A AndersS skrev:
Samma här vid fritidshuset kan välja två tunnor och 8-10 fack, allt kan källsorteras, fungerar hur smidigt som helst.
M merbanan skrev:
Några komuner har optisk sortering. Dvs man sorterar i olika påsar med olika färg hemma och slänger sedan i samma kärl. Sen sorteras det rätt igen i sophanteringsanläggningen.

Ja, flera kommuner har redan lösningar på plats. Problemet med dagens system är att det är FTI som får pengarna, inte kommunen,
 
  • Gilla
Norto56 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Några komuner har optisk sortering. Dvs man sorterar i olika påsar med olika färg hemma och slänger sedan i samma kärl. Sen sorteras det rätt igen i sophanteringsanläggningen.
a.
De anläggningarna har man haft stora problem med, vi har sådant system där vi bor med endast två olika påsar, se inlägg ovan. Man har fått bygga om anläggningen en gång och har fortfarande problem. Nu senast med påsarna för matavfall som blir problem senare vid tillverkning av biogas.
 
En dold kostnadsökning för alla boende. Istället för att tvinga producenterna betala tillräckligt för att ha en högkvalitativ och fungerande sortering så lämpar man över ansvaret på kommunerna som lämpar över det på fastighetsägaren. Kommer det bli billigare? Nej. Kommer man få någon ersättning? Nej.

För villor kommer det troligtvis bli någon variant av denna lösning:
https://www.srvatervinning.se/downl...9/Instruktioner_sorterahemma_affisch_2020.pdf

För flerbostadshus blir det fastighetsägarens ansvar att ordna någon form av sortering, klassiskt miljörum i de flesta fall. Det ska bli väldigt spännande att se det i praktiken när man kläms mellan krav på att tillhandahålla sortering och sopåkarnas krav på arbetsmiljö i befintliga hus med dåliga förutsättningar. Lägg på ett stadsbyggnadskontor som är kinkiga med bygglov för ändrad användning.
 
  • Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
Det där källarsnacket (jag hörde det också på radion) är kul, som om det var 1900-tal igen. Det finns ju i det närmaste ingen som lyckas få sopgubbar att gå ner i en källare och bära ut skräp. Att det skulle hända med glas- och metallåtervinning finns det 0 % sannolikhet för. Allt måste vara rullbart utan trösklar, minst.

Inget fel i det, men det är som om man inte minns varför återvinningsstationerna kom till till att börja med. Det finns ingen praktisk möjlighet till några källarsoprum som en illaluktande sopgubbe baxar tunga säckar från. Den tiden är (mestadels på gott) förbi. I flerbostadshus äldre än 20 år kommer det här inte att funka.

Så jag tror också att det kommer förbli ungefär som nu, med lite fler dubbla fyrfackstunnor utanför villorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi har slängt våra sopor i olikfärgade soppåsar i många år nu och det är ett supersmidigt system. Det är fantastiskt att slippa kånka iväg till en återvinningscentral men en massa påsar som man gjorde förr. Om det här nya systemet innebär att alla kommer få någon liknande lösning som den vi har där man sopsorterar direkt ner i sin egen soptunna så kan jag bara säga välkomna ut ur 1900-talet. :)
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
C
I praktiken ungefär samma resa som Stockholms stad gjorde för 15-20 år sedan (vad beträffar själva insamlingsdelen). Man ville få bort återvinningsstationerna från gatorna och satsa på s.k. fastighetsnära insamling. Dvs. skjuta över ansvaret (både praktiskt och ekonomiskt) på fastighetsägarna. Ett månne bekvämt, men tyvärr dyrt system i det stora. Dels pga ofantligt många flera hämtställen, men också pga floran av mer eller mindre seriösa entreprenörer som gör att stordriftsfördelarna uteblir.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Vi har slängt våra sopor i olikfärgade soppåsar i många år nu och det är ett supersmidigt system. Det är fantastiskt att slippa kånka iväg till en återvinningscentral men en massa påsar som man gjorde förr. Om det här nya systemet innebär att alla kommer få någon liknande lösning som den vi har där man sopsorterar direkt ner i sin egen soptunna så kan jag bara säga välkomna ut ur 1900-talet. :)
Ja vi har det också. Inte så konstigt för vi bor antagligen inom samma område. Och visst är det smidigt, men jag måste ändå åka till återvinningen titt som tätt för all papp, plast och glas. Eller så får jag betala för större kärl och/eller tömning oftare.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
När vi bodde i lägenhet så hade vi soprum i markplan där kärl för allt det vanliga fanns (kartong, tidning, glas, metall, mat och rest). Funkade mycket smidigt, även för de som hämtade. dock kräver det ju att soprummet byggs så att det är smidigt att få ut kärlen till gatan. Kan förstå att det kan bli sjukt osmidigt om det är på en innergård eller källare, lär ju inte gå hem hos skyddsombuden.

Har noterat att Lund har på senare år gått över till att ha nedsänkta sopstationen nära bostadshusen som de sen lyfter upp och tömmer med kran. Ger väldigt litet avtryck i marknivå och smälter in i bebyggelsen.

När vi flyttade till hus så blev vi av med hushållsnära sortering, vilket var drygt. Fick cykla med skräpet par kilometer till närmsta återvinningsstation... Men sedan något år tillbaka har vi två fyrfackskärl, vilket fungerar sjukt smidigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
När vi bodde i lägenhet så hade vi soprum i markplan där kärl för allt det vanliga fanns (kartong, tidning, glas, metall, mat och rest). Funkade mycket smidigt, även för de som hämtade. dock kräver det ju att soprummet byggs så att det är smidigt att få ut kärlen till gatan. Kan förstå att det kan bli sjukt osmidigt om det är på en innergård eller källare, lär ju inte gå hem hos skyddsombuden.

