J JohanLun skrev:
Jag har för mig förmånsreglerna är sådana att om man kör ett fåtal dagar med en företagsbil privat så kan man beskattas per "körning", då tror jag även ska gälla att man inte har "tillgång" till bilen hela tiden. Det är dock rätt få dagar. Men säg att du skulle låna din jobbpickup 2ggr/år för att dra upp båten så kan det nog funka.

Kör du barnens hästar varje dag så är det nog bara att inse att du (som alla andra som har sin privata bil betalad av firman) får betala fullt förmånsvärde. Om dina barn "tvingar" dig att ha en bil med stort klimatavtryck och därmed dyr skatt så är det ju ändå ett fritt val, du är väl förälder som kan säga nej. Andra föräldrar har andra kostnader för sina barns aktiviteter. Har man inte råd får barnen väl leka på hemmaplan med nåt som är billigt.

Vi är många andra som INTE skiter i klimatavtryck som är glada att skattereglerna premierar bilar med lågt avtryck.

Jag har själv också ett behov av att ibland köra med släp osv, men då får man helt enkelt tyvärr "kompromissa". Kanske hyra eller låna bil den gång man behöver det. Eller bita i det sura äpplet och köpa en bil som klarar det hela tiden men är usel för miljön och dyr att äga.

Själv tror jag att många av oss måste överväga att downsizea, att köra en liten bil till vardags - och låna eller hyra bil för sällantillfällena. Att åka runt i en 4 tons dieselpickis ensam när man inte behöver dra något bör vara svindyrt. Det jag däremot tycker är att man borde göra om fordonsskatten och vägtullarna så att den som kör väldigt få mil eller väldigt sällan inte ska straffas med en hög skatt., Då kan du ha kvar pickisen och köra den några få mil om året och ha en elbil till allt annat. Kostnaden för att köra kan antingen tas på bränslet - eller att man utrustar alla bilar med en telematikenhet som loggar körning via GPS, att vägtullar och kameror "checkar" att bilens utrustning funkar och ger rimligt resultat (om någon får för sig att koppla ur den) och att mätarställningen jämförs med loggad sträcka i telematikenheten.
säga nej till barn kan man ju inte göra? får bara skaffa mer pengar. Råd har jag men tycker att är det i miljösynpunkt man gör detta?som i mitt fall då får man ut mer co2 minskning på annat sätt. Jag hade kunnat lägga mycket mer pengar på mer miljövänliga investeringar som hade gjort betydligt mer för klimatet samt gynnat mig själv. Men en logger är precis vad jag är ute efter, kör jag bara 10 mil en månad blir det en peng andra månader mer. Det ger ju verkligen incitament till att köra mindre bil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bonus/malus systemet fungerar ju jättebra, massor fler av låg-utsläppande eller nollutsläppande bilar säljs och färre som spyr ut CO2.
Det funkar väl inte alls? Bonuspengarna för 2022 är ju redan slut.

Ett system som går ut på att ta pengar från A för att ge till B måste väl utvärderas utifrån hur bra den omfördelningen går och hur väl den kan prognostiseras. Systemet kommer förstås få mer pengar tillskjutna till sig (varifrån undrar vän av ordning) så att alla vi som köpt elbil (och andra som får bonus) får våra subventioner, men som system sett är det ett haveri.
 
MultiMan
V Vortex skrev:
När kommer kravet att alla "bensinmackar" ska ha elbilsladdning? När etanolen slog igenom kom ju kravet ganska snabbt och tvingade mackarna att tillhandahålla även etanol. Borde bli samma med el kan man ju tycka, eller?
Ja, med följden att vår lokala mack la ner, så nu måste jag köra 2,5 mil till närmaste. Det hände på rätt många platser över landet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
100 mil i månaden är inte så lite, ungefär vad en genomsnittlig bil gör i Sverige.
Och då bör km kostnaden bli dagens fasta kostnad delat med antal km, som jag skrev ovanför i tråden. Status quo. Möjligen fördelat lite olika över årets månader.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det funkar väl inte alls? Bonuspengarna för 2022 är ju redan slut.

