Skrapade och drog bort det mesta av tapeten och sedan spacklade jag 3 liter på ställena där det behövdes, efter att det hade torkat blev det luft/ studsig känsla/ kondens där spacklet ligger?! Misstänker att fukten i spacklet luckrade upp tapeten som innan satt hårt och sedan blev det som inkapslat av spacklet. ?!

VAD SKA JAG GÖRA? Hur ska jag tänka? kom med tips snälla.

Riva bort allt, i såfall hur gör jag det på bästa sätt?
 
Fukten i spacklet kan göra att tapetklitret släpper eller att det bildas bubblor. Är det inte för mycket kan du skära bort tapeten där den släppt och spackla om och hoppas att det funkar.

Du kan också måla över allt med lösningsmedelesburen grundfärg/spärrfärg innan du bredspacklar allt. Spärrfärgen hindrar att det bubblar sig. På de delar där du redan spacklat behöver du skära bort bubblor och löst sittande tapet, så det kommer du inte undan.
 
  • Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
B
Vänta lite. Låt det torka ett par dagar, så kan du lättare bedöma läget.

Blir det inte bra får du sätta upp en renoveringsgips. Spackel är ju inte så fuktigt, brukar ju torka ganska snabbt.
 
  • Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
Hej.
Det är dessvärre väldigt vanligt att spackel får tapet att släppa. Det finns målarfärg som man kan måla på för att förhindra detta.. Denna är ganska dyr och det garanterar inte att det sitter kvar.
Jag brukar spackla ett varv och där jag ser att det bubblar sig skrapar jag bort allt löst och spacklar om dessa sektioner där jag har skrapat. Det kan ta några vändor innan man har ett fint lager spackel som sitter.

Är det på många ställen så skrapa ner all tapet och spacklar hela rummet.
 
  • Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
tack snälla för så snabbt svar!
 
Tack!
 
En målare jag anlitade använde våtrumsgrundfärg på tapeten innan spackling. Jag har själv gjort det sedan. Fungerar bra.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Om det blir till att riva mer tapet så är det iallafall lättare nu när tapeten har släppt på de ställen där det är problem. Det som inte släppte nu ska förhoppningsvis inte släppa vid senare spackling/målning/tapetsering heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.