Hej
Ni undrar säkert vad det är för tokig rubrik, rätt är ju att spika panel.
Kruxet är att jag är ganska dålig på att spika, jag har därför skruvat panelen på två fasader på vårat hus. Jag ska straxt börja med den tredje. En enorm fördel är ju om man måste lossa och justera eller in bakom panelen senare pga något man inte tänkte på. Om man gör som mig får man nog vara beredd på att byta skruven vart tionde år om den rostar beroende på vilken skruv man använder.

Men nu är det så att jag glömt bort vilken skuv jag använde. Jag har för mig att jag köpte den på Byggmax i lösvikt. Men jag tror inte Byggmax säljer den längre. Tyvärr tror jag att den jag dessutom valde inte var rostfri. Men jag måste ändå säga att den funkat mycket bra, panelen har suttit kanon, tätt mot läkten. Den har ju lite huvud i alla fall så den inte försvinner in i brädan så som trallskruv skulle göra.

Om ni tittar på bilderna vad tror ni skruven kallas som jag använt?
Man ser ju att denna blivit lite anfrätt av rost, så om samma skruv finns rostfritt vore ju det toppen. Just denna skruv har suttit norrsida i ca sex eller åtta år tror jag.
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik

PS Senare kan man lätt byta till spik om man vill.
 
  • Hand håller en anfrätt skruv över ett vitt papper, rostsynlig på skruvens huvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruv med delvis rostig yta hålls mellan fingrarna mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruv med anfrätt huvud från rost, vilket indikerar användning utomhus på fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En anfrätt skruv med litet huvud, troligen ej rostfri, ligger på ett vitt papper på ett mörkt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en anfrätt skruv över ett vitt papper, indikation på rostsynlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trallskruv för utomhusbruk
 
Hej
Tackar för svaren. Jag minns att jag testade med trallskruv, men den tenderar att försvinna in i brädan. Den här skruven tycks ha lite större huvud och drar med brädan mot läkten lite bättre.
Ja jag tänkte också på spånskiveskruv. Det kan nog vara det. Gissar att det inte finns rostfri, va?
Jag har en annan skruv på ett annat ställe, jag ska skruva loss en och visa er, straxt tillbaka.
Mvh
Fredrik
 
Hej
Tackar för länken, billigt och bra!
Lossade en annan skruv jag använt, ser ju ut som rostfri trallskruv faktiskt. Eller vad tror ni?
När jag jämför den är skallen lika bred, men lite brantare under huvudet. Förmodligen därför den lättare försvinner in i brädan. Men om man är lite försiktig då man drar fast skruven funkar det.
Tack för svaren!
Mvh
Fredrik
 
nikasp
Hugaligen för att riva eller endast byta enskilda brädor om skruvskallarna är övermålade alt. det gått kanske 15-20 år och man måste bryta sönder brädorna. Jag skruvade ihop en lekstuga med Grabbers svindyra panelskruv i två olika längder men håller mig till att spika det mesta på både hus och torp då det förenklar vid underhåll och renovering.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Spikpistol?
 
Düsseldorff
Jag förstår inte alls valet av skruv istället för spik. Hemskt att jobba med efter ett antal år av väder, vind och målarfärg.

Och en fråga, verkligen inte för att vara otrevlig utan mer nyfiken, vad menar du med att du är kass på att spika? Det är ju typ det enklaste moment man kan utföra.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Då jag rev bort den gamla fjällpanelen som var spikad lyckades jag inte rädda en enda bräda. Så jag måste nog säga att skruv inte är så dumt OM man måste in bakom och joxa senare. Men rätt är spik, absolut! Det sitter mycket bättre.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
F fredand44 skrev:
Då jag rev bort den gamla fjällpanelen som var spikad lyckades jag inte rädda en enda bräda. Så jag måste nog säga att skruv inte är så dumt OM man måste in bakom och joxa senare. Men rätt är spik, absolut! Det sitter mycket bättre.
Låter ju superkonstigt, det är ju just att det inte är gängor som gör att man kan lossa på brädor utan att förstöra allt. Torpet är byggt 1850 och vissa spikar har säkert suttit 100 år eller mer och andra kanske spikade för 40-50 år sen. Inte lika roligt med betydligt nyare skruvade saker.

Fördel skruv är att man kan jobba förhållandevis tyst så funkar inpå kvällarna så länge man inte kör knack utan vanlig skruvdragare.
 
För att svara på frågan...

https://www.toolab.se/grabber-panel...finRS1jnoFtqPY8ZG-eX10hRfNtKl-GhoCCG8QAvD_BwE

Den typen av skruv har jag använt på senare tid. Finns liknande på jula eller andra ställen. Huvudsaken är att gängan närmst skallen har en tätare stigning, finns de som har samma gänga både fram och bak av någon anledning och det funkar inte... Fungerar över förväntan faktiskt! Man ska ha tillräckligt lång bara, den jag länkade är lite kort.

Om man inte får brädan riktigt tight, kör man bara ut den igen, håller in och skruvar in den igen.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Hej
Just den skruven hade jag inte förväntat mig. Jag hade trott en försänkt skalle är att föredra. Den där var ju lite cylindrisk. Men den lär ju vara utprovade.
Mvh
Fredrik
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår inte alls valet av skruv istället för spik. Hemskt att jobba med efter ett antal år av väder, vind och målarfärg.

Och en fråga, verkligen inte för att vara otrevlig utan mer nyfiken, vad menar du med att du är kass på att spika? Det är ju typ det enklaste moment man kan utföra.
Ha ha, jag har långt till att tro att folk är otrevliga. Alla kommentarer är välkomna.
I mitt fall har jag i och för sig målat panelen först och satt upp den sen, vid något tillfälle har jag behövt stryka igen med fasadlasyr. Och då målat över skruvarna. Men lasyren har fäst dåligt på skruven. Skruven kan glimma lite i fasaden till skillnad från spik som är matt. Men det har aldrig fastnat färg i skallen så det varit några problem att lossa.

Ang spika, så visst har jag spikat en del tex panel på ett garage. Vilket faktiskt blev bra. Men första plankan som är viktigast att den blir rak grämer jag för. Spikar jag den och det blir knas är det ju trist. Kom på att med garaget lär jag skruvat den nedersta och kontrollerat den innan vi spikade resten.

Men känner jag mig själv rätt kommer jag vara petnoga med panelen och då vet jag att om det inte blir bra och jag har spikat så har jag klantat mig. Så bra på att spika är jag inte. Med skruv kan jag alltid justera lite. Och jag kommer säkert på något efter några år som innebär att jag måste lossa panelen.

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Just fjällpanel är svår att ta lös speciellt om den är felaktigt spikad i den tunnaste delen. Då blir det bara mos av panelen vid demontering.

Panelen skruvas/spikas enbart i den tjockare delen, möjligtvis utom vid skarvar.
Illustration av korrekt spikning av fjällpanel vid vägg- och spikregel enligt bygginstruktioner.

https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8829&Doc=Broschyr

Använd skruv med minst klass C4. Om du behandlar panelen med järnvitriol behövs det skruv i rf stål.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.