Ett system som går ut på att ta pengar från A för att ge till B måste väl utvärderas utifrån hur bra den omfördelningen går och hur väl den kan prognostiseras. Systemet kommer förstås få mer pengar tillskjutna till sig (varifrån undrar vän av ordning) så att alla vi som köpt elbil (och andra som får bonus) får våra subventioner, men som system sett är det ett haveri.
I vanlig företagsekonomi så kallas det budget resp utfall. Inget konstigt alls, inget som betyder att det fungerar dåligt, ty i så fall finns det inget storbolag som heller fungerar bra.
 
Nästa elbil i kvarteret blev en ny Polestar en "longe range" modell, med räckvidd runt 50 mil och hade halvautomatiskt dragkrok där den kan dra 1500 kg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
halvautomatiskt dragkrok
Vad är det? Infällbar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det? Infällbar?
Japp, har det på våran. Tryck på en knapp i bagagen så "ramlar" kroken ned och man petar sedan fast den med ett finger eller skospets. Tryck sedan på samma knapp så lossnar den och man petar in den med finger eller skospets.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, har det på våran. Tryck på en knapp i bagagen så "ramlar" kroken ned och man petar sedan fast den med ett finger eller skospets. Tryck sedan på samma knapp så lossnar den och man petar in den med finger eller skospets.
Aha då är min helautomatisk,

Borde finnas en nivå till när man inte ens behöver trycka på en knapp. Det kanske kallas för fast monterad dragkrok :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det är fortfarande samma/lika produkt.

Tror du det är ok att tanka något annat än Jet A1/A i flygmaskiner? Tror ICAO skulle ha en åsikt om det visar sig vara fel bränsle i Sverige. Där är det extremt noga, såpass att inga avvikelser accepteras.
Varför har reduktionsplikten införts?
Reduktionsplikten är ett av riksdagen beslutat styrmedel för att nå det nationella målet om 70 procents minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030 i jämförelse med 2010.

Reduktionsplikten har fastställt nivåer på reduktion i bensin och diesel fram till 2030 och bidrar till ökad användning av hållbara biodrivmedel och minskade växthusgasutsläpp från transportsektorn och vid annan användning av bensin och diesel.

Kom igen och ca visa hur mycket tex Danmark blandar in i sin soppa? En liter diesel kostar ca 4 kr mindre i Danmark pga våra skämt till skatter samt att vi kommer kortare sträcka på en litet, bra jobbat va?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
samt att vi kommer kortare sträcka på en litet, bra jobbat va?
Varför skulle du komma kortare sträcka på diesel med inblandning av icke-fossil sysntetiskt diesel? Jag har kört en hel del på HVO100 utan att ha märkt någon skillnad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I vanlig företagsekonomi så kallas det budget resp utfall. Inget konstigt alls, inget som betyder att det fungerar dåligt, ty i så fall finns det inget storbolag som heller fungerar bra.
Jag vet då ingen ekonomiavdelning som skulle få godkänt på sitt arbete om deras prognostiserade kostnader nåddes på en tjugondel av tiden mindre än två månader efter att budgeten lagts utan att några extraordinära händelser skett. Och som linjechef skulle man också få det hett om öronen.

Bonus-malus-systemet är en scam. Namnmässigt en lika stor bluff som det kommunala skatteutjämningssystemet (som till 90+ procent är statsbidrag förklädda till skatt på stockholmare).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Årets tillskott var ju verkligen urkasst budgeterat. De måste väl vetat både faktisk försäljning en bit in på hösten samt prognos på resterande 2021 + 2022 och att siffrorna visade att bara förra årets försäljning skulle äta upp typ 90% av den budgeten de la som skulle täcka hela 2022. Eller ja, försäljning from förra sommaren tom den här sommaren blir det väl iom 6mån förskjutning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bra artikel i SvD om utbyggnaden av laddinfrastrukturen (sannolikt bakom lås och bom).

Ett par citat:
”När SvD går igenom bolagens målsättningar visar det sig att flera siktar på att inom fem år 10–20-faldiga antalet snabbladdare, från dagens rätt låga nivå.”

”I Finland tar det tre-fyra månader [att få fram en ny elkabel med tillräckligt med kapacitet till de nya laddplatserna] medan det i Sverige tar 18 månader eller mer. I områden med effektbrist kan det ta ännu längre tid, säger Maria Brant.”
 
Från och med årsskiftet är det iallafall nya regler för nätkoncession just för att underlätta utbyggnaden av laddningsinfrastruktur. Men det finns säkert en del hinder kvar som borde mjukas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.