Ni tittar i mobilen och den öppnar sig med "face recognition", robotar med mösnterigenkänning övervakar ofta kvalitén av produkter på ett löpande band o s v...
Jag har sagt det innan men tjatar gärna vidare ;)
Framtiden är att slänga det mesta i samma binge och låta en maskin göra jobbet på en regional sorteringsanläggning.
Snart är vi välkomna till 2030-talet när man ser tillbaka på FNI som en parentes i tillvaron.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ni tittar i mobilen och den öppnar sig med "face recognition", robotar med mösnterigenkänning övervakar ofta kvalitén av produkter på ett löpande band o s v...
Jag har sagt det innan men tjatar gärna vidare ;)
Framtiden är att slänga det mesta i samma binge och låta en maskin göra jobbet på en regional sorteringsanläggning.
Snart är vi välkomna till 2030-talet när man ser tillbaka på FNI som en parentes i tillvaron.
Tjata du! Skiter i hur det fungerar så länge det är ett begripligt system. Själv sorterar dottern glatt efter att vi programmerat henne att göra det. Jag hoppas att inte allt hon sorterar bränns upp när hon blir gammal nog att förstå hur det funkar. Eller kanske är det det som är bäst för planeten, vad vet jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ni tittar i mobilen och den öppnar sig med "face recognition", robotar med mösnterigenkänning övervakar ofta kvalitén av produkter på ett löpande band o s v...
Jag har sagt det innan men tjatar gärna vidare ;)
Framtiden är att slänga det mesta i samma binge och låta en maskin göra jobbet på en regional sorteringsanläggning.
Snart är vi välkomna till 2030-talet när man ser tillbaka på FNI som en parentes i tillvaron.
Försöker du sälja in den idén till Kretslopp Sydost och anläggningen i Kalmar som fick byggas om för xx Mkr enbart för att optiskt kunna sortera ut gröna påser så blir du inte insläppt.;)
Och så måste väl vi som blivit livsnjutare på heltid ha något ansvarsområde i hemmet, dvs källsortera i rätt fack på soptunnorna och vara kvarterets Ove.
Jag gissar på flerfackstunnor som system i närtid, finns färdigt och även tömningsfordon, och fungerar redan storskaligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag lyssnade på ett reportage på radion om det nya systemet. Det viktigaste verkar vara att regeringen vill att vi flyttar sopsorteringen till källaren. Innebär det att regeringen kommer se till att alla har en källare? Eller blir det kommunens ansvar?
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
C
halper halper skrev:
Så är det nog, även om jag inte vet hur stor andel det är.
Nä, det talas det så klart tyst om. Nu skulle ju FTI skärpa sig och bygga en anläggning för materialåtervinning av plast, men annars är det väl i praktiken all plast som hamnat i gröna bingarna som gått till förbränning.
 
C
useless useless skrev:
Innebär det att regeringen kommer se till att alla har en källare? Eller blir det kommunens ansvar?
Tro mig, det kommer att bli fastighetsägarnas ansvar. Går det inte att lösa så trycker man problemet nedåt tills det hamnar i botten.
Nu förutsatte de förvisso säkert att alla bor i lägenhet i ett flerbostadshus.
 
Någon måste ju.
 
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 5 till
  • Laddar…
Enda nackdelen med fyrfackstunnorna är att de är mycket större än de nuvarande vi har. Större och därmed syns mer vilket gör att de är svårare att hitta en bra plats till där de inte står och ser fula ut för jämnan.
 
  • Gilla
freak och 2 till
  • Laddar…
harry73
C cpalm skrev:
Tro mig, det kommer att bli fastighetsägarnas ansvar. Går det inte att lösa så trycker man problemet nedåt tills det hamnar i botten.
Nu förutsatte de förvisso säkert att alla bor i lägenhet i ett flerbostadshus.
Men det är ju bara ett problem för de som bor i lägenhet. Vi som bor i villa har sedan flera år en egen soptunna med flera fack - jag har 2 tunnor med totalt 8 fack -, så allt som kan slängas i de stora metallcontainrar på en återvinningsstation, kan jag också slänga hemma.
Sedan kan det ju hända att har byggavfall, gamla möbler, elektronik, eller bara väldigt mycket förpackningsmaterial och att jag behöver köra allt till kommunens återvinningscentral, men det ändras ju inte för att man tar bort återvinningsstationerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Men det är ju bara ett problem för de som bor i lägenhet.
Beror på kommun. Det är långtifrån alla som har flerfackstunnor eller liknande lösningar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det är ju bara ett problem för de som bor i lägenhet. Vi som bor i villa har sedan flera år en egen soptunna med flera fack - jag har 2 tunnor med totalt 8 fack -, så allt som kan slängas i de stora metallcontainrar på en återvinningsstation, kan jag också slänga hemma.
Sedan kan det ju hända att har byggavfall, gamla möbler, elektronik, eller bara väldigt mycket förpackningsmaterial och att jag behöver köra allt till kommunens återvinningscentral, men det ändras ju inte för att man tar bort återvinningsstationerna.
Nja inte i alla kommuner, vi har inte sådana tunnor - Stockholms stad så det gäller ganska många hushåll. Det är bla problem med plats att ställa upp den då ytorna är begränsade på mikroskopiska tomter dominante är planerade för detta. Verkar vara svårt att ställa om öht. Själv drar jag fb fram mina två små tunnor 40 meter när de ska tömmas. Ställer jag den i gatan kommer jag inte ut med bilen eller så hamnar de på trottoaren. De tunnor du har är tunga och otympliga att dra den sträckan i backe. Men dom sagts det trycks ner så långt det går. När jag flyttade in var det hämtning i säck som sopåkaren drog nerför min backe.
 
Vi är över tusen hushåll i mitt område och vår kommun kan inte ens göra så vi kan sortera matavfall. Så ska detta läggas på kommuner så får nog vi sluta sortera i min.
 
M merbanan skrev:
Några komuner har optisk sortering. Dvs man sorterar i olika påsar med olika färg hemma och slänger sedan i samma kärl. Sen sorteras det rätt igen i sophanteringsanläggningen.

Jag är nog för att man avvecklar sopstationerna så mycket som möjligt då stationerna ej hålls efter tillräckligt bra. Sen så tror jag det kommer vara svårt för vissa att realisera bra återvinningsrum. Även om det finns bra utrymmen i källare och dylikt så ska det ju uppfylla arbetsmiljökrav för de som skall hämta.
Jag tror systemet med olika färger på påsarna är smidigast. Jag har inte använt det själv men har sett hur det funkar och har kontakt med tillverkaren via jobbet. Kalmar och Eskilstuna är två av de kommuner som använder systemet.

Skulle gärna ha systemet här hemma. Återvinner annars det mesta idag genom att åka till både små och stora återvinningsstationer.
 
harry73
P Pin skrev:
Själv drar jag fb fram mina två små tunnor 40 meter när de ska tömmas.
Jag drar fram mina tunnor 300m, så 40 m känns ju humant. Men är man i en storstad finns det ju bra möjligheter att effektivisera sophämtningen
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag drar fram mina tunnor 300m, så 40 m känns ju humant. Men är man i en storstad finns det ju bra möjligheter att effektivisera sophämtningen
[media]
Har du ett speciellt fordon till det? Det låter enklare att låta dem stå vid vägen om det finns plats där.

Ja det finns möjligheter också (y)
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.