Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Citat från Aftonbladet



Om jag läser det inlägget baklänges så läser jag ut att gällande Omicron så smittar vaccinerade lika mycket som ovaccinerade.

Det har ju gjorts olika påståenden tidigare i tråden att man skyddar andra om man vaccinerar sig, det verkar inte stämma med Omikron
Det där låter som ett citat ur denna låsta DN-artikel: https://www.dn.se/sverige/professor-skulle-kravas-farre-restriktioner-om-fler-vaccinerats/

Det är mycket som man inte vet om omikron än. Men ordet "mest" i citatet är centralt för hela artikeln handlar om vikten av att vaccinera sig. Det står t.ex.
"Men genom att skydda dig själv så skyddar du ju också sjukvården från överbelastning och förträngningseffekter på på det sättet så har vaccinet viktiga indirekta effekter."

Tidigare i artikeln tar upp Rocklöv upp t.ex. att om fler hade vaccinerat sig så hade det räckt med färre restriktioner och att det är viktigt att skydda dem som inte kan vaccinera sig pga. medicinska skäl genom att vaccinera sig.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
L Loxxx skrev:
Detta eftersom de flesta vacciner som används inte är tillverkade enligt den metod man traditionellt tillverkar vaccin enligt.

Jag vill göra en markering av detta, som inte gick fram. Det som gick fram var bara markeringen om skillnaden men inte anledning, vilket jag inte heller skrev.
Ville inte göra ett långt inlägg men får tillbaka det.

Vacciner innehåller vanligen en protein från viruset men det gör inte vacciner med mRNA.
Därför skriver jag vaccin nör det handlar om traditionella vacciner med som innehåller protein från viruset som ska få immunsystemet att aktiveras.
Jag skriver "vaccin" när ett vaccin inte innehåller detta utan istället en mRNA som ska aktivera celler att producera en viss typ av protein, i detta fall spikprotein.
Aha, så du skriver "bilar" om bilar som inte drivs med traditionella bränslen?

Nu när det finns ett godkänns vaccin av traditionell modell, är du då intresserad av det?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E errakareby skrev:
men att dom har fått jobbat häcken av sig är väl mer ett problem som staten har sett till. Att dom inte har haft rätt resurser inom vården.
Nej, det är covidsjuka som nu överbelastar sjukvården, inte staten. Det finns ingen land som har klarat stor smittspridning med många sjuka utan att sjukvårdspersonalen har fått slita extra hårt.

Anser du att om någon har det besvärligt så är det rätt att göra det ändå mer besvärligt för den personen?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E errakareby skrev:
sen gör alla inom vården ett strålande jobb och förtjänar all credd. Det är ju inte deras fel att dom får jobba röven av sig. Utan systemet som har avvecklats år för år, det är det man borde vara förbannad på
Nej, det är inte deras fel att de får jobba så vansinnigt mycket utan felet ligger hos alla de ovaccinerade som nu orsakar att de får jobba så vansinnigt mycket i onödan. Hade alla vaccinerat sig så hade antalet covidpatienter inom sjukvården varit lägre.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Det tycker jag staten gör för mig varje år, ökar skatter på allt. nu bilen 22k om året när jag inte har något annat alternativ att välja direkt. Behöver en pickup i arbetet som får dra 3,5 ton, hitta en bil som inte kostar röven, när det ända man försöker göra är att arbeta till systemet. Vården är väl helt underdimensionerad, får vänta 1 år på vissa remissärenden, Max 1 månad ska det vara oavsett. Annars ska vite utgå. Jag är vaccinerad med samtliga sprutor, men jag kan sätta mig in i hur andra tänker, därav mitt resonemang
 
Fairlane Fairlane skrev:
Aha, så du skriver "bilar" om bilar som inte drivs med traditionella bränslen?

Nu när det finns ett godkänns vaccin av traditionell modell, är du då intresserad av det?
Jag säger tex "elbil" om en bil som drivs av ett batteri.

Om du inte vill bemöda dig om att samla på dig mer fakta utan förlitar dig på ensidig information så är det upp till dig.

Kanske vill man inte drabbas av tex narkolepsi eller annan biverkning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte deras fel att de får jobba så vansinnigt mycket utan felet ligger hos alla de ovaccinerade som nu orsakar att de får jobba så vansinnigt mycket i onödan. Hade alla vaccinerat sig så hade antalet covidpatienter inom sjukvården varit lägre.
ja absolut, och hade ingen ätit sötsaker överhuvudtaget så hade diabetes sjukvården belastats mindre, även utan alkohol, tobak och droger. Eller att inte träna minst 3 gånger i veckan, eller köra för fort likväl. Man ska inte äta procceserad mat utan bara naturliga råvaror i sin fina prakt. Då kan vi snacka mindre belastning på vården
 
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Jag har aldrig påstått att jag inte kan tycka illa om beteenden som påverkar andra. Anledningen till att jag pratar om folksjukdomar är för att jag inte kan göra skillnad på de som väljer att leva med dem eller leva på ett sätt som gör att de står inför risken att leva med dem och de som väljer att inte vaccinera sig.
Jag har fortfarande svårt att förstå vad du menar. Varför kan du inte göra skillnad på dem när du kan tycka illa om deras beteende?

D Disktrasan skrev:
Hur lite förståelse jag än har för säg en diabetiker som väljer att dricka två liter cola och halsa i sig lika mycket grädde om dagen, tycker jag inte att man ska kontrollera vilka de är och/eller förhindra dem till att leva som vem som helst annars.
Deras beslut får återverkan på din plånbok.

