M
Är det lättare att få bygglov utanför detaljplanerat område? Drömmer om ett maxat garage, typ 16x10m.
 
Enklare och enklare går att diskutera, men det är nog inte många detaljplaner som godkänner ett garage på 160 kvm. På det sättet är det enklare!
 
M
Ja det var lite det jag funderade på. Ett garage som dominerar bostadshuset är nog hopplöst inom detaljplanerat, men det kanske är enklare att få till utanför detaljplanerat.
 
Utanför detaljplan: din granne och byggtekniska krav är det enda som kan sätta käppar i hjulen.
 
M
När du skriver "granne", menar du då grannfastighet oavsett avstånd? Eller tänker du på dom standariserade 4,5-6m?
 
M Markarbetaren skrev:
När du skriver "granne", menar du då grannfastighet oavsett avstånd? Eller tänker du på dom standariserade 4,5-6m?
Den (nära) granne som ev. kommer att ha ditt garage i sitt blickfång. De blir alltid tillfrågade i din bygglovsansökan, men behöver inte nödvändigtvis ha något att säga till om.
4,5 meter gäller inte utanför detaljplan. Däremot brandkrav (byggtekniska krav). Har själv mitt hus 1 m från gräns mot skogen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Utanför detaljplan: din granne och byggtekniska krav är det enda som kan sätta käppar i hjulen.
Byggnadsnämnden kan också ha åsikter i frågan vad gäller t ex garagets placering på fastigheten och även dess storlek och utformning. Det kan vara lättare att få bygga det man önskar utanför detaljplanelagt område, men det är inte självklart att du får bygga vad som helst.

Boverket skriver detta;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/utanfor_dp_ob/
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Brukar gå bra om du inte bygger för all utsikt för grannen
 
Hemmakatten
M Markarbetaren skrev:
Ja det var lite det jag funderade på. Ett garage som dominerar bostadshuset är nog hopplöst inom detaljplanerat, men det kanske är enklare att få till utanför detaljplanerat.
Jag tror det kan bli problem.

Vanligtvis vill man att huvudbyggnaden/bostadshuset ska vara den dominerande byggnaden och att bostadshuset är det som syns och uposkattas från håll.

Ett stort garage riskerar att förändra den landskapsbilden. Men om tomten är stor eller är en jordbruksfastighet går det nog bra. Är det en "vanlig" tomt så gäller det att lägga garaget så att det lugger i skymundan och inte får en framträdande plats.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
Eller gör garaget som en tillbyggnad till huvudbyggnaden.
 
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Utanför detaljplan: din granne och byggtekniska krav är det enda som kan sätta käppar i hjulen.
Samt eventuella områdesbestämmelser.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.