Hej,
Var tvungen att flytta värmepannan och tömde den därför på vatten. Hur luftar jag nu värmeslingorna? Fördelaren ser ut enligt bild. Och jag vet att den ser konstig ut och brukar sitta i ett skåp men inte denna eftersom en klåpare gjorde installationen.
 
  • Öppen fördelare för värmeslingor med rör och ventiler framför en vit kakelvägg på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en Wirsbo/Uponor WGF fördelare. Bra grejer.

Du luftar på ändstycket längst till höger, längst upp i bild.

Lossa täcklocket som är överst samt locket till höger på ändstycket. Sedan stoppar du in en insexnyckel (5mm om jag minns rätt) bakom locket till höger.

Eftersom du inte använder några termostater kan du ju se till att bypassen längst till höger är stängd också, det är bättre att allt vatten åker igenom slingorna.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tackar för snabbt svar. Antar att luft/vatten kommer fram överst så att jag behöver koppla en slang eller något för att leda bort vattnet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är en Wirsbo/Uponor WGF fördelare. Bra grejer.

Du luftar på ändstycket längst till höger, längst upp i bild.

Lossa täcklocket som är överst samt locket till höger på ändstycket. Sedan stoppar du in en insexnyckel (5mm om jag minns rätt) bakom locket till höger.

Eftersom du inte använder några termostater kan du ju se till att bypassen längst till höger är stängd också, det är bättre att allt vatten åker igenom slingorna.
@matias
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är en Wirsbo/Uponor WGF fördelare. Bra grejer.

Du luftar på ändstycket längst till höger, längst upp i bild.

Lossa täcklocket som är överst samt locket till höger på ändstycket. Sedan stoppar du in en insexnyckel (5mm om jag minns rätt) bakom locket till höger.

Eftersom du inte använder några termostater kan du ju se till att bypassen längst till höger är stängd också, det är bättre att allt vatten åker igenom slingorna.
@MathiasS bypass en står på 10, rätt eller fel?

Sen undrar jag.... Har satt vredet uppe till vänster på off men det kommer vatten genom avluftningsventiel uppe ändå. Testade även avluftem vid returslinga och där kommer det också vatten trotts off och bypass på 10?
 
Ahh nu så! On/off funkar nu. Skruvade in bypass och då kommer det inget vatten vid avluft för retur.

Nu gör jag såhär för att att lufta slingorna. Kopplar slang på avluft för retur. Öppnar en slinga i taget i några min för att spola rent. Rätt?
 
Det är ju vatten och tryck i systemet så det är naturligt att det kommer ut lite när du öppnar avluftningskranen. Men, fördelaren ska ha lite lutning så att ändstycket där man avluftar är högsta punkten på fördelaren, då brukar luften samlas där under drift.

Har man mycket luft i alla slingorna kan det hjälpa att ta en slinga i taget och spola, men det brukar ändå följa med luft in i systemet så du får ändå lufta några gånger till efter detta.

Innan du spolar igenom alla slingor kan du ju prova med att bara lufta med då och då, flera gånger. Man öppnar bara lite så att luften men inget vatten pyser ut. Det brukar iallafall räcka här hemma när jag gjort något i systemet och fått in luft. Då låter jag alla slingor vara öppna och c-pumpen igång.

Har man någon enstaka slinga som bråkar kan man ju stänga alla utom den, så att allt vatten trycks genom denna slinga, och sedan lufta flera gånger.

Det kan också hjälpa att stänga av cirkulationspumpen eftersom den gör lite "champagne" av vattnet. Stänger man av och låter luften samlas så kan det vara enklare att få bort luften.

Du ska lufta på det övre ändstycket, det är ju där luften ska samlas. Kommer det bara vatten och ingen luft har du ingen luft som vill ut...
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.