Elekriker ska snart påbörja installationen i vårt nybygge med KNX och jag håller på att kolla igenom elritningar och underlag för att försöka verifiera att det blir som vi har tänkt oss (se även mitt andra inlägg om dimring av LED).

På önskemål från mig kommer KNX-bussen att gå via alla vägguttagsdosor så att jag ska ha möjlighet att enkelt komplettera med styrning av dessa vid behov (det sitter en "pungdosa" i varje grupp). Min tanke är att man då kan koppla in en dosmonterad brytaktor utan andra ingrepp än att skruva loss vägguttaget.

Nån som har erfarenhet av att använda dosmonterade brytaktorer för att styra vägguttag?

Är det nån skillnad på olika dosmonterade brytaktorer (funktion, begränsningar, kvalitet)? Har ni tips på vilka man ska använda?

Finns det några nackdelar med att använda dosmonterade brytaktorer eller nåt annat man ska tänka på?
 
Jag tycker du ska ta ytterligare en tankevända kring dragningen av busskabeln. Att dra den till samtliga dosor för uttag anser jag är ett omständligt och ineffektivt sätt att göra en installation.
Priset per kanal blir högt och utbudet av tillverkare blir litet. Även möjligheten att handmanövrera i händelse av funktionsfel försvinner.

Jag skulle istället råda till en decentralisering där man placerar flera, mindre kapslingar för dinmonterade aktorer ute i anläggningen, t.ex. i garderober mm. (Principen blir densamma som för takdosor i resp. rum där matningen fördelas från dosan till de olika förbrukarna.)
Antalet rör och meter kabel till elcentralen minskar då drastiskt.

Fokusera istället på att busskabeln är nåbar överallt i huset där man kan tänkas vilja ha knappsatser, sensorer, paneler etc.
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Jag tycker du ska ta ytterligare en tankevända kring dragningen av busskabeln.
Projekteringen och elritningen är ju redan klar, så det blir extra jobb och kostnad att backa på den punkten nu ...

jbr jbr skrev:
Att dra den till samtliga dosor för uttag anser jag är ett omständligt och ineffektivt sätt att göra en installation. Priset per kanal blir högt och utbudet av tillverkare blir litet.
Ja, det blir ju mycket busskabel, men hur stor del av kostnaden kan det handla om?

jbr jbr skrev:
Även möjligheten att handmanövrera i händelse av funktionsfel försvinner.
Sant. Är det vanligt att man måste handmanövrera p.g.a. funktionsfel? Utöver detta, finns det några andra nackdelar med dosmonterade brytaktorer?
 
M mlindsten skrev:
Projekteringen och elritningen är ju redan klar, så det blir extra jobb och kostnad att backa på den punkten nu ...
...och jag tycker ändå det är värt att ompröva. Utan att ha funderat djupare på det är jag övertygad om att du sparar in den extra kostnaden i och med att aktorerna blir billigare.

M mlindsten skrev:
Ja, det blir ju mycket busskabel, men hur stor del av kostnaden kan det handla om?
Inga stora pengar eftersom det blir parallell dragning till matning av resp. uttag.
Däremot tycker jag det är betydligt bättre att lägga tiden/pengarna på att dra individuell matning för vägguttagen till centrala punkter för ett rum, en grupp av rum eller för en våning. (eller en kombination av dessa varianter)

M mlindsten skrev:
Sant. Är det vanligt att man måste handmanövrera p.g.a. funktionsfel?
Nä, händer väl typ...aldrig.

M mlindsten skrev:
Utöver detta, finns det några andra nackdelar med dosmonterade brytaktorer?
Framför allt blir kostnaden antagligen minst dubbelt så hög för varje styrd kanal. Utbudet av produkter minskar som sagt också rejält.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
...och jag tycker ändå det är värt att ompröva. Utan att ha funderat djupare på det är jag övertygad om att du sparar in den extra kostnaden i och med att aktorerna blir billigare.
För tydlighetens skull så gäller detta endast vägguttagen. All belysning är dragen till centralen. Tanken är att kunna komplettera med en dosmonterad brytaktor om jag skulle vilja/behöva störa ett vägguttag framöver. Det går ju även att flytta den till ett annat vägguttag om det skulle bli aktuellt. I utgångsläget har jag alltså inga dosmonterade brytaktorer utan det är bara förberett med busskabel för att kunna koppla in dem.

