Hej!
Jag och frun har nyss köpt ett hus som har sett bättre dagar. Vi kommer sätta igång med diverse renoveringar snart men eftersom vi båda är helt ny inom ämnet behöver vi hjälp.

Det här är något vi kliar huvet över och undrar om de går att reparera och isåfall hur!

Skadat trä på veranda med synlig röta och flagad färg, med snö på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintertagen fasad på ett hus med skadad vit stupränna och fönster, sliten färg och snötyngd veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste vi ersätta den där helt och hållet eller går de t.ex. att skära bort den sektionen och lägga dit något annat?

Uppskattar alla svar och gärna om man kunde kanske förklara lite i steg-för-steg eftersom, som jag nämnde, vi är ny inom de hela! :rofl:

Mvh
 
Om du ska byta bara det skadade trät eller hela biten kommer du om några år få ta ställning till, först och främst måste du se till att taket på bostadshuset är tätt, sen lär fönsterrenovering stå på tur, innan hösten kanske värmesystemet behöver ses över och bytas.

När man är klar med det viktiga är det väl tid att ta tag i farstukvisten, den lär stå där den står även om det inte är vackert med röta.
 
  • Gilla
Robin Å och 1 till
  • Laddar…
Teoretiskt kan man karva bort det skadade och ersätta med nytt material, ungefär som tandläkaren gör. Det krävs dock en del övning och bra verktyg för det (riktigt vassa vårdade stämjärn).
Så lagar du ruttet trä | Gör Det Själv (gds.se)
Förmodligen kommer du upptäcka fler skador på verandan så det kan vara dags för en helrenovering.
Men det finns kanske viktigare saker att göra först!
 
  • Gilla
Robin Å
  • Laddar…
Tack för svaren.
Jo, vi kommer ta och renovera alla fönster allra först men jag vill kunna ha en plan i huvet för HUR man ska åtgärda farstun för att kunna släppa stressen och tanken på de hela.
 
Du borde kunna "växla in" nytt trä, en halva åt gången och ha skarvarna förskjutna på längden, limma och skruva.
Tvärtom mot att göra allt annat först så ger det väl lite positiv energi om det första man ser när man kommer hem är bra.
 
  • Gilla
Robin Å
  • Laddar…
Hej
Jag förstår att ni har att göra, och att ni vill göra det ordentligt.
När ni har renoverat alla fönster och har ro i kroppen så föreslår jag följande.
Andas.
Skaffa material så ni kan lyfta och avlasta hela taket, det är inte så mycket jobb.
Riv bort allt dåligt, kanske allt beroende på kvalite, stolpar, omfattningar golv, säkerställ att stommen är schysst, vilket inte är givet.
Nu har ni en klar bild på vad som behöver bytas.
Köp nu kvalitetsvirke, tätvuxet, välj gärna själv på brädgården.
Reparera det som behövs, och sätt dit nytt där det behövs.
Ytbehandling får någon annan komma med förslag till.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
Robin Å och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Tvärtom mot att göra allt annat först så ger det väl lite positiv energi om det första man ser när man kommer hem är bra.
De där ligger mycket sanning i! Att få lite bygg-glädje i de hela är nog väldigt viktigt!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag förstår att ni har att göra, och att ni vill göra det ordentligt.
När ni har renoverat alla fönster och har ro i kroppen så föreslår jag följande.
Andas.
Skaffa material så ni kan lyfta och avlasta hela taket, det är inte så mycket jobb.
Riv bort allt dåligt, kanske allt beroende på kvalite, stolpar, omfattningar golv, säkerställ att stommen är schysst, vilket inte är givet.
Nu har ni en klar bild på vad som behöver bytas.
Köp nu kvalitetsvirke, tätvuxet, välj gärna själv på brädgården.
Reparera det som behövs, och sätt dit nytt där det behövs.
Ytbehandling får någon annan komma med förslag till.

Lycka till
/W
Tack för råden och visheten ^_^ Känns som väldigt vettiga och lugnande råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.