, de töms väl typ en gång i halvåret =) sen har vi "deponilåda" som man ringer på.
Vi har 5 meters gräns från tomtgräns. Mina står såklart precis innanför tomtgränsen så behöver inte röra de. När jag bygger mur på framsidan kommer de få en plats med så de går att "låsa" fast de vid storm.
Är kommunberoende.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det där FNI-kärlet har sina fack ja.
Har man tonåringar som dricker 3 l mjölk om dagen fylls pappersförpackningar upp rekordsnabbt och räddningen är ofta de gröna containrarna (så länge de nu finns kvar).
Tidningsfacket lyser däremot tomt, eller nästan tomt. Likaså färgat glas. Vem fn. läser papperstidningar och dricker så mycket pilsner?
Dricker pilsner, men merparten går till retur;) Har inte fyllt det facket någon gång även om Oppigårds inmundigas
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.