Varning för ett långt och kanske rörigt inlägg!!

Det här är nog mer ett sätt för mig att ventilera än en direkt fråga. Min sambo har inget intresse för våran förbrukning och har nu tröttnat helt på mitt tjat om kwh hit och kwh dit. Så nu skriver jag här istället. Jag har aldrig riktigt brytt mig om våran förbrukning eller elräkningen heller utan har betalat och gått vidare. Nu när denna månads räkning kom och var 6ggr dyrare än någon annan så tänkte jag att jag måste sänka förbrukningen eller åtminstone se över vad vi förbrukar.

Vi har ett hus på 136m2 byggt 2015 välisolerat och ett attefallshus som färdigställdes november 2021. Båda ”husen” har llvp som enda uppvärmning med undantag för elgolvvärme i badrummen.

Efter att ha haft uppmätning på båda llvp så har jag konstaterat att förbrukningen som jag kan se i appen stämmer.

För att summera så har vi förbrukat

LLVP 1 208kwh
LLVP 2 140kwh
Golvvärme sammanlagt 310kwh
VVB 1 137kwh
VVB 2 80kwh

= 875kwh

Övrigt så har vi 3st akvarium och ett terrarium som ligger på 75~kwh

50kwh i förbrukning på all belysning
467kwh på spabadet
44,5kwh Tvätt och tork
15kwh Diskmaskinen

Alla siffror är avrundade upp till närmsta heltal. Där har jag (tror jag) alla storförbrukare med och får det till 1526kwh och vi har förbrukat 2979kwh. Borde jag släppa det här och slappna av eller hade ni sökt vidare efter vart dem andra 1452kwh har försvunnit?
 
Med så exakta siffror på respektive förbrukare verkar du ha stenkoll. Men att du i sammanställningen bara kommer upp i hälften av din förbrukning tyder på att något är galet. Jag hade nog räknat en gång till på det. Det är inte förbrukning för både november och december?
 
Det är förbrukning för enbart december. Jag har räknat på det flera gånger och kommer till samman slutsats varje gång. Hade jag fått ihop det på ett ungefär så skulle jag släppa det men med tanke på att det felar så otroligt mycket så blir jag galen. Har mätt upp i stort sett allt och kommer inte underfund med vad som drar. Sista steget nu är sätta upp 3st loggers. En på husets central en på attefallshusets och på inkommande ledning sen räkna från det och se. Nu har jag appstyrning och energimätning på alla större förbrukare och borde då enkelt kunna se från vilken central det läcker.
Innan det påpekas så är huvudintresset inte att spar pengar utan jag är mer intresserad av att optimera och sänka förbrukningen.
 
Visionw1994 Visionw1994 skrev:
Det är förbrukning för enbart december. Jag har räknat på det flera gånger och kommer till samman slutsats varje gång. Hade jag fått ihop det på ett ungefär så skulle jag släppa det men med tanke på att det felar så otroligt mycket så blir jag galen. Har mätt upp i stort sett allt och kommer inte underfund med vad som drar. Sista steget nu är sätta upp 3st loggers. En på husets central en på attefallshusets och på inkommande ledning sen räkna från det och se. Nu har jag appstyrning och energimätning på alla större förbrukare och borde då enkelt kunna se från vilken central det läcker.
Innan det påpekas så är huvudintresset inte att spar pengar utan jag är mer intresserad av att optimera och sänka förbrukningen.
jag hade inte heller kunnat släppa det. Gå vidare i analysen och kontakta också nätbolaget. De kanske är nyfikna också?
 
Det låter ju märkligt faktiskt. De stora förbrukarna brukar ju vara de som du har spaltat redan.
 
Har du någon FTX som kanske för/eftervärmer med direktverkande el?
 
Attitudeswe
Vvb med bara elpatron? Mätt alla faser?

Låter lågt uppmätt för både vvb o llvp

du har inte kupevärmare / elvärme i garaget?
 
Är alldeles för dålig på att uppdatera men det har hänt ganska mycket på dem har dagarna. Har haft elektriker här som har satt upp några mätare på mina båda centraler och en på inkommande. Efter 3 dagar kunde han konstatera att summan av mina centraler var hälften av förbrukningen jämfört med elbolagets mätare. Efter en halv dags sökande i centraler och kablar så var iallafall han övertygad om att elbolagets mätare var defekt men efter att jag pratat med dem och haft dem ute för att undersöka mätaren så kunde dem inte hitta något fel utan menar att elektrikern inte visste vad han pratade om. Så efter en runda till med ännu en elektriker som har jobbat som elkraftstekniker i 20år säger även han att det är fel på nätägarens mätare. Har skrivit till elbolaget att jag är inte ute efter att få tillbaka några pengar eller smita ifrån någon räkning men vill bara inte fortsätta betala dubbelt i framtiden. Så långt han jag komma fram tills i fredags. Får se vad som händer under veckan som kommer.
 
  • Gilla
sjoelund och 2 till
  • Laddar…
Visionw1994 Visionw1994 skrev:
Är alldeles för dålig på att uppdatera men det har hänt ganska mycket på dem har dagarna. Har haft elektriker här som har satt upp några mätare på mina båda centraler och en på inkommande. Efter 3 dagar kunde han konstatera att summan av mina centraler var hälften av förbrukningen jämfört med elbolagets mätare. Efter en halv dags sökande i centraler och kablar så var iallafall han övertygad om att elbolagets mätare var defekt men efter att jag pratat med dem och haft dem ute för att undersöka mätaren så kunde dem inte hitta något fel utan menar att elektrikern inte visste vad han pratade om. Så efter en runda till med ännu en elektriker som har jobbat som elkraftstekniker i 20år säger även han att det är fel på nätägarens mätare. Har skrivit till elbolaget att jag är inte ute efter att få tillbaka några pengar eller smita ifrån någon räkning men vill bara inte fortsätta betala dubbelt i framtiden. Så långt han jag komma fram tills i fredags. Får se vad som händer under veckan som kommer.
Vad har de båda för argument ? Hur motiverar nätägaren att dumman är lägre än vad mätaren registrerar ? Hur säkerställer de att den mäter rätt ?
 
Kan du temporärt montera en mätare i serie med nätägarens mätare?
Då bör du få svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.