Fick precis hem en inbyggnadsmicro för kommande köksrenovering, kopplade in den för att testköra lite snabbt. Det var en bra idé, för något verkar trasigt med den..
Tycker den surrar väldigt högt så fort den går igång. Surret fortsätter även när magnetronen pausar (man trycker på stopp en gång), så känns som något är trasigt. Nån sorts vibrations/resonans-ljud (har provat att trycka/hålla emot på olika ställen utan att få tyst på det).

Har skrivit till Whirlpool-supporten och frågat, men tänkte se om någon här har denna modellen och kan bekräfta att det inte ska låta såpass mycket?

Modell: Whirlpool AMW 730 IX

Lyssna här:
 
Ifall någon hittar hit i framtiden, så fyller jag på här lite... Vet hur irriterande det är när man hittar en udda frågeställning där TS aldrig återkopplar :)

Ja den var defekt. Whirlpool velade dock lite, först tyckte dom att "den är gjort för inbyggnad du kan inte testa den sådär!!", sen tyckte dom "ja men nä det ska nog inte låta så", och sen kom ytterligare ett svar "fast jo ljudnivån ligger inom tolerans".

Nåja, MediaMarkt godtog min video, om än nån minuts funderande, och ersatte med ett nytt exemplar. Och ja, nu är det väldigt uppenbart att den gamla var defekt. Oavsett om det kanske bara var att öppna och justera något lite smått så vill man ju inte göra det på en helt ny produkt.
Får hoppas denna nu håller minst lika länge som min 12+år tidigare Whirlpool (still going strong, men ville bygga in)!

Ersättare:
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg. Jag packade precis upp en likadan AMW 730 IX även den såld av MediaMarkt. Jag reagerade också på onormalt mycket skrammel. Dock endast när magnetronen var i drift. Blir en vända tillbaka till återförsäljaren så får vi se vad de har att säga i mitt fall.
 
  • Gilla
jagheterfredrik
  • Laddar…
Hej,

prova att trycka ned på ovansidan, och se om det hjälper!
Min ersättare lät fortfarande irriterande mycket ibland (men mycket mindre än den första) så gav mig på att försöka få den tystare. Verkar som plåten ovanåp hamnar i resonans ibland, så nu har jag en lämplig plastbit inklämd mellan micro och hyllplanet ovan, mitt på. Hjälper nästan helt.
Känns ju som konstruktionsfel att den skulle behöva ha en perfekt passform för att vara ljudlös, men med denna workarounden blev det ju acceptabelt iaf..
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
J johs skrev:
Hej,

prova att trycka ned på ovansidan, och se om det hjälper!
Min ersättare lät fortfarande irriterande mycket ibland (men mycket mindre än den första) så gav mig på att försöka få den tystare. Verkar som plåten ovanåp hamnar i resonans ibland, så nu har jag en lämplig plastbit inklämd mellan micro och hyllplanet ovan, mitt på. Hjälper nästan helt.
Känns ju som konstruktionsfel att den skulle behöva ha en perfekt passform för att vara ljudlös, men med denna workarounden blev det ju acceptabelt iaf..
Tack tipset! Jag letade efter lösa skruvar men alla utifrån synliga satt ok. Väntar fortfarande svar från återförsäljarens kundtjänst så får vi se sen.
 
Problemet med skramlet har lösts. MediaMarkt öppnade en felanmälan som talade om att jag skulle kontakta Whirlpool. Whirlpool skickade en servicetekniker (från Stockholms Hushållsservice) som vid första besöket konstaterade felet. Andra besöket kort därpå åtgärdades den skramlande ugnen med dämpande material som placerades på två punkter i mitten av ugnen under plåthöljet. I fabrik hade endast motsvarande dämpning monterats längs kanterna där plåthöljet möter chassit. Problemet verkar väl känt och jag tycker det är dåligt att Whirlpool valt denna nivå av reaktiv kvalitetshantering när åtgärden var så enkel.
Vi har använt ugnen en vecka efter åtgärd och är mycket nöjda. Vill du som jag och min familj ha en inbyggnads mikrovågsugn med crisp- och grillfunktion är Whirlpool svårslagna. Vi ville också ha en riktig ratt och inte tryckkänslig ratt för enkel manövrering. I hushållet finns erfarenhet från Miele, Bosch och Siemens och dessa har inte varit så bra på just mikrovågsugnar. Då ska jag medge att vi inte testat Mieles dyraste mikro som föll undan vårt val med anledning av prisbilden. För övrigt gillar jag alla dessa märken skarpt.
 
  • Gilla
johs och 1 till
  • Laddar…
Bra dom åtgärdade det, mindre bra att det är såpass kass konstruktion, menmen!

Ang gränssnitt, mitt intryck är att just ratten funkar, men för det mesta måste man ju ändå använda touchknapparna (tex starta, ställa effekt osv), och dom tycker jag svarar rätt dåligt. Måste hålla fingret nån halvsekund på "knappen" innan den reagerar tex. Men när den väl kör så funkar den ju perfekt! Var även här crisp+grill-funktionen som var huvudanledningen att det blev den (har å andra sidan inte använt det jättemycket..)
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Gammal tråd men chansar; jag har problem med instruktionerna till min
Whirlpool inbyggnadsmikro - AMW 9607/IX. Fattar inte riktigt hur jag ska få igång enbart ugns-funktionen, utan microvågs-funktionen. Instruktionerna är inte särskilt tydliga…ngn som vet var man kan hitta instruktionsvideo eller dyl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.