Har ett relativt nybyggt hus (2015) och en toalett likaså, men ändå har vi sedan ett år eller två har problem med dålig lukt från den ena toalettstolen. Jag har härlett att den dåliga lukten kommer från toalettens del där man gör sina behov så att säga, dvs där vattnet är.

Efter många tips på nätet om att det ofta är toalettstosen och dess packning som är problemet har jag luktat i det området men känner ingenting just där. Det känns snarare som att det kommer från porslinet, eller mer troligt från kanten där vatten spolar rent…

Jag vill säga att vi städar toaletten väldigt noggrant och minst varje/varannan vecka med diverse medel. Så det borde inte vara något ingrott i porslinet som luktar? Men vad vet jag… Skulle en dålig packning i avloppet kunna leda till att den dåliga lukten kommer från underkanten där vatten spolas?

Eller har ni några andra idéer?

Se bild på var jag menar…

Toalettstol med synliga röda pilar som pekar på kanten där vatten spolas rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettstol i ett badrum med kaklade väggar och golv, fokus på undersidan där vattnet spolas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundensaren
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Har ett relativt nybyggt hus (2015) och en toalett likaså, men ändå har vi sedan ett år eller två har problem med dålig lukt från den ena toalettstolen. Jag har härlett att den dåliga lukten kommer från toalettens del där man gör sina behov så att säga, dvs där vattnet är.

Efter många tips på nätet om att det ofta är toalettstosen och dess packning som är problemet har jag luktat i det området men känner ingenting just där. Det känns snarare som att det kommer från porslinet, eller mer troligt från kanten där vatten spolar rent…

Jag vill säga att vi städar toaletten väldigt noggrant och minst varje/varannan vecka med diverse medel. Så det borde inte vara något ingrott i porslinet som luktar? Men vad vet jag… Skulle en dålig packning i avloppet kunna leda till att den dåliga lukten kommer från underkanten där vatten spolas?

Eller har ni några andra idéer?

Se bild på var jag menar…

[bild] [bild]
Har du tagit en vanlig bordskniv och skrapat i mellan kanten?

Där kan de vara mkt urin som luktar.
 
T Titagurgi skrev:
Har du tagit en vanlig bordskniv och skrapat i mellan kanten?

Där kan de vara mkt urin som luktar.
Nä, men ska genast springa över till grannen och fråga om jag får låna deras!
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Nä, men ska genast springa över till grannen och fråga om jag får låna deras!
Haha har du ingen vanlig kniv?
 
Jo… men är nog bättre att jag köper en såndär borste med uppåtstickande del isf.

Men kan det verkligen vara så illa??? :sick:
Vår andra toalett luktar ju inte så…. Än…. :dizzy:

Isf blir jag mörkrädd.
 
A
C crazytok skrev:
Jo… men är nog bättre att jag köper en såndär borste med uppåtstickande del isf.

Men kan det verkligen vara så illa??? :sick:
Vår andra toalett luktar ju inte så…. Än…. :dizzy:

Isf blir jag mörkrädd.
flaskborste och ättika och klorin(y)
 
Ska man blanda ättika och klorin?
 
A
C crazytok skrev:
Ska man blanda ättika och klorin?
Japp det blir en rejäl blandning som tar bort även kattpiss lukt.. (y)
 
När blekmedel blandas med vinäger eller andra sura hushållsprodukter som citronsyra så bildas giftig kloringas. Kloringas har använts som kemiskt vapen och är ingenting som du vill släppa ut i ditt hem. Klorin skadar huden, slemhinnorna och andningssystemet. I bästa fall får du hosta och irritation i ögon, näsa och svalg men klorin kan också ge brännskador och är dödligt ifall du exponeras för en hög koncentration och inte snabbt kommer ut i friska luften.
7 hushållskemikalier du aldrig ska blanda - Aktuell Hållbarhet (aktuellhallbarhet.se)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
När blekmedel blandas med vinäger eller andra sura hushållsprodukter som citronsyra så bildas giftig kloringas. Kloringas har använts som kemiskt vapen och är ingenting som du vill släppa ut i ditt hem. Klorin skadar huden, slemhinnorna och andningssystemet. I bästa fall får du hosta och irritation i ögon, näsa och svalg men klorin kan också ge brännskador och är dödligt ifall du exponeras för en hög koncentration och inte snabbt kommer ut i friska luften.
7 hushållskemikalier du aldrig ska blanda - Aktuell Hållbarhet (aktuellhallbarhet.se)
Nu är inte ättika någon syra av det slaget.
Och vinäger är helt annat
Jag använder klorin ättika såpa ofta.
Har aldrig stött på problem.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
vinäger är en ättika som framställts ur vin
Vinäger – Wikipedia
Vinäger, från franska Vin aigre ("surt vin") är en ättika som framställts ur vin, cider eller öl. ... Medan ättika enbart består av ättiksyra och vatten, har vinäger även smak av det som den är framställd av, och det finns därför vinäger av olika smak och kvalitet.
 
Ättika är definitivt en syra och bildar klorgas om den blandas med klorin.
 
A
så länge man har ventilation i sitt badrum så är det ingen fara..
 
Maskintok skrev:
Vinäger, från franska Vin aigre ("surt vin") är en ättika som framställts ur vin, cider eller öl. ... Medan ättika enbart består av ättiksyra och vatten, har vinäger även smak av det som den är framställd av, och det finns därför vinäger av olika smak och kvalitet.
Du kopierar vissa delar av tergos länk, vad vill du visa med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.