Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Personen har bott där i nio månader och TS kallar honom hyresgäst.
Men vad TS kallar honom för spelar ingen roll juridiskt.
Att han bott där länge kan diskuteras hur det ska bedömas. Han har inget kontrakt, har inte betalat hyra och det är inte en hyreslägenhet så han skulle kunna ses som en ockupant som varit där nio månader. TS kompis kan dra en rövare och hävda att han aldrig varit välkommen att bo där.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Varifrån får du att han inte betalat hyra? Det här, exempelvis, tolkar jag som att han betalar hyra i dagsläget, men att värden är villig att sätta ner den till noll om han går med på vissa villkor.

A björn_a skrev:
De har även försökt förmå honom att få renovera i rummen han inte använder, mot gratis hyra, dagtid när han inte är hemma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varifrån får du att han inte betalat hyra? Det här, exempelvis, tolkar jag som att han betalar hyra i dagsläget, men att värden är villig att sätta ner den till noll om han går med på vissa villkor.
Jag har för mig att TS skrivit det i tråden, men nu hittar jag det inte så det kanske inte stämmer.
 
  • Gilla
DejanSe
  • Laddar…
Jag läste för dåligt. Det har tydligen erbjudits gratis hyra som kompensation för en utflyttning. Det får väl tolkas som att hyra betalas i normalläget. Då är det ett hyresförhållande oavsett brist på kontrakt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A björn_a skrev:
En bekant har hamnat i en besvärlig situation.
Han har sålt sitt hus med kort varsel, där en bekant till honom har bott (utan kontrakt) i 9månader.
Hyresgästen vägrar allt, han har blivit erbjuden nytt boende, med gratis hyra i tre månader men vägrar flytta och nu är det 1½ vecka tills nya ägarna har tillträdesdag och måste börja renovera då dom ska flytta in 1 april och huset är en total katastrof i dagsläget.
De har även försökt förmå honom att få renovera i rummen han inte använder, mot gratis hyra, dagtid när han inte är hemma. Men han är bara på tvären enligt min bekant trots att han givit sitt medgivande till detta i ett SMS så försöker han nu slinka ur det och har kopplat in advokat och polis påstår han.

Hur går man tillväga härifrån?
En avhysning via kronofogden är ju sex månader bort. Tiden finns ju inte.
Vilka rättigheter har ägaren till huset att gå in i sitt egna hus i detta fallet?
Reglerna för bostadshyra finns i 12 kap. Jordabalken. Av 2 § framgår att ett hyresavtal ska vara skriftligt om antingen hyresvärden eller hyresgästen begär det. Ett muntligt avtal om hyra är alltså giltigt även om det är muntligt, och gäller på samma sätt som om det vore skriftligt. Om inte skriftligt avtal finns så gäller hyresavtal gäller för obestämd tid. Hyresavtal som gäller för obestämd tid skall sägas upp för att upphöra att gälla.
Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet. Uppsägning skall ske skriftligen! Efter detta kan ni begära särskildhandräckning av Kronofogden för avhysning av hyresgäst. Så fortare än så kan det inte gå.
 
Om man börjar med det mesta akuta så har en hyresvärd rätt att underhålla sin "hyresrätt". Detta då mot nedsättning av hyran. Det finns lite formkrav kring detta men uppfyller man dessa är rätten att underhålla i det närmaste absolut.

Så man kan ju börja i den änden iaf. Då kommer man ju igång med renoveringen vilket nog är en stor punkt. Riv ut allt säger jag så får vi se hur kul det är att bo utan kök eller toalett. Om det sedan är kopplat ett erbjudande med ersättningsboende så tror jag att man håller sig inom lagens ramar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Det finns inget sätt att lösa detta helt enligt regelboken i tid.
För att gå via regelboken, konsultera genast en jurist med expertis inom detta område. Sätt igång processen och ha noll förväntning på att detta ska lösas i tid.
Lagen skyddar tyvärr ockupanter över rättmätiga ägare.
Regelbrytare brukar vara duktiga på att ta vara på sina rättigheter och strunta i sina skyldigheter, och där är laglig tvångsmedel väldigt långt borta.