Det är många som förhindras att leva som vem som helst, t.ex. alla med HIV (förbjudna att göra vissa saker med hot om fängelse), alla med diabetes typ 1 (de hamnar i koma om de gör vissa saker), alla med svår mat- eller pollenallergi kan inte leva som vem som helst för att ta några exempel.

D Disktrasan skrev:
Speciellt inte om man har diabetes typ 1 för att göra en liknelse till att man med genomgången infektion inte har samma rätt till att röra sig fritt som någon som vaccinerat sig.
Det är ju svårt att veta vilka som har fått ett tillräckligt skydd genom att ha haft covid, det är ju dessutom osäkert vilka som har haft covid eftersom tester sker obevakat nästan jämnt. Till skillnad mot vaccinering där man visar upp ID-kort.
 
BirgitS
E errakareby skrev:
Vården är väl helt underdimensionerad, får vänta 1 år på vissa remissärenden,
Ja, pandemin har ställt till med mycket när det gäller att öka på köerna. Ändå värre blir det nu i vinter pga. alla covidsjuka.

E errakareby skrev:
Jag är vaccinerad med samtliga sprutor,
(y)
 
J
D Disktrasan skrev:
Har jag missförstått dig med att du tycker att det ska kännas i plånboken för de som väljer att inte vaccinera sig så pudlar jag direkt.
Att kontrollera vilka som är vaccinerade och inte för att höja skatten för den ena gruppen är totalitärt i min bok, ja.
Nä jag talade om socker etc. Att det kan få kosta mer via skatter. Att informera bort fetma går inte. Lika lite som att nu tro att man kan nå antivaccers och omvända med info. Inte speciellt totalitärt i min bok.
 
Fairlane
L Loxxx skrev:
Jag säger tex "elbil" om en bil som drivs av ett batteri.
Ja, men är det en riktig bil? Det är också skillnad på tal och skrift. I detta fall blir citat-tecknet snarare en insinuation om att det inte är riktigt.
Vill man särskilja utan värdering så är det väl bättre med "traditionellt vaccin" och "mRNA-vaccin" än vaccin och "vaccin"?

L Loxxx skrev:
Om du inte vill bemöda dig om att samla på dig mer fakta utan förlitar dig på ensidig information så är det upp till dig.
Det finns för mycket sådana här "fakta" för att man ska kunna ta till sig allt. Frågan är snarare om man ska lita på forskare och statistik eller vaktmästaren och Facebook.
Om det nog dog så många av Pfizer-vaccinet under test-fasen, borde det inte varit väldigt synligt i praktiken nu, både i Sverige och resten av världen?

L Loxxx skrev:
Kanske vill man inte drabbas av tex narkolepsi eller annan biverkning?
Det var något som drabbade de som fick sjukdomen i samma omfattning också, det vet du säkert, eller?
Detta dessutom med ett traditionellt vaccin...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Disktrasan skrev:
Menar du på allvar att den länken står för en tiondel av fokus under pandemin för att motverka sjukdom och död jämfört med att få ovaccinerade att vaccinera sig?

Min poäng är inte att informationen om att leva sunt inte finns tillgänglig. Min poäng är att man gör näst intill ingenting för att peka på den trots den enorma exponering man har idag och dess enormt goda effekt på folkhälsa det skulle få. Inte bara för att leva sunt stärker immunförsvaret mot virus, utan för att det rent generellt gör att folk blir mindre sjuka.
Att ändra beteenden är mycket mycket svårt. Om vi drar erfarenhet av fetma så visar forskning att det enda som har statistiskt bevisad effekt är att fysiskt minska magsäcken. Om minnet inte sviker är det knappt 10% som lyckas vända sin livsstil.

Det är ju inte heller så konstigt. Vi blir ju förvillande varje dag av reklam som vill få oss att använda mer nikotin, dricka mer, äta skräpmat och dricka läsk. Börjar man bekymra sig över att midjemåttet är 3siffrigt finns det "häslomatreklam" som visar glada vältränade personer i 20årsåldern utan tröjor.

Om informationskampanjerna som körs inte ens kan få alla att ta 2-3 sprutor med ett i princip ofarligt botemedel, hur ska vi vända hela deras liv till ett sunt sådant?

Det vi kan göra idag är att be folk vaccinera sig. Det är för sent att försöka lära en drunknade person att simma, man kastar i livbojen.

Sen ska det givetvis långsiktigt fortsätta propageras för hälsosamma val.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Ett chip i armen som känner av kroppens hälsostatus, stoppar man i sig något dåligt eller gör något som inte är hälsosamt så går taxametern igång för statskassan ?
 
E errakareby skrev:
Ett chip i armen som känner av kroppens hälsostatus, stoppar man i sig något dåligt eller gör något som inte är hälsosamt så går taxametern igång för statskassan ?
vi är som bin i ett bisamhälle, allt för staten
 
BirgitS
E errakareby skrev:
Ett chip i armen som känner av kroppens hälsostatus, stoppar man i sig något dåligt eller gör något som inte är hälsosamt så går taxametern igång för statskassan ?
I analogi med att ovaccinerade får betala mer för sin sjukvård eller?
Hur gör du med de som inte kan träna eller röra sig särskilt mycket efter att ha blivit påkörda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.