Har noterat att Lund har på senare år gått över till att ha nedsänkta sopstationen nära bostadshusen som de sen lyfter upp och tömmer med kran. Ger väldigt litet avtryck i marknivå och smälter in i bebyggelsen.

När vi flyttade till hus så blev vi av med hushållsnära sortering, vilket var drygt. Fick cykla med skräpet par kilometer till närmsta återvinningsstation... Men sedan något år tillbaka har vi två fyrfackskärl, vilket fungerar sjukt smidigt!
Körde sopbil i din kommun för 30+ år sedan:D. Mycket pappsäckar inne i centrum och knepiga källare att hämta i. Skulle som du skriver inte vara ok idag.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Insamlingsansvaret ska ju flyttas till kommunerna men finansieringen ska fortfarande återvinningsproducenterna stå för.

Målet är ju givetvis att öka andelen återvunna förpackningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
För villor kommer det troligtvis bli någon variant av denna lösning:
[länk]
det systemet har vi haft de senaste 10 åren, och det funkar bra
 
  • Gilla
Nybben86
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Insamlingsansvaret ska ju flyttas till kommunerna men finansieringen ska fortfarande återvinningsproducenterna stå för.

Målet är ju givetvis att öka andelen återvunna förpackningar.
Men hur ser affärsmodellerna ut?

Kommunen får en fast summa baserad på antalet förpackning som ”säljs”?

Kommunen debiterar baserat på antalet förpackningar vi återvinner?

Hur uppfyller kommunen sitt ansvar?

Eller något annat?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte riktigt begripit vad förslaget går ut på: alla källor jag hittar är rätt otydliga och säger att något "ska bort" och ersättas med något annat istället, men exakt vad det är vet jag inte. Däremot måste jag säga att om det är något EU kunde förbjuda när de ändå är i tagen med att förbjuda saker så är det de här förbannade förpackningarna med blandade material. Min favorit är en viss förpackning med smaksatt mejeriprodukt som barnet gillar. Den har en överdel av plast och om man läser på förpackningen står det att man ska sortera den som plast och resten som pappersförpackning. Det finns ett ställe man kan trycka på, men om man som jag har naglar som är välklippta och inte rakbladsvassa så trycker man bara ihop förpackningen när man försöker med det. Skräp.

Sedan har vi det hela med att man kan slänga förpackningar i blandade material i "pappersförpackning". Måste vara otroligt onödigt svårt att återvinna en sådan när det är blandat material. Är det inte bättre att sortera kartong som kartong och plast som plast? Åh nej, vi har "kartong", "tidningar" och "pappersförpackningar".

I min fantastiska kommun så finns det ingen container på ÅVC som kallas "brännbart". Det är naturligtvis för att vi, som moderna människor, är så duktiga på att ta tillvara på allt material gång efter gång. Jag åker aldrig till den där containern bakom ICA eftersom de har så löjligt små öppningar med massa konstiga tappar och ploppar som sticker upp. Det är jättesynd om alla barn som blivit ihjälklämda men herregud så svårt det kan vara att stoppa in saker som är en aning stora, styva eller bångstyriga där. Då får man stå och mata in individuella mjölkpaket och sedan så får man något slemmigt på handen som man inte vill tänka på. Då åker jag istället hellre till ÅVC, där de har stora öppna containrar och där jag bara kan kasta en 240-liters genomskinlig plastpåse utan att bli kladdig om fingrarna. Härligt. Ja, och så kan man lägga böcker ("med hård pärm") i samma container som plasten. Hur i hela friden kan det gå ihop? Jo, allt i den containern går till förbränning förlåt jag menar energiåtervinning. Perfekt.

Och i grannkommunen har de en helt annan uppdelning. Där har de hård och mjuk plast; vi har bara plast. De har "brännbart"; vi har "plast och böcker med hård pärm". I vår kommun ska, enligt uppgift från personal på ÅVC, "returglas" slängas i de där speciella glasbaljorna där man får peta in varje flaska eller burk för sig. Glas som inte är "returglas", dvs nästan allt glas, går istället i "krossbart" tillsammans med takpannor, toalettstolar och gamla krukor. Har ingen aning om vad returglas är, men jag har inte sett en läskback med glasflaskor på 20 år och vi dricker väldigt lite etanolhaltiga drycker, så nu samlar jag alla flaskor och burkar och sedan hivar jag i det i en stor container bland de gamla handfaten. Precis som man ska, tydligen. I plaståtervinningen slänger jag gamla böcker som mamma prackar på mig. Fullständigt obegripligt.

Det enda som är klart och tydligt är "metall". Det fattar jag vad det är. I övrigt är det ett mysterium. Det finns förresten en container för stoppade möbler också. Den går antagligen också till förbränning eftersom det är en blandning av plast, tyg och trä. Så jag kan ju lika väl slänga min bokblandade plaståtervinning i den.

Ja det var ju lite off-topic kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fadai och 23 till
  • Laddar…
C
halper halper skrev:
Måste vara otroligt onödigt svårt att återvinna en sådan när det är blandat material.
Den skamliga sanningen är ju att en stor del av det sorterade materialet går till "energiåtervinning" och då är ju varken blandat material eller matrester och dyl. ett problem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den skamliga sanningen är ju att en stor del av det sorterade materialet går till "energiåtervinning" och då är ju varken blandat material eller matrester och dyl. ett problem.
Så är det nog, även om jag inte vet hur stor andel det är. Frågan är hur mycket det beror på att det är blandade material. Min favorit är en viss pastaförpackning av plast med en liten överdel av papp som sitter fast med metallnitar … :poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.