Jag håller på att gjuta nytt golv i källaren. Tanken är att sänka golvet några cm.
jag har nu grävt ur och spräckt bort berg/Sten i golvet.
Problemet är nu att jag med det nya golvet hamnar lägre än väggmurarna. Hur bör jag göra för att inte få vattnet att komma in ovanför det nya golvet. Det går inte att dränera utvändigt då det är byggt direkt mot berget i suterräng.
 
  • Uppgrävt och delvis spräckt betonggolv i källare med synlig berggrund och fukt vid väggens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i källare med urgrävd del och synlig berggrund under en grundmur, potentiellt vattengenomträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Det där ser inte så bra ut. Man ska gräva med en sluttning på ca 45 grader ut från muren när du kommit till dess nederkant för att inte underminera och får sättningar i källarväggarna.

Definitivt inte gräva bort marken under den.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det där ser inte så bra ut. Man ska gräva med en sluttning på ca 45 grader ut från muren när du kommit till dess nederkant för att inte underminera och får sättningar i källarväggarna.

Definitivt inte gräva bort marken under den.
Tack för svar. Väggarna står på berget så jag tror inte det skall vara någon fara med att gräva bort sand och mindre stenar i anslutning till grundmuren. Grunden är ca 40-50cm tjock gjuten betong från 1930. Tanken är att få bort sanden som verkar binda fukten och gör att fukten sugs upp i väggarna.
 
B
Jag skulle ha gjutit golvet, och sedan i spingan som uppstår mot vägg blandat till expanderbetong i en ganska trögflytande mix (lite vatten) och med lämplig murslev försökt packa in så mycket expanderbetong som möjligt i springan, och försökt släta till det så bra som möjligt innan det härdar.
 
  • Gilla
Falkberget och 1 till
  • Laddar…
U
Vi gjöt igen springor mellan berg och vägg ett bergsrum åt en kollega med expanderbetong. Det fungerade bra och inget vatten kom in
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi gjöt igen springor mellan berg och vägg ett bergsrum åt en kollega med expanderbetong. Det fungerade bra och inget vatten kom in
toppen! Jag skall fundera på den varianten. Men man kan alltså lämna ett ”mellanrum” mellan vägg och golv? Men sen ”täta” det med expanderbetong?
 
B BSOD skrev:
Jag skulle ha gjutit golvet, och sedan i spingan som uppstår mot vägg blandat till expanderbetong i en ganska trögflytande mix (lite vatten) och med lämplig murslev försökt packa in så mycket expanderbetong som möjligt i springan, och försökt släta till det så bra som möjligt innan det härdar.
Tack för svar! Varför just expanderbetong?
 
B
B BSOD skrev:
För att expanderbetong är lämpligt för undergjutningar.
[länk]

Du kan säkert klara dig med vanlig betong också, men det känns lite tokigt att ha en tung vägg utan ordentligt stöd mot berggrunden. Jag skulle inte chansat på vanlig betong.
ok tack!
 
Enl hantverkarna som skall gjuta nytt golv så skall inte golvet gjutas hela vägen in mot väggen. Någon som vet varför man gör så? Är det för att muren och golvet skall kunna ”röra” sig eller för att vattnet inte skall tryckas upp i väggarna? Annat?
 
U
För att det ska kunna röra sig
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
Kan man byta ut betongen (8-10cm) mot fiberarmerat flytspackel (5cm)? Fördelen skulle ju vara att tjäna några cm i takhöjd, men vilka nackdelar finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.