Ska regla upp ett golv i ett rum som lutar ca 2cm. Rummet är ca 18-20 kvm.

Han jag ska göra jobbet åt hävdar att det bästa sättet är att såga kilar och lägga på det befintliga golvet och sedan lägga ett nytt golv på detta.

Jag hävdar med en dåres envishet att det måste vara bättre att bryta upp det gamla golvet och lim-skruva nya reglar (45x120) på sidan om de gamla och sedan lägga nytt golv på detta.

Han som ska ha jobbet gjort vill dessutom att det nya golvet inte ska bygga upp så högt vilket stödjer min idé men han säger att om man lägger kilarna tätt över det gamla golvet behöver man inte ha så tjock spånskiva ovanpå.

/V
 
Det var inte mycket till lutning om det nu lutar 2cm på sig en 5m längd, salade själv upp ett golv som lutade 2cm/Meter nyligen som man fick knopa ihop med olika dimensioner för att lyckas, får "leva" med en sänkning av taket(2,1m nu).

Nog om mitt fall..


När det handlar om i ditt/erat fall så handlar det väl inte mer än ca 0,5cm lutning/Metern, lättast är väl att att jämna av med sand(speciell) och en spikrak bräda/regel och sedan golvspån eller skiva.

Går väl bra att kila upp golvet med men då lär du ju få ha 22mm spån.

Känns ju som att det blir mycket jobb om du tänkt riva upp golv + bjälklag och regla upp nytt p.g.a 2cm lutning totalt som jag förstått det.


Lycka till :)
 
Litet tillägg...

För närvarande är det två rum som ska bli till ett. Mitt i det nya rummet står nu en vägg och precis där denna står har golvet sjunkit ca 2 cm jämfört med omgivande väggar.

Misstanke finns om att byggnaden är utbyggd och att detta en gång har varit en yttervägg. Tyvärr kommer men inte in under golvet utan att använda sig av en grävmaskin.

Finns det någon möjlighet att golvet återfår sitt normala läge efter att väggen tas bort? Tvivlar själv på detta men kanske någon vet vad oddsen är.

/V
 
Låter som en riktig "mäster" Du har att göra med.
Skulle köra som Du beskriver.
Vad är det för golv som ska läggas in?

Mvh Putte
 
Tror inte att golvet återför sin form.
Det har sjunkit och "satt" sig.

Mvh Putte
 
Ja det är en riktig mäster jag har att göra med... och det värsta av allt är att han är förtidspensionär och kommer att sitta i knät på mig hela dagarna...

Dock så har jag nog lyckats övertala honom om att bryta upp golvet - åtminstone för att titta...

Det kommer att läggas in ett klickgolv av Pergotyp.

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.