L lera skrev:
Vi hade en vattenmantlad braskamin i vårt förra hus. Kopplad till en 500 ackumulatortank. På sommaren eldade vi aldrig eftersom det blev galet varmt i huset och det gick inte heller att elda om strömmen gick för att den del som känner av hur varmt vattnet blivit och då vid en viss temperatur kör in det i accutanken gick på el… extremt dum konstruktion.

Vi var unga och okunniga och lät oss påverkas av närstående släkting som menade att ”skogen den växer varje sekund!” Sen är det underbar värme från braskamin men att ta semester och fixa med ved för ett år fram är inte min grej, inte heller att kånka in all ved eller hålla på att sopa efter allt spill och bös som blir. Installationen med alla kopparrör osv var också väldigt dyr. Men det är min erfarenhet. Idag har vi Nibe frånluftvärmesystem. Supernöjd.

Men jag skulle gärna vilja ha en vanlig braskamin och elda i om elen går eller bara myselda för att få den härliga ”mjuka” värmen som man får från ved.
Ja det är ett jäkla jobb om man bara skall elda i en vattenmantlad kamin enbart, men som komplement är det ypperligt. Men tyvärr gjorde ni en felaktig installation eller hade ej möjlighet att göra det ordentligt. Man bör, om man kan, se till att tanken ej står lägre än kaminen eller pannan och inte för långt bort, helst rör med oavbruten stigning. Då får du självcirkulation. När strömmen går så är en laddomat öppen och således inga problem att elda. Eller så kan man bara köpa en billig Ups och koppla pumpen på som klarar någon timmes drift.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Man bör, om man kan, se till att tanken ej står lägre än kaminen eller pannan och inte för långt bort, helst rör med oavbruten stigning. Då får du självcirkulation.
Grova rör är att föredra, är koppar för kostsamt kör man traditionella gängade järnrör, stora radiatorer så att vattnet hinner svalna och bli tyngre underlättar oxå cirkulationen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nu har jag inte det problemet med att kaminen är för effektiv, men jag får liknande fenomen med solfångarna på sommaren. Tidigare stängde de av vid en viss temperatur men nu har jag en kylslinga med element som sitter i källaren och som startar istället. Med andra ord pytsas överskottsvärmen över dit. Kan vara en bra lösning om det finns sådant behov/möjlighet. I vårt fall är det en fuktig källare med berg i dagen, så all värme är välkommen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
min tanke var att ha en vattenmantlad braskamin som stöter till lite värme i ack tank när man ändå myseldar vilket jag gör rätt mycket och då spara på pellets som inte är jättebilligt längre… men frågan är väl om det ör värt besväret och kostnaden…. :)
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
min tanke var att ha en vattenmantlad braskamin som stöter till lite värme i ack tank när man ändå myseldar vilket jag gör rätt mycket och då spara på pellets som inte är jättebilligt längre… men frågan är väl om det ör värt besväret och kostnaden…. :)
Knappast kortsiktigt lönsamt, vill du myselda ofta är en kakelugn eller tung täljstensugn>1ton grejen och om du inte tänker elda varje dag en kamin lämpligt. Väljer du en effektiv kamin med katalysator kan den brinna hela natten med långsam värmeavgivning och små utsläpp.
 
A AnnaAnka skrev:
Med de rådande elpriserna och ett nybygge runt hörnet är jag väldigt inne på att skaffa en vattenmantlad braskamin för att koppla ihop med FL- värmepumpen , så att man vid krisiga situationer eller vid ockepriser av el kan elda med veden kopplat till gollvvärme, dusch mm.

En ackumulatortank på 1000l käns relevant .

Någon som har ett liknande system hemma och hade samma tankar vid nybygge ?
Några andra lösningar för självförsning utöver solceller som ni har fixat vid bygge ?

Kostnader ?
Vilka lösningar använde ni?

Mvh Anna
Du skulle kunna göra en enklare variant för att få nästan samma effekt.

Jag har FLVP och en 1.5 ton täljstenskamin som ger i snitt 3.5KW, därtill öppen planlösning. När det är kallt ute eldar jag morgon och kväll. Vår och höst en gång per dygn. FLVP har jag ställt så att det blir precis rätt temp när jag eldar. Skulle jag inte elda och ha samma inställning så blev det för kallt.

Då funkar det som så att täljstenskaminen värmer luften och FLVP tar värmen från luften och pumpar ut i golvet via golvvärme.

Jag tycker detta funkar bättre än förväntat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi hade kakelugn i vårt förra hus byggt 1923. Jordvärmepannan packade ihop en vinter och i väntan på utbyte eldade vi i kakelugnen dygnet runt. Det var minusgrader ute, kommer inte ihåg hur kallt men det var ju i skåne, så det kan ju inte varit allt för kallt :)
Vi kom upp i 14 grader inomhus, två plan plus källare , totalt 80m2.
Från början vet jag att det fanns en kamin i ett angränsande rum som man eldade i, som var seriekopplad till kakelugnen som ”element”. Kanske att man kunde kommit upp i mer behagliga temperaturer då.

vad jag vill komma fram till är att det förmodligen krävs ganska mycket eldningskraft för att ha detta som enda värmekälla. Dvs flera kaminer/kakelugnar i ett normalstort hus. Det är ju inget som i alla fall jag själv hade kunnat leva med. Det krävs ju nästan att man i så fall bor i skogen och är pensionär ;).

farsans lösning i deras förra hus var en liten kassett monterad i skorstenen ovanför en kamin med glasrutor i. Denna kopplades till vattenburen golvvärme som komplement. Utöver detta hade han luft-vatten och vanlig elpatron. Han kunde hålla sitt hus varmt (180m2 byggt 2010 c:a) med lätt underhållseldning, säg 2-3 laddningar ved/dygn. Jag gissar att det var en effektiv kamin :)

Själv hade jag aldrig tvekat på att bygga liknande om jag skulle bygga nytt. Man har ju all möjlighet att planera huset som man vill för att förenkla installationen med rördragning och allt. Däremot hade jag nog struntat i att ha en jätte-tank för att klara strömavbrott och liknande. Det beror väl på var man bor antar jag. Har man så pass mycket strömavbrott så det blir ett problem i vardagen hade jag kanske tänkt annorlunda men, jag hade inte satt en jättetank för att hantera en situation som uppstår 2ggr om året när man ändå är på jobbet :)

Känner jag min far rätt tror jag han kopplade in det med lite bonna-logik. Själv är jag alldeles för mesig för det. Jag hade tagit reda på så mycket som möjligt, läst på hur ett sådant system fungerar, och sedan letat upp en installatör som tycker ungefär som jag, eller åtminstone förstår vad jag är ute efter.

det finns mycket kostnader i ett nybygge men detta är inget jag hade sparat in på. Min uppfattning är att det betalar sig, på inte alltför lång sikt. Om än att det bara är mys-eldning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag försöker just nu få till en lösning innan grunden är påbörjad. Har redan beställt och betalt en FLVP, och har egentligen inte planerat in en kamin som man kan elda med ihop med FLVP. Så jag kommer antagligen få ha en vattenmantlad kamin , eller på något sätt göra en vattenmantling på kakelugnen , men det verkar inte finnas som tillval.

Min idé är att ha en vedeldad kamin i garaget som jag kan elda i och som sammarbete med FLVP.

Finns ej utrymme i tvättstuga för en vedeldad kamin och den är ej medritad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.