Hur bygger man bäst in ett fasadmätarskåp i en lättbetongyttervägg? Det är ganska stora lådor så jag antar att man nästan får betrakta dom som ett fönster, det vill säga lägga en balk ovanför, etc.?

U-värdet på skåpet lär väl inte vara det bästa heller, men är det så illa att man måste tilläggsisolera. Om skåpet är 210 mm djupt har man åtminstone 150 mm lättbetong kvar bakom skåpet och det kanske duger?
 
Vårt fasadskåp är utfräst i väggen, och inte isolerat bakom. Vi har satt det så att det på insidan är en klädkammare, där vi inte har speciellt mycket värme på. Visst känns väggen kall när det är kallt ute, men vi kunde i alla fall inte ha tilläggsisolerat för då skulle det inte funnits någon vägg kvar. Fasadskåpet får inte sticka ut enligt Ringsjö energi, inte heller fick vi sätta det i carporten som det var tänkt. Tyvärr har det blivit jättefula sprickor/mönster på insidan av klädkammaren, som har uppstått när man huggit/fräst hål för elskåpet. Troligtvis kommer vi att vara tvungen att sätta dit en gipsskiva som täcker hela väggen, för sprickorna har blivit för stora att det är ingen ide att laga i dagsläget, väggen är så pass skadad att sprickorna skulle komma tillbaka fastän vi skulle använda väv
 
maggan9 skrev:
Fasadskåpet får inte sticka ut enligt Ringsjö energi, inte heller fick vi sätta det i carporten som det var tänkt.
Knepigt tycker jag! Hos mig placerades mätarskåpet i carportsförrådet just därför att vi inte ville ha några skador i huvudbyggnaden.
 
H
Det håller bra utan balk skåpet är 53cm brett och det räcker att lägga en sten över sedan trycker du in en 4-5cm tjock friggolitskiva bakom för köldras och även kondens sedan murar du igen baksidan med 10cm sten.Nätar man insidan före puts får du inga sprickor.
 
hon, det låter som en enkel lösning - skall nog försöka få till något sådant. Finns det förresten någon min (och max) höjd för skåpet? Antar att man inte vill att det skall bli översnöat, men utöver det?
 
zachris skrev:
Finns det förresten någon min (och max) höjd för skåpet? Antar att man inte vill att det skall bli översnöat, men utöver det?
Mätarens överkant ska placeras mellan 1,8 m och 2,2 m över golv/mark.

Angående placering av mätarskåp i carport så är det inget vidare lämpligt med avseende på att carporten kan komma att byggas igen i ett senare skede, antingen av nuvarande eller senare ägare. Energibolagens personal måste ha fritt tillträde till mätaren och därför vill de inte ha mätarskåpet där!

/Elinstallatör
 
Vi har haft mycket driftande med elbolaget( ringsjö energi) om att placera elskåpet i carporten. Vi har fått ett brev av dem att det är helt olämpligt att placera skåpet där, för en carport kan bli ett garage och man ska kunna avläsa utifrån. Vi har kontakat elsäkerhetsverket i frågan och de säger att det är upp till energibolaget att bestämma var man får placera skåpet. Om ni ska placera elskåpet kontrollera med ert elbolag så att ni verkligen får göra det, annars kan det bli att fixa till det i efterhand.
Angående att låta elskåpet sticka ut några cm, det fick vi inte heller men grannen som byggt med Älsbyhus har sitt som sticker ut ca 10cm. Om man ska sätta skåpet infräst i väggen så har du inte möjlighet att både sätta dit en frigolitskiva och sedan mura 10 cm bakom. På vårt 365 mm lättbetongblock var det ca 10 cm kvar av väggen efter att elektrikerna varit framme och skåpet på plats. För vår del hjälpte det inte med väv på insidan, när man satte dit skåpet råkade väggen få skador som går igenom i alla fall.
/maggan som haft krig med elektriker och ringsjö engergi och förlorade...
 
Sorry - jag missuppfattade det hela! Jag har murat förråd i anslutning till carporten så väggen där elmätaren sitter kommer inte att kunna byggas för.
 
Kan tillägga att man skulle kunnat ha elskåpet i carporten om man sätter på förrådets kortsida, men för vår del som har celcon HH element och i och med dörrens placering så gick det inte. Vårt förråd var helt enkelt för smalt för att rymma elskåpet. Dessutaom är ju förrådets lättbetongstomme mindre än 365 mm tjock och du blir då tvungen ta bort all betong för att sedan stoppa in skåpet. Vi har i alla fall vårt förråd med värme, så där får man alldeles säkert värmeförluster när det inte finns någon betong kvar.
 
Finns det snygga/designade fasadmätarskåp eller har alla vit eller ljusgrå dörr? :)
 
Jag antar att det inte blir så bra för väggens bärighet ifall skåpet placeras nära ett hörn. Är det någon som vet hur långt från hörnet man måste komma för att slippa problem?
 
Vi har vårt mätarskåp på utsidan av huset helt och hållet. Det är inte infällt och det är inga problem vad jag vet. Sen att det kanske inte är så snyggt men det är ju en annan sak. Vi har målat mätarskåpet i samma färg som väggen så det är inget man tänker på att det sitter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.