Hej, min sambo och jag har nyligen köpt en 1,5-plans villa byggd 1976 med plintgrund. Huset ger intrycket av att vara välhållet och fräscht, men i veckan påpekade sambons kollega att hennes lunchväska luktade lite mögel i textilen.

Det framkom även senare att sambons föräldrar hade reagerat på en ”murrig” lukt från hennes jacka när hon besökt dem för ett par veckor sedan.

Jag själv har bett två kollegor, båda vana husägare, att lukta på mina kläder när jag kommit till jobb på morgonen, den ena sa att det luktar som det gör när man stiger in i farstun hos en främling, och den andra som att det luktar garderob. Ingen av dem tyckte att det luktade mögel, men kanske aningen instängt.

Varken sambon eller jag känner denna doft eller lukt längre, vilket inte är konstigt då vi lever i det. Men kände första dagen/dagarna när man lämnat hemmet att vi inte luktade som oss själva.

Huset besiktades i augusti innan köpet, och besiktningsprotokollet väckte ingen oro, vad som noterades förutom en lös toalettstol i badrummet och några små sprickor i husgrunden var en missfärgning på blindbotten, ca 30cm i diameter. Det ansågs inte vara en pågående vattenläcka på grund av utseendet och att den var helt torr.

Säljarna hade ett svagt minne om att tidigare ägare hade renoverat tvättstugan till följd av en mindre vattenläcka, vilket måste skett innan 2008.

Fukthalter i syllar och dylikt mättes upp, högsta värdet låg 4-5% under gränsvärden.

Värt att tillägga är att vi genom vårt försäkringsbolag fick en gratis husbesiktning vid nytecknandet, som utfördes av en annan firma i december. Samma genomgång av huset och i princip samma noteringar, bägge besiktningsmännen tyckte att det var ett välhållet och fräscht hus.

Vi är oroliga att någonting kan ha missats, och vill i sådant fall självklart åtgärda det så fort som möjligt för att både undvika större ingrepp än nödvändigt, men även eventuella hälsorisker.

I vilken ände börjar man?
Finns det något vi själva kan göra för att identifiera orsaken, eller krävs det någon typ av provtagning, och isåfall vilken?
Är det lönt att koppla in försäkringsbolaget?
Eller kan det rent av vara så att lukten av de tidigare ägarna sitter kvar i huset, och inte hunnit bytas ut mot våran?

MVH Gustav
 
Redigerat:
ni kan ju alltid kolla hur det ser ut i plintgrunden sjölva. Men en sak att kolla är ju hur ventilationen ser ut och funkar.
Det första vi gjorde när vi flyttade in var att öppna upp huset så att det kunde andas eftersom det antingen saknades ventiler eller så var dom igensatta och bortbyggda. På vår övervåning så borrade vi in ventiler i fönstren och i källaren så gick jag på utsidan och tittade efter ventiler för att sen ta bort allt skräp som dom byggt igen dom med. Som bonus fick jag faktiskt in mer ljus eftersom ett fönster var helt igenbyggt på insidan för att den som bode här innan oss skulle spara energi och ingen kall luft fick komma in.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Uppdatering, varit nere i plintgrunden där jag ganska omgående noterade någon typ av fukt/rötskada på ca 1 meter av syllen. Om jag luktar längs golvlisten ovanför känner jag en tydlig lukt av mögel.
 
  • Skada på syllen i plintgrund visar tecken på röta och mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av vardagsrum med parkettgolv och synlig golvlist längs väggen där mögel kan finnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar inte någon typisk plint grund.
Plintgrund är ofta det billigaste och mot fukt och lukt säkraste sättet att bygga en grund, problemen brukar mest vara svala golv och risk för frysning i vattenledningar.
 
F fribygg skrev:
Bilden visar inte någon typisk plint grund.
Plintgrund är ofta det billigaste och mot fukt och lukt säkraste sättet att bygga en grund, problemen brukar mest vara svala golv och risk för frysning i vattenledningar.
Här kommer en lite överskådligare bild.
 
  • Överskådlig bild av en krypgrund med betongpelare som stöder bjälklaget ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som reglarna i stommen är impregnerande och blir dom fuktskadade kommer doften förr eller senare. Fanns inte detta med i besiktningen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser ju ut som reglarna i stommen är impregnerande och blir dom fuktskadade kommer doften förr eller senare. Fanns inte detta med i besiktningen?
Precis, de är troligtvis behandlade med cuprinol eller liknande, vilket inte borde vara något problem när fuktkvoten är runt 12%.

