Jag tycker alltså inte att man ska straffbeskatta bränslen för fordon i Svärje! Det borde vara läge att sänka skatten ordentligt där då staten ändå får in rekordmycket cash. Elbilar kommer sakta men säkert ta över och dominera marknaden. Samt, varför ska pluttlandet Svärje låtsas försöka vara broder duktig gällande det sk miljötänket, andra länder skrattar åt oss!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker alltså inte att man ska straffbeskatta bränslen för fordon i Svärje! Det borde vara läge att sänka skatten ordentligt där då staten ändå får in rekordmycket cash. Elbilar kommer sakta men säkert ta över och dominera marknaden. Samt, varför ska pluttlandet Svärje låtsas försöka vara broder duktig gällande det sk miljötänket, andra länder skrattar åt oss!
Vad tråkigt att höra att du ser det på det sättet.
 
W witten skrev:
Vad tråkigt att höra att du ser det på det sättet.
Ja visst, jag är inte stolt att vara svensk alla dagar i veckan…
 
Mikael_L
E errakareby skrev:
Det finns ju inte ens en elbil som klarar mina krav för arbetet, pickup, dragvikt 3.5 ton och minst 50 mil med släp somväger 3350 kg på. Katastrof att man ska bli straffad när det inte finns något vettigt alternativ först :(
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker ändå det är svårt att göra på något annat sätt. Hur skulle man göra? Undantag för just dessa bilar från skatteregler som gäller andra. Då kan ju folk köpa en sådan, fast de egentligen inte behöver ett sådant monster, bara för att den är billigare än alternativet.
Tyvärr, men dina krav ligger väldigt långt ifrån standard, så det är svårt att anpassa regelverket efter den.
Jag tror att det kommer bli så att den som behöver dra så tungt släp så långt kommer titta på alternativ i framtiden, där man fraktar de tunga grejerna på ett sätt och personal på ett annat.
Som jag fattade det så är det något inom företaget. (och då kan man ju snabbt börja undra om man verkligen hinner utföras något arbete alls om det ska rymmas 50 mil körning med tungt lastat släp varje arbetsdag)
Men om alla konkurrenter sitter i samma situation så är det helt enkelt så att era tjänster kommer bli dyrare för kunden, då allt mer malus och allt dyrare diesel ska ingå i ekvationen.
Det är bara att höja arvodet och skylla på politiker + nödvändiga klimatåtgärder.

Och skulle det vara så att det inte drabbar dina konkurrenter, ja då borde du spionera hur de gör och ta efter, helt klart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
E errakareby skrev:
man borde kunna bli beskattad per kilometer man kör. Och inte ett fast belopp, hästarna har jag för barnens skull, jag skiter i klimatavtryck, men jag antar att det är det dom räknar på.
Förmånsbil skulle jag aldrig ha råd att ha. Jag är faktiskt väldigt avundsjuk på dig som är så rik att du har råd!
Även att du är så rik att du har råd att ha hästar som leksaker till barnen.

Men det finns lösningar, förutom lite som redan skrivits så ska du kanske fundera på att köpa en billig skattebefriad dieselhäck och köra privat med, du körde ju inte så många mil privat.
Som sagt, jag själv har aldrig funnit förmånsbil värt pengarna, utan jag har hållt mig med 15-20 år gamla bilar som privat bil. Och dessa har ju dessutom börjat vara hyggligt trevliga de senaste 10 åren, nu får jag t.o.m ofta med AC, wow ... :cool:
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som påverkar mest borde ju skattas högst! Men politikerna ser bara på var det är det enklast att få stålarna, från pöbeln ! Läs på mer om du är intresserad att lära dig mer, bilister svenska hushåll släpper inte ut mest co2….
Bonus/malus systemet fungerar ju jättebra, massor fler av låg-utsläppande eller nollutsläppande bilar säljs och färre som spyr ut CO2.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker alltså inte att man ska straffbeskatta bränslen för fordon i Svärje! Det borde vara läge att sänka skatten ordentligt där då staten ändå får in rekordmycket cash. Elbilar kommer sakta men säkert ta över och dominera marknaden. Samt, varför ska pluttlandet Svärje låtsas försöka vara broder duktig gällande det sk miljötänket, andra länder skrattar åt oss!
Vet inte om andra länder "skrattar". Men reduktionsplikten är Sveriges lösning med EU direktivet som samtliga länder ska tillämpa på ett eller annat sätt. Följer man inte direktivet så blir det sanktionsavgifter. Det är ju inget hittepå och samtliga partier utom SD röstade för höjda bränslepriser. Det är reduktionsplikten som gjort att vi har fått ett eskalerande dieselpris. Utan bioinblandningen är våra priser ganska genomsnittliga sett till BNP.

