Hej,

Jag och min sambo har köpt en tomt där vi har tänkt att bygga ett fritidshus.
Detaljplanen över området begränsar byggnadshöjden till 3 meter, 75 kvm och max 30 grader i taklutning.
Så nu vill man maximera så att man kan bygga så stort som möjligt till vad man får.

Vi hittade ett intressant hus från Götenehus som heter Vixen. Jag har förstått det som att byggnadshöjden kan vara klurigt att räkna ut. Någon här inne som har full koll på hur man gör? Kan man "glädje" räkna så som jag har gjort eller är jag helt ute och cyklar? Eller ska man uteslutande räkna på den andra långsidan?

Tack!

Ritning av en husfasad med olika höjder och enkla fönster, avsett som plan för ett fritidshus enligt byggregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husfasad med angivna mått och takvinkel, troligen modell Vixen från Götenehus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stenströhm.p skrev:
Hej,

Jag och min sambo har köpt en tomt där vi har tänkt att bygga ett fritidshus.
Detaljplanen över området begränsar byggnadshöjden till 3 meter, 75 kvm och max 30 grader i taklutning.
Så nu vill man maximera så att man kan bygga så stort som möjligt till vad man får.

Vi hittade ett intressant hus från Götenehus som heter Vixen. Jag har förstått det som att byggnadshöjden kan vara klurigt att räkna ut. Någon här inne som har full koll på hur man gör? Kan man "glädje" räkna så som jag har gjort eller är jag helt ute och cyklar? Eller ska man uteslutande räkna på den andra långsidan?

Tack!

[bild]
[bild]
Sannolikheten att få igenom det där huset är i princip obefintlig. Skulle vara tjänstefel att släppa igenom det!
 
R
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]
Det där dokumentet är endast ett förslag (som aldrig antogs), precis som det står på försättsbladet, "Uppdrag att ta fram förslag till författningsreglering avseende vissa centrala termer som behövs vid tillämpningen av plan- och bygglagen".
Det gäller företrädesvis begrepp som inte är definierade i PBL. Aktuell relevant fakta vad gäller höjd- och våningsberäkning, kan man hitta i prejudicerande domar från MÖD och i Plan- och byggförordningen, som är regler som beslutats av regeringen. Sist på den sidan, som är ett levande dokument, finns en logg över förändringar:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338
 
Byggnadshöjden är höjden från medelmarknivån till takhöjden ovanför yttervägg.
Står 6,5m på bilde och det är väldigt långt ifrån 3m.
 
Jag förstår tanken. Om man kan få det till att den låga vänstra väggen på bilden är de beräkningsgrundens väggen. Så får man in huset i regelverket. Jag tvivlar på att man kan räkna så.
 
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag förstår tanken. Om man kan få det till att den låga vänstra väggen på bilden är de beräkningsgrundens väggen. Så får man in huset i regelverket. Jag tvivlar på att man kan räkna så.
H hempularen skrev:
Jag förstår tanken. Om man kan få det till att den låga vänstra väggen på bilden är de beräkningsgrundens väggen. Så får man in huset i regelverket. Jag tvivlar på att man kan räkna så.
Finns nog ingen domstol som skulle gå med på det och även om de skulle göra det så är 3,5m istället för 3m för stor avvikelse för att en domstol skulle släppa igenom det. Däremot finns det nog en del bygglovshandläggare som skulle göra det. Tror dock inte att man kan hitta någon som både skulle mäta på den fasaden och släppa igenom den avvikelsen.
 
Byggnadshöjd 3 meter och max 30 grader taklutning ska du nog vara helt inställd på att den är enplanshus som gäller, har extremt svart att tänka mig att man skulle få in någon form av övervåning.

Om den låga delen vetter mot gatan och den andra är en tydlig baksida skulle det finnas en liten möjlighet att räkna som du gjort kanske. Men då skulle jag prata igenom det med en duktig arkitekt som kan de lokala planen.

