Behöver onekligen en liten repetition vad gäller Pythagoras.. hade kateterna varit lika långa hade jag nog fixat det men nu blev det lurigt

Ska bli ett hörnskafferi och för symmetrins skull behöver jag veta längden på x. Vinklarna v1 och v2 för gersågningen skulle bli en bonus.
 
  • Handritad skiss av ett hörnskafferi med mått och vinklar markerade, inklusive okända sidan x.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X = 24
V1 = 144,7º
V2 = 125,3º

ungefär …
 
fahlis fahlis skrev:
X = 24
V1 = 144,7º
V2 = 125,3º

ungefär …
Är alla snickare matematiker i botten eller borde man komma ihåg detta från plugget :)

Utveckla gärna hur du räknade vid något tillfälle om du orkar. Annars är jag nöjd och tacksam för ditt snabba svar. Nu kan jag köra vidare men får nog repetera lite matematik här framöver.
 
Marike
Anledningen till att många glömt är nog sånt här, https://dataverktyg.se/triangel
Man behöver inte kunna det längre, på gott och ont. :rolleyes:
Jag menar inte att det är svar på din fråga. Jag menar att det finns så mycket hjälp att få med datorprogram. I ditt specifika problem skulle jag nog valt att rita figuren i ett cad program och få allt utsatt.
Nu behövdes ju inte det då det tydligen fanns en med nödvändiga kunskaper.
Men att internet gör oss sinnesslöa vidhåller jag, av erfarenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
skuggfot
  • Laddar…
Lättast är nog att rita upp det i lämpligt program och sedan endast läsa av värdena. Ritning med måttangivelser i ett CAD-program, visar geometriska former och linjaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars kan man räkna på det om man vill t.ex. enligt följande.

Handritade matematiska beräkningar och diagram för byggkonstruktion med ekvationer och mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
J Johrnak skrev:
Lättast är nog att rita upp det i lämpligt program och sedan endast läsa av värdena. [bild]

Annars kan man räkna på det om man vill t.ex. enligt följande.

[bild]
Wow snyggt!

Första reflektionen blir väl att jag inte behöver ha så dåligt samvete över mina bristande matematikkunskaper. Trodde det var ett enklare problem än så men lär ju söka mig till CAD programmen helt klart. Måttet 50 är lite flexibelt så kanske att man kan dra den axeln lite fram och tillbaka och hitta bra vinklar utan decimaler :D

Fan alltså, vill också vara så där bra på matte!

Men nästa fundering då.. som yrkessnickare, hade man bara sågat till reglarna 50 och 60,5 och kört resten med tumstocken, gradskiva och lite tricks?
 
Marike Marike skrev:
Anledningen till att många glömt är nog sånt här, [länk]
Man behöver inte kunna det längre, på gott och ont. :rolleyes:
Jag menar inte att det är svar på din fråga. Jag menar att det finns så mycket hjälp att få med datorprogram. I ditt specifika problem skulle jag nog valt att rita figuren i ett cad program och få allt utsatt.
Nu behövdes ju inte det då det tydligen fanns en med nödvändiga kunskaper.
Men att internet gör oss sinnesslöa vidhåller jag, av erfarenhet.
Tack för tipset, den var riktigt bra.
Jo där har du nog rätt, inte helt ovanligt att man ertappar sig själv sitta där och peta in barnsligt lätta tal på mobilen :)

På ett sätt kändes det ganska bra att detta faktiskt inte var en så enkel nöt att knäcka.
 
Marike
R robeen skrev:
Wow snyggt!

Första reflektionen blir väl att jag inte behöver ha så dåligt samvete över mina bristande matematikkunskaper. Trodde det var ett enklare problem än så men lär ju söka mig till CAD programmen helt klart. Måttet 50 är lite flexibelt så kanske att man kan dra den axeln lite fram och tillbaka och hitta bra vinklar utan decimaler :D

Fan alltså, vill också vara så där bra på matte!

Men nästa fundering då.. som yrkessnickare, hade man bara sågat till reglarna 50 och 60,5 och kört resten med tumstocken, gradskiva och lite tricks?
Nähä, du behöver säkert inte skämmas, säkert är det många med mig som glömt matten, alltsedan miniräknaren gjorde sitt intåg i vardagen, och nu är det ännu enklare.
Jag jobbade med en gammal smed, vi skulle bygga en kreation med många vinklar och frågetecken. Jaha sa jag, här måste vi räkna med phytagoras sats, stod och rev mig i huvudet. Då kliver gubben fram och säger, eller kan man göra så här och vecklade ut tumstocken. Vill säga jag kände mig ganska onödig.
Menar att, gå inte över ån att hämta vatten.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.