I Danmark får man punga ut med 105% påslag inkl moms i registreringsavgifter på nybilspriset för bilen. Man får många liter diesel i Sverige för mellanskillnaden för pumppriset...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
andra länder skrattar åt oss!
Nejdå, du har inte någon koll.
Andra länder kollar in oss, betraktar vad vi uppnår, förstår att allt inte är så omöjligt som de först trott och så tar de efter. Men fiffigt nog för oss så är de på efterkälken.
Detta borde vi dock utnyttja bättre.

Danmark var väldigt tidigt ute med vindkraft, alla smålog eller hånskrattade åt dumheterna med att hålla på med propellrar på stolpar för att få el.
Men den oförtrutna pionjärandan har lett till att numera är Danska Vestas världens mest framgångsrika företag på vindkraft, har 24 tusen anställda och en omsättning på 6-7 miljarder €

Sverige verkar idag lite dåligt på att ta tillvara på chanserna man får av att vara föregångare.
Ett exempel på när Sverige var föregångsland som sen ledde till industriella fördelar var när vi införda allmän gratis tandvård för barn och andra tandvårdsreformer, detta innebar iofs en kostnad för staten, men samtidigt blomstrade hela branschen upp, nya metoder, ny utrustning osv uppfanns, vilket sen inom några år ledde till att vi hade framgångsrika Svenska företag som sålde produkterna över hela världen, och staten fick tillbaka allt och mer därtill i skatteintäkter och bra bytesbalans.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi blandar i mer skräp än övriga EU-länder i dieseln och har högst skatt, präktigt minst sagt!
 
sunnis
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi blandar i mer skräp än övriga EU-länder i dieseln och har högst skatt, präktigt minst sagt!
Skräp i dieseln? Nu får du väl ge dig, diesel som man tankar personbilar är en standiserad produkt. Bilmotorn skiter fullständigt i om kolkedjorna I dieseln kommer från dinosauriekiss eller en tall.

Eller går du på myterna på bränsleupproret?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Skräp i dieseln? Nu får du väl ge dig, diesel som man tankar personbilar är en standiserad produkt. Bilmotorn skiter fullständigt i om kolkedjorna kommer från dinosauriekiss eller en tall.
Eller går du på myterna på bränsleupproret?
Reduktionsplikten för bensin och diesel infördes den 1 juli 2018 och från den 1 juli 2021 även för flygfotogen. Det innebär att det blandas in biodrivmedel i bensin och diesel för att sänka koldioxidutsläppen. Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel.
 
sunnis
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Reduktionsplikten för bensin och diesel infördes den 1 juli 2018 och från den 1 juli 2021 även för flygfotogen. Det innebär att det blandas in biodrivmedel i bensin och diesel för att sänka koldioxidutsläppen. Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel.
Det är fortfarande samma/lika produkt.

Tror du det är ok att tanka något annat än Jet A1/A i flygmaskiner? Tror ICAO skulle ha en åsikt om det visar sig vara fel bränsle i Sverige. Där är det extremt noga, såpass att inga avvikelser accepteras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag fattade det så är det något inom företaget. (och då kan man ju snabbt börja undra om man verkligen hinner utföras något arbete alls om det ska rymmas 50 mil körning med tungt lastat släp varje arbetsdag)
Men om alla konkurrenter sitter i samma situation så är det helt enkelt så att era tjänster kommer bli dyrare för kunden, då allt mer malus och allt dyrare diesel ska ingå i ekvationen.
Det är bara att höja arvodet och skylla på politiker + nödvändiga klimatåtgärder.

