C Crille08 skrev:
:D Glömde en sak bakom tretex har du säkert ett annat material som heter Heraklit slammad vass typ … är den blöt då e de bara börja se över dräneringen .. :cool:
Ok! Tar bilder/videos när jag river och lägger upp här:cool: helt ny på detta men vill lära mig allt om huset :geek: Tacksam för all hjälp :)
 
  • Gilla
Crille08
  • Laddar…
Okej, nu har jag kommit vidare lite. Börjat öppna upp. Bakom panelen finns det kartongliknande materialet som är ca 5-7 cm tjockt, och bakom kartongen stöter man på betong (innerdelen av yttertrappan). Verkar inte finnas något liknande det där vass-materialet som crille08 nämnde. Det finns en glipa mellan den gjutna plattan och den inre delen av yttertrappan. Marken i glipan är sten helt klart, men jag tror att det ev kan vara berget som huset står på? Ser ej så plant ut. Lägger upp lite bilder och en film, där kommer ni se mer vad jag menar med glipan. Och just det, signs of life nu också, massa myror som ni ser på filmen :D

Pausar lite tills jag vet vad nästa steg är. Städar ut rummet och håller det stängt för att undvika att myrorna börjar sprida sig för mycket. Vad är första steget nu tycker ni? Tänkte åka och köpa myr-gift, men antagligen finns de väl i hela väggarna. Är det lönt? Andra förslag på nästa steg?
 
  • Öppnat byggområde med svart kartongmaterial som är delvis avlägsnat, visande underliggande betong och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med borttagen panel, synligt kartongmaterial och betong, verktyg och myror syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bpn
  • Laddar…
På med andningsmask och riv ut allt organiskt som är i kontakt med yttervägg.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
På med andningsmask och riv ut allt organiskt som är i kontakt med yttervägg.
Köpte skyddsglasögon idag men ingen mask. Funkar vanlig covid-mask? :D Eller behövs mer professionell?
 
L longtimelurker skrev:
Köpte skyddsglasögon idag men ingen mask. Funkar vanlig covid-mask? :D Eller behövs mer professionell?
Det är ju fullt med mögel och/eller rötsvamp där bakom, inget man ska andas in då det är hälsovådligt. Många kan tycka att jag överdriver men det är lika bra att ta för vana att alltid använda mask när man jobbar med mögel eller damm. Covid-mask är bättre än inget. Jag rekommenderar en Sundströms skyddsmask som går att byta filter på och skölja i ljummet vatten. Kommer du ha i många många år.
 
  • Gilla
Färdmekaniker och 3 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Det är ju fullt med mögel och/eller rötsvamp där bakom, inget man ska andas in då det är hälsovådligt. Många kan tycka att jag överdriver men det är lika bra att ta för vana att alltid använda mask när man jobbar med mögel eller damm. Covid-mask är bättre än inget. Jag rekommenderar en Sundströms skyddsmask som går att byta filter på och skölja i ljummet vatten. Kommer du ha i många många år.
Tack! Nä men då köper jag en bättre, är ett litet oventilerat utrymme så det känns bra att vara på säkra sidan. Fortsättning följer.
 
Uppdatering. Sundströms-masken inhandlad (tack för tipset, i detta fallet var det absolut nödvändigt tror jag) och jag har börjat riva ut två av väggarna. Ens stad med myror uppdagade sig. Kartong-isoleringen har väl varit fuktig i många decennium vid det här laget. Mögel på kartong och stenväggen (för det är väl mögel?)

Bara att fortsätta tills hela rummet är rent? En fråga bara. Finns asbest på andra ställen i källaren. Finns någon risk för det här, baserat på bilderna?
Renoveringsavfall och mögel längs en skadad källarvägg med kartongisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppnat hörn av en vägg visar gammal kartongisolering och en mögelangripen stenvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand i skyddshandske som håller skadad isolering med myror och mögel vid rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad kartongisolering med tecken på mögel och myror på ett betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stenvägg med tecken på mögel och fukt med en bit av borttagen kartongisolering i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett vitt, runt filter från en Sundströms-mask, med synliga mörka fläckar som antyder användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dougue och 1 till
  • Laddar…
Asbest finns i mycket men de flesta äldre hus hade ventilationen byggd av ”rör” gjorda i eternit. Sen runt kall/varm vattenrören oftast i skarvarna. I lim och fog, bruk.. Det finns kanske inga vitaminer i asbesten men det är väldigt upphåsat du dör inte på fläcken av att
se de ..
folk jobbade trots allt med materialet och satte dit det en gång i tiden dom dog inte direkt efter .. :rofl: men som sagt de e inte nyttigt men att riva i det en gång med mask osv är lugnt ! Sunt förnuft bara .!
 
