Har spanat ett tag efter både verktyg och byggnadsmaterial på olika auktionssajter och blir förvånad gång på gång hur flertalet av objekten passerar ett pris på vad det skulle kosta att köpa helt nytt. Då är det inte vad jag uppfattar prylar som inte går att få tag vanligtvis på nätet med garantier osv. Vad är som pågår egentligen, är det en massa utländska budgivare som köper med en dyrare valuta och tycker det är tex skitskoj köpa en Bosch såg 1-2000 dyrare än vad den kostar på nån annan nätbutik eller är det någon sorts pengartvätt på gång?

Någon som vet vad som pågår??:D
 
  • Gilla
MöIIer och 2 till
  • Laddar…
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Någon som vet vad som pågår??:D
Kan du visa några exempel?
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma fundering om ett företag på en auktionssajt allt dom säljer blir skitdyrt ibland över nypris och kollar man omdömena på nån av dom som budar så kan alla omdömen dom fått vara från samma företag jag tycker det verkar konstigt
 
S
Det kan inte vara bristvara som på allt annat då?
Elektronik säljer ju ofta dyrare än butikspris pga. Scalpers t.ex.
 
Knappast det är allt möjligt dom säljer.
Det har varit saker man varit intresserad av men när man ser slutpriset på sakerna blir man fundersam är folk så korkade eller beror det på nått annat?
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan du visa några exempel?
Kanske inte det bästa exemplet, hittar inget verktyg men iaf 1100 står den otroligt unika fritösen på nu senast, 1100+220 avgift ink moms slutar det på 1320 va? Ink moms 1650 och det är väl inte jättemånga som köper en fritös för hemmabruk ex moms. Plus frakten sen om den inte ingår, skumt eller dålig koll?
 
  • Svart Philips fritös på en auktionssida med visat pris 1 100 SEK och maträtter inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Philips AirFryer Essential HD9252/70 med digital kontrollpanel och pommes frites inuti, modell och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mickewest mickewest skrev:
Jag har samma fundering om ett företag på en auktionssajt allt dom säljer blir skitdyrt ibland över nypris och kollar man omdömena på nån av dom som budar så kan alla omdömen dom fått vara från samma företag jag tycker det verkar konstigt
Mm luktar skumraskaffärer:)
 
S SueCia skrev:
Det kan inte vara bristvara som på allt annat då?
Elektronik säljer ju ofta dyrare än butikspris pga. Scalpers t.ex.
Hur menar du då? Att det på något sätt lönar sig köpa på sig något dyrare än i butik, att dom budar på allt möjligt sen råkar vissa prylar bli dyrare?
 
mickewest mickewest skrev:
Knappast det är allt möjligt dom säljer.
Det har varit saker man varit intresserad av men när man ser slutpriset på sakerna blir man fundersam är folk så korkade eller beror det på nått annat?
Ja står ju också på flera sajter ett uppskattat marknadsvärde synligt bredvid fältet för buden, men kanske rycks med i nån sorts tävlingskänsla och tävlingsinstinkten tar över helt och dom bara ska vinna budet:D
 
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Hur menar du då? Att det på något sätt lönar sig köpa på sig något dyrare än i butik, att dom budar på allt möjligt sen råkar vissa prylar bli dyrare?
Tittade upp ”scalpers” men inte helt säker på vad dom menar:)
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Det finns alltid idioter som inte vet vad sakerna kostar på riktigt. Försök sälja något på auktionssidor så visar det sig snart att säljaren till en precis likadan bjudit på ditt objekt så högt att ingen annan vill bjuda på det så de bjuder på hans istället. Och några pengar får du aldrig för det är bara att ångra köpet :)

Försök köpa saker begagnat på facebook/blocket. Alla vill ha mer än motsvarande kostar nytt. Jag är för att köpa saker begagnat, men köper jag det nytt får jag det levererat till dörr för mindre pengar, och får dessutom garanti...
 
Verkar som ett kämpigt sätt att tvätta pengar med så små belopp så nej, troligen inte penningtvätt. Kom ihåg: folk är inte så dumma som du tror, dom är dummare...
 
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
engs
På auktion vinner alltid den största optimisten. Men ja jag håller med, har nästan slutat skanna auktionssidorna. Kan var lite kul ibland att se udda föremål som man nästan aldrig ser eller ens visste existerade i branscher man inte själv jobbar i.

Främst för priserna, men också ganska less på att man nästan måste ha ett excellark bredvid för att se slutpriset. Det är slagavgift, procenter osv, så svårt hade det inte varit att skripta ett totalpris på sidan.

Bud: 1500:-
Slutpris ink. moms: 2165:- + frakt 250:-
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det finns alltid idioter som inte vet vad sakerna kostar på riktigt. Försök sälja något på auktionssidor så visar det sig snart att säljaren till en precis likadan bjudit på ditt objekt så högt att ingen annan vill bjuda på det så de bjuder på hans istället. Och några pengar får du aldrig för det är bara att ångra köpet :)

Försök köpa saker begagnat på facebook/blocket. Alla vill ha mer än motsvarande kostar nytt. Jag är för att köpa saker begagnat, men köper jag det nytt får jag det levererat till dörr för mindre pengar, och får dessutom garanti...
Det sker så pass ofta så kanske är något annat än några som är slarviga eller slösiga.:) Mm om det till och med går backa bud eller dra sig ur i sista stund men tror det inte går på tex psaction, fast finns kanske nått vis att komma runt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar som ett kämpigt sätt att tvätta pengar med så små belopp så nej, troligen inte penningtvätt. Kom ihåg: folk är inte så dumma som du tror, dom är dummare...
Mm är kanske långsökt men träffat på en del som hela tiden letar kryphål i olika system för göra sig en hacka och dom kan vara rätt kluriga:D Men visst finns det en del nonchalanta personer, råkat själv köpa nått i en butik bara för det har stått framför näsan istället för rota runt på nätet efter bästa pris;)
 
  • Gilla
Abel112 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.