Och skulle det vara så att det inte drabbar dina konkurrenter, ja då borde du spionera hur de gör och ta efter, helt klart.[/QUOTE

Jag reser i arbetet, mån-torsdag över hela Sverige arbetstider ca 07.-22 så lite arbete hinner man allt, 7000 mil per år ca :), men det är inte att man inte tar ut kostnaden på kunden det gör man, det är ändå nästan uteslutande kommuner, så pengarna kommer tillbaka igen :), men jag kan tycka att man borde kunna beskattas per kilometer i förmånsbil istället, eftersom det är så få mil man kör privat. Nja rik är jag nog inte direkt, sliter rätt gött för mödan, 220-240 timmar i månaden för att dra runt barnens hobby.men visst kan man skaffa en äldre dieselbil att dra runt med privat, men det ser jag inte som bättre för miljön, för det är väl det som tanken med skatten är.inte är det säkrare för barnen heller, kan jo kosta samhället väldigt mycket mer pengar om man skulle råka ut för någon olycka. Eller att dra transporter med minskar olycksrisken med en vettig dragbil. Men jag får väl finna mig i att vara en som kanske inte platsar in ett fyrkantigt system och då får man pröjsa lite mer istället. Kunde gjort mer miljönyttiga saker för dom slantarna tex solceller på huset. Det man frågan jag ställer mig är det för miljön eller pengarna dom gör detta?
 
Fairlane
E errakareby skrev:
men jag kan tycka att man borde kunna beskattas per kilometer i förmånsbil istället, eftersom det är så få mil man kör privat.
100 mil i månaden är inte så lite, ungefär vad en genomsnittlig bil gör i Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E errakareby skrev:
man borde kunna bli beskattad per kilometer man kör. Och inte ett fast belopp, hästarna har jag för barnens skull, jag skiter i klimatavtryck, men jag antar att det är det dom räknar på.
Jag har för mig förmånsreglerna är sådana att om man kör ett fåtal dagar med en företagsbil privat så kan man beskattas per "körning", då tror jag även ska gälla att man inte har "tillgång" till bilen hela tiden. Det är dock rätt få dagar. Men säg att du skulle låna din jobbpickup 2ggr/år för att dra upp båten så kan det nog funka.

Kör du barnens hästar varje dag så är det nog bara att inse att du (som alla andra som har sin privata bil betalad av firman) får betala fullt förmånsvärde. Om dina barn "tvingar" dig att ha en bil med stort klimatavtryck och därmed dyr skatt så är det ju ändå ett fritt val, du är väl förälder som kan säga nej. Andra föräldrar har andra kostnader för sina barns aktiviteter. Har man inte råd får barnen väl leka på hemmaplan med nåt som är billigt.

Vi är många andra som INTE skiter i klimatavtryck som är glada att skattereglerna premierar bilar med lågt avtryck.

Jag har själv också ett behov av att ibland köra med släp osv, men då får man helt enkelt tyvärr "kompromissa". Kanske hyra eller låna bil den gång man behöver det. Eller bita i det sura äpplet och köpa en bil som klarar det hela tiden men är usel för miljön och dyr att äga.

Själv tror jag att många av oss måste överväga att downsizea, att köra en liten bil till vardags - och låna eller hyra bil för sällantillfällena. Att åka runt i en 4 tons dieselpickis ensam när man inte behöver dra något bör vara svindyrt. Det jag däremot tycker är att man borde göra om fordonsskatten och vägtullarna så att den som kör väldigt få mil eller väldigt sällan inte ska straffas med en hög skatt., Då kan du ha kvar pickisen och köra den några få mil om året och ha en elbil till allt annat. Kostnaden för att köra kan antingen tas på bränslet - eller att man utrustar alla bilar med en telematikenhet som loggar körning via GPS, att vägtullar och kameror "checkar" att bilens utrustning funkar och ger rimligt resultat (om någon får för sig att koppla ur den) och att mätarställningen jämförs med loggad sträcka i telematikenheten.
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.