Oj nu ligger jag efter. :D

Det är alltså en bostadsrätt som är byggd 84. Står inget specifikt i stadgarna som förbjuder mig från att utföra jobbet. Och ballofix ventiler för att stänga av vattnet finns i badrummet. Har stängt av tidigare när vi installerade kommod och toalett och det funkade bra.

Stämmer att det är våtrumstapet. Min fundering är iom att hålen kommer att sitta precis under nya blandaren så kommer de att exponeras för både vatten samt tvålrester. Om jag endast kör med våtrumssilikon så vet jag inte hur hållbart det blir? Kan man inte typ spackla hålen istället?

En annan fundering är att när jag kikar på blandare på Bauhaus så kan man köpa till installation för 1500:- (efter RUT-avdrag). Och i broschyren så står det att priset även inkluderar eventuell rör dragning upp till 1 meter. Får fråga dem ifall jag kan köpa in rör, kopplingar och sådant som behövs och så får deras fackman installera?

*Kan tillägga att vi har ca 5k i inrefond som jag antar att vi kan använda för jobbet.
 
Hej ! Om ni byter blandare bara till en modell med rak utloppspip och sedan ett vred istället för spak. Då klarar ni höjden tror jag. Slipper hål i väggen efter gamla monteringen som skall tätas. ORAS exempelvis har blandare liksom många andra för rör som sitter på CC 40. Duschslangen kan nog klara sig med att hänga ned/upp mellan vägg o badkar. Eller blir det inte bra ?

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...badkarsblandare-oras-nova-7445-40-cc/p-713531



T taffyyss skrev:
Hej,
Vi köpte ett nytt badkar som är högre än originalet som satt tidigare och har nu problem med blandaren. Dels är den gammal men den sitter även så lågt. Svårt att sätta på, justera och stänga av under duschen då man måste böja sig ner varje gång.
Vi vill byta blandaren samt höja upp den ett par centimeter. Kan vi på något sätt själva förlänga rören så de kommer högre upp och installera en ny blandare eller måste man anlita en fackman?

[bild]
 
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej ! Om ni byter blandare bara till en modell med rak utloppspip och sedan ett vred istället för spak. Då klarar ni höjden tror jag. Slipper hål i väggen efter gamla monteringen som skall tätas. ORAS exempelvis har blandare liksom många andra för rör som sitter på CC 40. Duschslangen kan nog klara sig med att hänga ned/upp mellan vägg o badkar. Eller blir det inte bra ?

[länk]
Visst går det (utrymmesmässigt) att placera den på nuvarande plats utan att den kommer i kontakt med badkaret. Problemet är att den sitter för lågt i förhållande till en normallängd. Vi kan liksom inte justera temp/flöde stående utan måste böja oss ner (typ 45 grader?) för att nå blandaren. Det är liksom inte ergonomiskt någonstans. :confused:
 
Hej !
I det fallet då är det ju bättre att höja om ni tycker det passar bättre. Hur mkt tänkte ni höja blandaren ?

T taffyyss skrev:
Visst går det (utrymmesmässigt) att placera den på nuvarande plats utan att den kommer i kontakt med badkaret. Problemet är att den sitter för lågt i förhållande till en normallängd. Vi kan liksom inte justera temp/flöde stående utan måste böja oss ner (typ 45 grader?) för att nå blandaren. Det är liksom inte ergonomiskt någonstans. :confused:
 
Precis, det är egentligen grunden till varför vi vill byta ut den.
Tanken är att höja ca 10-20 cm, har inte riktigt bestämt ännu.
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
Hej !

10-20 cm. Ja då är det bara till att bygga om.

Lycka till. Skicka bild sedan på färdig installation.

T taffyyss skrev:
Precis, det är egentligen grunden till varför vi vill byta ut den.
Tanken är att höja ca 10-20 cm, har inte riktigt bestämt ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.