Med det förtydligandet, tror du fortfarande att det blir billigare att tänka om även om jag får betala för ny projektering/elritning?

jbr jbr skrev:
Nä, händer väl typ...aldrig.
Det låter bra! :)

jbr jbr skrev:
Framför allt blir kostnaden antagligen minst dubbelt så hög för varje styrd kanal. Utbudet av produkter minskar som sagt också rejält.
Jo, en dosmonterad brytaktor med två kanaler är såklart mycket dyrare än två kanaler i en brytaktor i centralen, men jag inbillar mig att min lösning blir mer flexibel. Jag är dock KNX-nybörjare så det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar. :worried:
 
M mlindsten skrev:
...Tanken är att kunna komplettera med en dosmonterad brytaktor om jag skulle vilja/behöva störa ett vägguttag framöver. Det går ju även att flytta den till ett annat vägguttag om det skulle bli aktuellt.
Men då gör man ju en installation där man från början planerar för en modifiering. Jag tycker det är bättre att dra individuell fas som man bryggar/byglar i en samlingspunkt men som sedan kan brytas bort från bygling för att istället styras.
Jag har i princip i samtliga rum dubbla dosor med två uttag. Det ena uttaget har egen tråd medan det andra uttaget har fas som går vidare till nästa dubbeluttag osv. Då är alltid ett uttag per dubbeluttag möjligt att styra individuellt om man så önskar. Därmed inte nödvändigtvis så att alla dessa uttag har en egen kanal i brytaktor men möjligheten finns och är enkel att åstadkomma.

M mlindsten skrev:
...Med det förtydligandet, tror du fortfarande att det blir billigare att tänka om även om jag får betala för ny projektering/elritning?
Inte initialt men den dag du bestämmer dig för att styra uttagen.

M mlindsten skrev:
...men jag inbillar mig att min lösning blir mer flexibel
Där tycker jag precis tvärtom. Min målsättning har hela tiden varit att allt i huset skall vara mer eller mindre möjligt att kontrollera och då har det fått styra hur jag dragit faserna till vägguttagen.
 
jbr jbr skrev:
Där tycker jag precis tvärtom. Min målsättning har hela tiden varit att allt i huset skall vara mer eller mindre möjligt att kontrollera och då har det fått styra hur jag dragit faserna till vägguttagen.
Intressant. Har du tomrör för att kunna dra i fler ledare vid behov eller har du förberett med en ledare per uttag fram till takdosor/kopplingspunkter? Blir det inte väldigt mycket tråd?
 
M mlindsten skrev:
Intressant. Har du tomrör för att kunna dra i fler ledare vid behov eller har du förberett med en ledare per uttag fram till takdosor/kopplingspunkter? Blir det inte väldigt mycket tråd?
Det är nog en fråga om att lyckas i planeringen. Med flex 5G1,5 kan man ju mata två dubbeluttag så som jag önskar styra. En tråd till brunn A på dubbeluttag 1 och 2, samt de två andra trådarna till brunn B på resp. dubbeluttag. (syr vidare från dubbeluttag 1 till 2) Flex 7G1,5 medger då fyra dubbeluttag.
Det blir inte så förfärligt mycket tråd om man planerar det väl och det är knappast där de stora kostnaderna ligger.
Jag använder inte takdosor för detta men principen blir densamma. Jag använder mindre kapslingar för aktorer, placerade i större garderober och liknande och med bra placering av dessa reduceras mängden tråd avsevärt.

Man måste givetvis inte ha ambitionen att kunna styra allt men det har visat sig vara mycket flexibelt. Jag har några få uttag som alltid är strömsatta (bl.a. för stationära datorer) men utöver dessa styrs allt på ett eller annat sätt.
Lampor i fönster styrs av tid/ljusnivå, övriga armaturer av knappar. Vissa uttag i kök aktiveras i en timme via knapptryckning, alla uttag som inte styrs av tid/ljusnivå slås ifrån när man larmar huset osv. osv.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag använder mindre kapslingar för aktorer, placerade i större garderober och liknande och med bra placering av dessa reduceras mängden tråd avsevärt.
Får man fråga vilka KNX-komponenter (märke/modell) du har i dina centraler?
 
M mlindsten skrev:
Får man fråga vilka KNX-komponenter (märke/modell) du har i dina centraler?
Jag har blandat friskt utifrån behov och vad jag har ansett vara mest prisvärt, har även köpt en del begagnat.

Har komponenter från ABB, MDT, Hager, Zennio, Jung, Theben och säkert ytterligare någon tillverkare
Äldre och nytt, aldrig några kompabilitetsproblem.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Har komponenter från ABB, MDT, Hager, Zennio, Jung, Theben och säkert ytterligare någon tillverkare
Upplever du nån kvalitetsskillnad mellan de olika tillverkarna? Jag har kollat på vissa komponenter (t.ex. tryckknappsgränssnitt) från MDT och Theben, men elfirman har valt/offererat enbart Hager ...
 
M mlindsten skrev:
Upplever du nån kvalitetsskillnad mellan de olika tillverkarna? Jag har kollat på vissa komponenter (t.ex. tryckknappsgränssnitt) från MDT och Theben, men elfirman har valt/offererat enbart Hager ...
Det är väl primärt knappar och paneler etc. där skillnader upplevs eftersom det är prylar man interagerar med så där ska man nog vara lite noggrann.
Vad gäller aktorer tycker jag skillnaden är minimal. Sensorer skiljer ju sig åt vad gäller egenskaper och utseende så där är väl ofta behov som får styra.

Av någon anledning verkar svenska elfirmor vurma för just Hager, oklart varför. Råder dig till att leta, titta och jämföra mycket själv. Det finns ett flertal bra tyska onlinebutiker.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.