Redigerat:
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
I
C Crille08 skrev:
Asbest finns i mycket men de flesta äldre hus hade ventilationen byggd av ”rör” gjorda i eternit. Sen runt kall/varm vattenrören oftast i skarvarna. I lim och fog, bruk.. Det finns kanske inga vitaminer i asbesten men det är väldigt upphåsat du dör inte på fläcken av att
se de ..
folk jobbade trots allt med materialet och satte dit det en gång i tiden dom dog inte direkt efter .. :rofl: men som sagt de e inte nyttigt men att riva i det en gång med mask osv är lugnt ! Sunt förnuft bara .!

Tja, fundera över vad det handlar om, extremt små fiber som är lätt flyktiga och som hänger kvar i luften länge. Får man in dem i lungerna så stannar de där livet ut, finns inget vis att få ut dem. Vad gör de i lungerna? De sticker och irriterar vilket i förläggningen kan det leda till alla möjliga andningsproblem inkl. cancer. Det krävs dock generellt en större mängd för att skapa ett riktigt problem. Så, fundera över de 2 första meningarna och avgör sedan, tänk även på ev de som bor i fastigheten, ex barn m,m.

upphåsat? Tja, det är ju sant att det var främst de som jobbade i fabrikerna som åkte på problem MEN hade inte ämnet varit en aning "upphåsat" så hade det haft mindre chans att nå fram till (o)lyckligt ovetande. Inte helt sällan inser man riskerna först när det är försent.

Är materialet 1993 eller tidigare så finns det risk för asbest och det krävs Lab analys för att säkert veta. Men det finns så mycket annat damm som man inte vill få i sig så en redig P3 mask borde alla som river även då och då ha.

Sorry för avstickaren men läs på innan du tar risker, gå inte bara på vad andra folk anser. Sen är det upp till dig att avgöra, men det är bra att du införskaffat en Sundströms, det är bra grejer, den funkar även mot gaser med rätt filter.

Lycka till med saneringen!
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
KristinaRT
Asbest hade ganska specifika användningsområden; Värmebeständighet/isolering och i typ utomhustak/golv etc för att det skulle hålla för evigt - det du river ut har verkligen inte hållit för evigt, så risken att det du river i är asbest är minimal.
Däremot vill du inte andas in mögel, damm och annat skit som ser ut att finnas i väggen, och om möjligt undvika att sprida det runt i huset.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Asbest hade ganska specifika användningsområden; Värmebeständighet/isolering och i typ utomhustak/golv etc för att det skulle hålla för evigt - det du river ut har verkligen inte hållit för evigt, så risken att det du river i är asbest är minimal.
Däremot vill du inte andas in mögel, damm och annat skit som ser ut att finnas i väggen, och om möjligt undvika att sprida det runt i huset.
Tackar för reflektionerna kring asbest. Vet att jag har det kring rör etc på andra håll i källaren så det är värt att ha koll. Tror inte heller det finns just där jag river just nu men bra att vara försiktig. Mögel och annat tråkigt finns ju dock så jag behåller masken på.

Jag kör vidare med rivningen. Vet ni hur jag gör stenen fin sen efteråt? Man ser ju mögelavlagringar på stenen just nu. Något slags rengöringsmedel?
 
L longtimelurker skrev:
Tackar för reflektionerna kring asbest. Vet att jag har det kring rör etc på andra håll i källaren så det är värt att ha koll. Tror inte heller det finns just där jag river just nu men bra att vara försiktig. Mögel och annat tråkigt finns ju dock så jag behåller masken på.

