Har problem att dra mutern hårt när jag byter blandaren. Finns det någon lösning för får inte in polygripen för att få fäste för att dra åt mutern tillräckligt hårt. den?
 
  • Bild av svåråtkomlig mutter under handfat vid blandarbyte, synlig polygrip.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonko skrev:
En sån här löser ditt problem.

[länk]

Har redan en sån, men behöver en längre hylsa eller vad man kallar det för. skruven är så pass lång så den räcker inte.
 
S swebstars skrev:
Har redan en sån, men behöver en längre hylsa eller vad man kallar det för. skruven är så pass lång så den räcker inte.

Aha. Muttern ser väldigt kort ut så jag hade i första hand jagat rätt på en längre och i andra hand svetsat ihop två långhylsor till spärrskaftet.
 
  • Gilla
swebstars
  • Laddar…
G
Såga till en bit plywood att lägga mellan diskbänksplåten och plåtkragen (så stor som det ryms). Då kommer muttern en bit längre ner på gängstången, och som positiv bieffekt så blir kranen rejält mycket stadigare
 
  • Gilla
swebstars
  • Laddar…
Ta bort den och fyll på gängstången men några översstora muttrar. Sedan kan du nå den med hylsverktyget och dra åt
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ta bort den och fyll på gängstången men några översstora muttrar. Sedan kan du nå den med hylsverktyget och dra åt
Tack. Är den lösningen som jag suttit o funderat på själv ett tag.
 
Du kan alltid kapa gängstången lagom mycket för att din mejsel ska fungera.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Du kan alltid kapa gängstången lagom mycket för att din mejsel ska fungera.
Känns som större problem för mig då jag inte har rätt verktyg, även om det har varit ett alternativ med som jag funderat på
 
Johhhan
En rörhylsnyckel (se bild) funkar bra, eller om du når den med en skiftnyckel så kan du använda en andra skiftnyckel på skaftet för att få kraft att dra åt muttern.
En långsmal metallrörhylsnyckel med hål för genomgående skaft, avsedd för åtdragning av muttrar.
 
Johhhan Johhhan skrev:
En rörhylsnyckel (se bild) funkar bra, eller om du når den med en skiftnyckel så kan du använda en andra skiftnyckel på skaftet för att få kraft att dra åt muttern.
[bild]
Tack, denna blir perfekt. Blir o köpa en sån istället för o slippa ta bort skruven o allt pill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.