Om din bekant vill ha en snabb lösning inom tidsgränsen måste han/hon/de själva vara redo att tänja gränserna och göra saker de inte har 100% rätt till.
Ett sådant exempel skulle kunna vara att tillkalla polisen och säga det som behövs för att de ska avvisa eller omhänderta personen från platsen. Och därefter se till att personen inte kan återfå tillträde och definitivt inte kunna ta fram några bevis som ger dem laglig rätt till tillträde och besittningsrätt fram tills kronofogden kan verkställa vräkning.
Ingen kontrakt, byt låset släng hans grejer på tippen. Försöker han komma in ring polisen att någon tjuv viil komma in i huset
 
  • Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
A björn_a skrev:
En bekant har hamnat i en besvärlig situation.
Han har sålt sitt hus med kort varsel, där en bekant till honom har bott (utan kontrakt) i 9månader.
Hyresgästen vägrar allt, han har blivit erbjuden nytt boende, med gratis hyra i tre månader men vägrar flytta och nu är det 1½ vecka tills nya ägarna har tillträdesdag och måste börja renovera då dom ska flytta in 1 april och huset är en total katastrof i dagsläget.
De har även försökt förmå honom att få renovera i rummen han inte använder, mot gratis hyra, dagtid när han inte är hemma. Men han är bara på tvären enligt min bekant trots att han givit sitt medgivande till detta i ett SMS så försöker han nu slinka ur det och har kopplat in advokat och polis påstår han.

Hur går man tillväga härifrån?
En avhysning via kronofogden är ju sex månader bort. Tiden finns ju inte.
Vilka rättigheter har ägaren till huset att gå in i sitt egna hus i detta fallet?
Herre gud !! Precis som i "Kronofogden knackar på" på kanal 12
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hyr ett lager dit din bekant kan flytta "hyresgästens" möbler och ägodelar.

Ordna en flyttfirma och ge dessa nycklarna till huset och säg åt dem att tömma allt och köra det till lagret.

Sedan byter ägaren lås till huset och ger "hyresgästen" nycklen till förrådet.

Försök göra detta när han inte är hemma.

Stänga av saker som kan skada fastigheten är inte tillrådigt då den är såld.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Jag läste om en i Texas som hade samma problem (verkar vara ganska universellt) och han läste det genom att hyra ut en annan del av huset till sin bror och hans bikerpolare.Efter ett tag var det tydligen inte like intressant för hyresgästerna att bo kvar där.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Min granne råkade ut för exakt samma sak,han anlitade advokat och rådet var byt ut låsen,vilket han gjorde och "hyresgästen" gav upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Jag läste om en i Texas som hade samma problem (verkar vara ganska universellt) och han läste det genom att hyra ut en annan del av huset till sin bror och hans bikerpolare.Efter ett tag var det tydligen inte like intressant för hyresgästerna att bo kvar där.
Så för att bli av med en jobbig hyresgäst hyr man ut till ett mc gäng istället, kan inte se hur det skulle kunna gå fel :rofl:
 
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så för att bli av med en jobbig hyresgäst hyr man ut till ett mc gäng istället, kan inte se hur det skulle kunna gå fel :rofl:
Frågan blir vem man hyr ut till sedan när mc gänget inte flyttar ut..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jehovas vittnen
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Har ni tillgång till lägenheten? Om inte: byt lås så ni får tillgång. Om ja: Gå in och ta bort spis, kyl och frys. Det tillhör lägenheten.

Jag vet att det är svårt med att röra ägodelar eftersom man då kan straffas för det. Men spis och kyl tillhör lägenheten, och då kan ni röra det. Lägg maten i välisolerad wellpapplåda med kylklampar så får gästen chans att "rädda" det genom att flytta det till ny ställe.

Gå ytterligare genom att ta bort toalettstol, badkar osv.
Ta bort handfat. Då spelar det ingen roll att det finns vatten, om de inte kan ta den.

Sänk värmen till absoluta minimum för att inte skada huset, om värmeskontrollen kan låsas in utom gästens kontroll.

Kan elen skötas separat från "hyresgästen", dvs att den är inlåst någonstans den inte kommer åt? Plocka ur strategiska proppar. Jackpot är om man kan stänga av vatten så att hyresgästen inte kan komma åt att sätta igång igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.