Jag kör vidare med rivningen. Vet ni hur jag gör stenen fin sen efteråt? Man ser ju mögelavlagringar på stenen just nu. Något slags rengöringsmedel?
I Ironside skrev:
Tja, fundera över vad det handlar om, extremt små fiber som är lätt flyktiga och som hänger kvar i luften länge. Får man in dem i lungerna så stannar de där livet ut, finns inget vis att få ut dem. Vad gör de i lungerna? De sticker och irriterar vilket i förläggningen kan det leda till alla möjliga andningsproblem inkl. cancer. Det krävs dock generellt en större mängd för att skapa ett riktigt problem. Så, fundera över de 2 första meningarna och avgör sedan, tänk även på ev de som bor i fastigheten, ex barn m,m.

upphåsat? Tja, det är ju sant att det var främst de som jobbade i fabrikerna som åkte på problem MEN hade inte ämnet varit en aning "upphåsat" så hade det haft mindre chans att nå fram till (o)lyckligt ovetande. Inte helt sällan inser man riskerna först när det är försent.

Är materialet 1993 eller tidigare så finns det risk för asbest och det krävs Lab analys för att säkert veta. Men det finns så mycket annat damm som man inte vill få i sig så en redig P3 mask borde alla som river även då och då ha.

Sorry för avstickaren men läs på innan du tar risker, gå inte bara på vad andra folk anser. Sen är det upp till dig att avgöra, men det är bra att du införskaffat en Sundströms, det är bra grejer, den funkar även mot gaser med rätt filter.

Lycka till med saneringen!
I Ironside skrev:
Tja, fundera över vad det handlar om, extremt små fiber som är lätt flyktiga och som hänger kvar i luften länge. Får man in dem i lungerna så stannar de där livet ut, finns inget vis att få ut dem. Vad gör de i lungerna? De sticker och irriterar vilket i förläggningen kan det leda till alla möjliga andningsproblem inkl. cancer. Det krävs dock generellt en större mängd för att skapa ett riktigt problem. Så, fundera över de 2 första meningarna och avgör sedan, tänk även på ev de som bor i fastigheten, ex barn m,m.

I Ironside skrev:
Tja, fundera över vad det handlar om, extremt små fiber som är lätt flyktiga och som hänger kvar i luften länge. Får man in dem i lungerna så stannar de där livet ut, finns inget vis att få ut dem. Vad gör de i lungerna? De sticker och irriterar vilket i förläggningen kan det leda till alla möjliga andningsproblem inkl. cancer. Det krävs dock generellt en större mängd för att skapa ett riktigt problem. Så, fundera över de 2 första meningarna och avgör sedan, tänk även på ev de som bor i fastigheten, ex barn m,m.

upphåsat? Tja, det är ju sant att det var främst de som jobbade i fabrikerna som åkte på problem MEN hade inte ämnet varit en aning "upphåsat" så hade det haft mindre chans att nå fram till (o)lyckligt ovetande. Inte helt sällan inser man riskerna först när det är försent.

Är materialet 1993 eller tidigare så finns det risk för asbest och det krävs Lab analys för att säkert veta. Men det finns så mycket annat damm som man inte vill få i sig så en redig P3 mask borde alla som river även då och då ha.

Sorry för avstickaren men läs på innan du tar risker, gå inte bara på vad andra folk anser. Sen är det upp till dig att avgöra, men det är bra att du införskaffat en Sundströms, det är bra grejer, den funkar även mot gaser med rätt filter.

Lycka ä
 
  • 5 liters behållare med mögelavlägsningsmedel märkt "MÖGEL-FRI".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Gracias :cool:
det låter kanske lite för enkelt … men vi hade svart/vitt mögel på råsponten det försvann ganska så fort och de står att de dödar nyuppkomst en så länge stämmer de .. :D
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
C Crille08 skrev:
det låter kanske lite för enkelt … men vi hade svart/vitt mögel på råsponten det försvann ganska så fort och de står att de dödar nyuppkomst en så länge stämmer de .. :D
Låter lovande iaf. Åker till bygghandeln ikväll och kollar om de har den eller motsvarande produkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.