V Viskan123 skrev:
Jag har funderat över detsamma. Vi har ett hus som vi behöver bygga ut med ett attraktivt läge men det är svårt att få det att bli bra. Det skulle vara lättare att riva och bygga nytt. Men, vi har ju lån på huset och om vi river det så har vi väl ingen säkerhet för lånen? Hur löser man det? Det känns också som resursslöseri att riva ett hus som är högt värderat. Vi har haft tankar på att flytta men läget och närhet till skola etc är för bra.
Du får inte ens riva det då banken har det som säkerhet, å andra sidan kan ni göra ROTavdrag för renovering, bra va!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du får inte ens riva det då banken har det som säkerhet, å andra sidan kan ni göra ROTavdrag för renovering, bra va!
Ni får riva och bygga nytt, banken vet aldrig och kommer inte punktmarkera alla sina kunder som har bolån. Oftast kan en fastighet (tomt) utan byggnad vara värd lika mycket eller mer beroenden på om byggnaden är i dåligt skick och värdelös.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni får riva och bygga nytt, banken vet aldrig och kommer inte punktmarkera alla sina kunder som har bolån. Oftast kan en fastighet (tomt) utan byggnad vara värd lika mycket eller mer beroenden på om byggnaden är i dåligt skick och värdelös.
Det har du rätt i, jag har också rätt, då polaren gick till banken för att riva sitt ruckel, vilket han inte fick och då fick han inte låna heller, moment 22. Nu har han byggt ett stort fantastiskt hus i etapper där det gamla blev rivet vartefter, och han kunde bygga vartefter han hade råd och dra ROT varje år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har rivit vår gamla sommarstuga för att bygga permanentboende på platsen. Beslutet var enkelt då stugan inte var tillräckligt bra i någon del.

Banken är en utmaning. Bara att bygga lösvirke i egen regi är problematiskt. Vi gjorde så att vi la om lånen mellan vårt permanentboende och vår sommarstuga så att stugan var belånad till max, innan vi sålde vårt permanentboende. Sen lyckades vi just och pass färdigställa nya huset med pengarna som blev över vid försäljningen och så mycket blankolån vi bara kunde få.

Så här i efterhand inser jag att det var en riskabel manöver och att banken kanske inte hade låti sig imponeras över att vi rev säkerheten för lånen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.