Men eftersom att fuktkvoten i den svarta delen av syllen är betydligt högre torde detta utsöndra något av en stank.
 
Som tidigare skrivits ser du ju inte ut att ha en traditionell plintgrund direkt. Den syll man ser på bilden med en grön färgton skulle jag i all fall undersöka fukthalten i samt ta ett prov på i en tät påse. Efter att varit ute en längre stund så näsan ”nollställts” så kan man testa och se hur doften upplevs
 
M myrstack skrev:
Som tidigare skrivits ser du ju inte ut att ha en traditionell plintgrund direkt. Den syll man ser på bilden med en grön färgton skulle jag i all fall undersöka fukthalten i samt ta ett prov på i en tät påse. Efter att varit ute en längre stund så näsan ”nollställts” så kan man testa och se hur doften upplevs
Har gjort flertalet mätningar längs den gröna delen av syllen, som varierar mellan 11-14%, medans den svarta delen ligger runt 20%. Är då inte denna delen mest intressant?
 
G Gustav.P skrev:
Har gjort flertalet mätningar längs den gröna delen av syllen, som varierar mellan 11-14%, medans den svarta delen ligger runt 20%. Är då inte denna delen mest intressant?
För mig borde fokus vara på där syllen övergår från grönt till en mörk färg, inte det klargröna. På bild upplevs det som en blötare del och om det uppmäts 20% där så börja där
 
Det ser ut som det svart är under dörren, stämmer det?

Om du kör in en kniv i det svarta, är det hårt eller mjukt?

/N
 
N niblom skrev:
Det ser ut som det svart är under dörren, stämmer det?

Om du kör in en kniv i det svarta, är det hårt eller mjukt?

/N
Skulle nog säga att skadan stannar halvvägs mellan hjärtväggen och dörren.
Röd=angripen
Grön=”frisk”

Inte kört kniven i, ska ner idag efter jobb igen och undersöka vidare, får prova då.
 
  • Interiörbild visar en vägg med markerad skada, rött för angripen och grönt för frisk, vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut på utsidan? Det ser ju torrt och fint ut i grunden så det kommer nog inte därifrån utan det kommer nog utifrån iså fall.

Om vi leker med tanken att det kommer från dörren så kan det ju rinna lite till höger om dörren, fast det borde rinna ner. Är det bara fasad på utsidan eller finns det någon ventil. Vad har du för fasad?
/N
 
Kollade på bilden där skadan finns igen och man ser att det ser ut som att vatten runnit ner på betongväggen. Är huset upphöjt lite eller är golvet i samma nivå som marken utanför.

Finns det något stuprör som kan läcka kanske, det är så lokaliserat till just precis bara där.

Hur som helst skulle jag rekommendera att du kontaktar ditt försäkringsbolag. Har du tur är det bara den syllen, har du otur är det mögligt i väggen ovenför också.

Då kommer vi genast in på dolt fel, detta är, enligt mig, något som en besiktningsman borde ha reagerat på.

/N
 
N niblom skrev:
Kollade på bilden där skadan finns igen och man ser att det ser ut som att vatten runnit ner på betongväggen. Är huset upphöjt lite eller är golvet i samma nivå som marken utanför.

Finns det något stuprör som kan läcka kanske, det är så lokaliserat till just precis bara där.

Hur som helst skulle jag rekommendera att du kontaktar ditt försäkringsbolag. Har du tur är det bara den syllen, har du otur är det mögligt i väggen ovenför också.

Då kommer vi genast in på dolt fel, detta är, enligt mig, något som en besiktningsman borde ha reagerat på.

/N
Hej igen, huset är upphöjt lite, hussockeln är ca 30cm hög. Ser ingen friskluftsventil just i det området om det var det du menade, inget stuprör för den delen heller.

Däremot så har man byggt till altan och någon typ av skiljevägg, skiljeväggen på bilden går i hjärtväggens förlängning där fuktskadan är koncentrerad. Är alldeles för dålig på detta för att förklara på ett bättre sätt.

Edit. Stående träpanel på gaveln och en blandning av mexitegel och träpanel på långsidorna.
 
  • Hus med upphöjd altan och skiljevägg, stående träpanel och mexitegel, utan synlig friskluftsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjt träaltan med vit stående träpanel och skiljevägg vid hus med glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.