E
Hej!
Vi är intresserade av en tomt som är under avstyckning (inte ute till försäljning ännu) och där markägaren skickat in en ansökan om förhandsbesked till kommunen. Kommunen godkände ansökan, men en granne överklagade till Länsstyrelsen och vann där varpå det godkända förhandsbeskedet revs upp. Markägaren har nu i sin tur överklagat till Mark- och miljödomstolen.

Jag har ett par funderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.

1. Är det någon som vet ungefär hur lång tid ett sånt här mål kan tänkas ta? 3-6 månader, ett år, flera år?

2. Om markägaren får rätt i Mark- och miljödomstolen och förhandsbesked, och så småningom avstyckningen, går igenom är det klart då? Om den som köper tomten väljer att skicka in en bygglovsansökan som avviker från förhandsbeskedet kan ju grannen överklaga det hos kommunen pga husplacering/färgval/våningsantal osv, men kan hen överklaga vidare till högre instanser?

Den överklagan som är aktiv nu handlar om att grannen anser det fel att alls bebygga marken som använts som betesmark en gång i tiden. Jag är medveten om att det finns en risk att ärendet kommer överklagas till Mark- och miljööverdomstolen, men jag tror den är rätt liten då det krävs prövningstillstånd och det här är nog inte ett speciellt nog ärende för det.

Tacksam för den hjälp jag kan få för att bättre förstå förloppet.

// Erika
 
E Erika skrev:
1. Är det någon som vet ungefär hur lång tid ett sånt här mål kan tänkas ta? 3-6 månader, ett år, flera år?
Det kan varierar lite grand, men jag skulle säga att någon stans mellan 6-12 månader nog kan vara ett hyffsat riktmärke. Med lite tur kan det ta kortare tid, det beror ytterst på hur många ärenden som domstolen har att handlägga, vilket kan variera lite mellan olika delar av landet.

E Erika skrev:
2. Om markägaren får rätt i Mark- och miljödomstolen och förhandsbesked, och så småningom avstyckningen, går igenom är det klart då? Om den som köper tomten väljer att skicka in en bygglovsansökan som avviker från förhandsbeskedet kan ju grannen överklaga det hos kommunen pga husplacering/färgval/våningsantal osv, men kan hen överklaga vidare till högre instanser?
Det är viktigt att skilja på lantmäteriförrättningen (avstyckningen) och förhandsbesked om bygglov, det är två olika typer av beslut som bägge kan överklagas, dock av lite olika parter. Grannen kan inte överklaga lantmäteriets beslut, däremot beslut om bygglov eller förhandsbesked. Lantmäteriet å sin beviljar inte avstyckning (för bostadsändamål) om det inte finns bygglov, positivt förhandsbesked eller i vissa fall ett positivt samråd med kommunen angående möjligheterna att bygglov beviljas.

Med andra ord, för att avstyckningen ens ska komma i fråga måste bygglovsfrågan först vara löst på något sätt. Därefter tar lantmäteriet ett beslut om fastighetsbildning som kan överklagas av kommunen, länsstyrelsen eller sakägarna (i ert fall fastighetsägaren).

E Erika skrev:
Den överklagan som är aktiv nu handlar om att grannen anser det fel att alls bebygga marken som använts som betesmark en gång i tiden. Jag är medveten om att det finns en risk att ärendet kommer överklagas till Mark- och miljööverdomstolen, men jag tror den är rätt liten då det krävs prövningstillstånd och det här är nog inte ett speciellt nog ärende för det.
Jag ska inte uttala mig om hur möjligheterna för prövningstillstånd ser ut i det här fallet, men det kan vara värt att veta att miljödomstolarna är särskilda förvaltningsdomstolar och mark- och miljööverdomstolens beslut (som inte rör miljöbalken) kan i vissa fall överklagas till högsta domstolen, men det förutsätter att ärendet är relevant för framtida lagtolkning (se här för lite info: https://www.domstol.se/mark--och-miljooverdomstolen/sa-avgors-malet/).

Teoretiskt kan alltså länsstyrelsen överklaga fastighetsbildning som tar betesmark i anspråk även om fastighetsägaren fått rätt vad avser bygglov i en tidigare process. Däremot kan grannen inte överklaga fastighetsbildningsbeslutet. Beroende på vart i landet du befinner dig kan länsstyrelserna vara olika benägna att överklaga fastighetsbildning som tar jordbruksmark i anspråk för exempelvis bostadsändamål. Detta förutsätter dock att det inte finns en gällande detaljplan i området som t.ex. medger att jordbruksmark får nyttjas för bostadsändamål.

Kortfattat då: Räkna med att det i vart fall kommer ta minst ett år innan processen vad gäller bygglov och fastighetsbildningen är klar (men bli inte förvånad om det tar längre tid). Handläggningstiden hos lantmäteriet varierar, men räkan med i alla fall cirka 6 månader från och med att ansökan skickas in tills att ett fastighetsbildningsbeslut vunnit laga kraft. Lantmäteriet kommer inte kunna pröva frågan om avstyckning för ens processen om bygglov är färdig.
 
  • Gilla
Erika och 1 till
  • Laddar…
Som sagt. Grannen kan överklaga bygglovet även om det följer förhandsbeskedet. Räkna med att det hela kommer att ta tid.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
E
Tack för att ni tog er tid att svara på mina funderingar. :) Det ser onekligen ut som att ärendet kan dra ut på tiden och Länsstyrelsens handläggningstid tillkommer ju sen när/om allt blir klart med godkännande från kommunen.

Vi fortsätter leta, men håller såklart koll på vad som händer med just den här tomten då det är den som passat oss bäst av de som lagts ut till försäljning under det knappa året vi varit på jakt. Tyvärr är utbudet av tomter i större storlek till rimlig peng i området vi letar (främst nordvästra Skåne) skralt, men det dyker förhoppningsvis upp fler objekt senare i vår.

// Erika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.