Fast även i så fall har du ju kraftigt överskriden vinkel och alltför hög byggnadshöjd. Får man fråga varför ni köper den tomten om den är så långt ifrån vad ni vill bygga?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Står det i planen ”endast enplanshus”? Finns någon maximal nockhöjd? Där vi bygger fritidshus nu tillåts max 80 m2 enplanshus med byggnadshöjd Max 3 m. Vi lyckades ändå få till ett hus med stort loft 25 m2 med 2,30 takhöjd i nock och riktig trappa. Loftet skulle kunna byggas om till två sovrum men det få vi ju inte. I halva huset har vi allrum/kök med öppet upp till nock 5,5 m.
 
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
Ursäkta för dåligt återkoppling från trådskaparen!

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Givetvis har vi köpt tomten med förståelse för detaljplanen och att det med största sannolikhet kommer att bli ett enplanshus som följer detaljplanen rakt av men man blir ju intresserad när vi av en slump hittade följande artikel:
Nybyggda villan ses som ett enplanshus | Hallandsposten

Det var när vi läste den artikeln som hjärnan gick i spinn och man började att fundera på ett och annat. Samtidigt som vi såg att någon hade ställt en likande fråga här på bygga hus och räknat så som jag gjort i exemplet.

Vi kan inte bygga det huset som jag bifogade bild på men jag är intresserad av vad ni tror om själva husmodellen och hur man kan tänka sig att kommunen kommer reagera om man kan bygga en likande modell fast med bygghöjd på 3 meter givetvis och inte 3,5 meter (om man nu kan räkna så).

@Fn87 Götenehus har vi kontaktat för att fråga hur dom skulle räkna ut byggnadshöjden på det bifogade huset men personen i fråga hade ingen aning...Jag får nog prova igen och hoppas att jag blir kopplad till en annan säljare/konstruktör.

@BJohan Nej, det står ingenting om enplanshus. Ingenting om maximal nockhöjd heller.
Det hade varit väldigt intressant att se mer om vad ni bygger. Finns det möjlighet att få ta del av bilder/ritningar? Tack på förhand!

Väl mött
 
S Stenströhm.p skrev:
Ursäkta för dåligt återkoppling från trådskaparen!

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Givetvis har vi köpt tomten med förståelse för detaljplanen och att det med största sannolikhet kommer att bli ett enplanshus som följer detaljplanen rakt av men man blir ju intresserad när vi av en slump hittade följande artikel:
Nybyggda villan ses som ett enplanshus | Hallandsposten

Det var när vi läste den artikeln som hjärnan gick i spinn och man började att fundera på ett och annat. Samtidigt som vi såg att någon hade ställt en likande fråga här på bygga hus och räknat så som jag gjort i exemplet.

Vi kan inte bygga det huset som jag bifogade bild på men jag är intresserad av vad ni tror om själva husmodellen och hur man kan tänka sig att kommunen kommer reagera om man kan bygga en likande modell fast med bygghöjd på 3 meter givetvis och inte 3,5 meter (om man nu kan räkna så).

@Fn87 Götenehus har vi kontaktat för att fråga hur dom skulle räkna ut byggnadshöjden på det bifogade huset men personen i fråga hade ingen aning...Jag får nog prova igen och hoppas att jag blir kopplad till en annan säljare/konstruktör.

@BJohan Nej, det står ingenting om enplanshus. Ingenting om maximal nockhöjd heller.
Det hade varit väldigt intressant att se mer om vad ni bygger. Finns det möjlighet att få ta del av bilder/ritningar? Tack på förhand!

Väl mött
Vet ni hur det gick i det här ärendet? Det kan ju vara intressant för er. Vad jag förstod av texten är det inte avgjort ännu.

Säljare på husföretag har ingen koll på hur byggnadshöjd beräknas. Det bästa är att kolla med bygglovsarkitekterna på kommunen, i slutändan är det ju de som ska granska din ansökan.
 
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
R
  • Gilla
Stenströhm.p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.