Hej!

Vi bygger nytt och elektrikern kommer installera ca 20 plejd puckar bakom vissa brytare. Elektrikern säger att han kommer installera återfjädrande brytare där plejdpuckarna finns och vanliga brytare där det inte finns Plejd.

Nu till mina kanske något dumma frågor:

1. Vad är fördelen med återfjädrande brytare i detta fall?

2. Förstår att jag kan släcka och tända men om jag släcker via brytaren, kan jag då tända via appen eller olika scenarion trots att jag släckte via brytaren?

3. Hur kan jag dimma med en återfjädrande brytare? Går det via exv dubbeltryck på den återfjädrande brytaren? Vill inte kunna dimma enbart via appen utan via brytaren också.

4. Kan jag enkelt byta ut brytaren som elektrikern har installerat till en vriddimmer med hjul eller är det komplicerat?
 
Återfjädrande knapp behövs för att justera dimmernivån. Korta tryck tänder och släcker, håller man inne knappen så justeras ljusnivån.

Det går att få till olika scenario med dubbeltryck på brytaren.

En vridadapter (RTR-010) trycks fast på dimmermodulen. Det lär inte behövs någon elektriker för detta.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
E etompau skrev:
Återfjädrande knapp behövs för att justera dimmernivån. Korta tryck tänder och släcker, håller man inne knappen så justeras ljusnivån.

Det går att få till olika scenario med dubbeltryck på brytaren.

En vridadapter (RTR-010) trycks fast på dimmermodulen. Det lär inte behövs någon elektriker för detta.
Måste det vara Plejds egna produkter för att dessa funktioner med långtryck och dubbeltryck ska fungera då? För jag tror eventuellt att elektrikern inte har använt Plejds egna brytare...

Vi har inte inflyttning förrän om några månader så jag kan inte själv se vad han använt innan inflyttning.
 
  • Gilla
Hammis
  • Laddar…

Bästa svaret

P Prophet85 skrev:
Måste det vara Plejds egna produkter för att dessa funktioner med långtryck och dubbeltryck ska fungera då? För jag tror eventuellt att elektrikern inte har använt Plejds egna brytare...

Vi har inte inflyttning förrän om några månader så jag kan inte själv se vad han använt innan inflyttning.

Vilka brytare som helst (som det går att montera fjäder i) fungerar, brytaren har ingen annan funktion än att släppa igenom signal till pucken bakom.

Och för att svara på några från inlägg ett: brytare och app jobbar synkat så det spelar ingen roll vilken du använder, båda jobbar från samma läge.
Det går att byta till vridadapter men då är du begränsad till plejds egna och den finns endast i ett fåtal utföranden men troligen använder din elektriker Schneider Exxact eller motsvarande standardprodukter från Elko och då är det inga problem.
Scenarion kan styras både från brytare och app.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
J jonko skrev:
Vilka brytare som helst (som det går att montera fjäder i) fungerar, brytaren har ingen annan funktion än att släppa igenom signal till pucken bakom.

Och för att svara på några från inlägg ett: brytare och app jobbar synkat så det spelar ingen roll vilken du använder, båda jobbar från samma läge.
Det går att byta till vridadapter men då är du begränsad till plejds egna och den finns endast i ett fåtal utföranden men troligen använder din elektriker Schneider Exxact eller motsvarande standardprodukter från Elko och då är det inga problem.
Scenarion kan styras både från brytare och app.
Tack för utförligt svar!

Fick imorse reda på av elektrikern att han använt Elko Plus. Kommer jag, om jag skulle villja, utan större problem kunna byta till vriddimmer från Plejd?
 
P Prophet85 skrev:
Tack för utförligt svar!

Fick imorse reda på av elektrikern att han använt Elko Plus. Kommer jag, om jag skulle villja, utan större problem kunna byta till vriddimmer från Plejd?
Ja, med en RTR-01-EW är det inga konstigheter (den är gjord för att matcha Elko RS och Plus). Vill du ha en helt trådlös dimmer som du kan placera precis var du vill är det istället en WRT-01-EW du ska ha, den behöver ingen puck bakom sig utan kommunicerar trådlöst med valfri puck.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Lånar denna tråd och hoppas detta är OK.
Tänkte sätta en rörelsedetektor som styr takspottar i badrummet.
Är det möjligt att då ha dimmerfunktion på dessa och hur fungerar i så fall detta? Eller är det bara fullt ljus som gäller?
 
B Byggsnyggen skrev:
Lånar denna tråd och hoppas detta är OK.
Tänkte sätta en rörelsedetektor som styr takspottar i badrummet.
Är det möjligt att då ha dimmerfunktion på dessa och hur fungerar i så fall detta? Eller är det bara fullt ljus som gäller?
Jag fortsätter följa för att se om någon vet för det är ju ingen dum idé med rörelsedetektor i badrummet...så länge man kan behålla dimmerfunktionen.
 
B Byggsnyggen skrev:
Lånar denna tråd och hoppas detta är OK.
Tänkte sätta en rörelsedetektor som styr takspottar i badrummet.
Är det möjligt att då ha dimmerfunktion på dessa och hur fungerar i så fall detta? Eller är det bara fullt ljus som gäller?
Du väljer vilket scenario ingången ska trigga.
När du skapar scenariot väljer du hur alla lampor ska lysa.
Så det kommer funka.
 
Men???
Om jag har DIM-01. Kan jag då koppla ingång 1 till fjädrande tryckknapp och ingång 2 till rörelsevakt?
Tänker att jag med tryckknappen tänder/släcker/dimrar. Dvs sätter en ledbelysning för natt i badrum. Sedan när någon går in aktiverar rörelsedetektorn att ljusstyrkan ökar. Typ ett scenario- lys 80% i fem minuter, sedan åter till tidigare ljusstyrka.
Går det att göra så??
 
A A bygg skrev:
Men???
Om jag har DIM-01. Kan jag då koppla ingång 1 till fjädrande tryckknapp och ingång 2 till rörelsevakt?
Tänker att jag med tryckknappen tänder/släcker/dimrar. Dvs sätter en ledbelysning för natt i badrum. Sedan när någon går in aktiverar rörelsedetektorn att ljusstyrkan ökar. Typ ett scenario- lys 80% i fem minuter, sedan åter till tidigare ljusstyrka.
Går det att göra så??
Schematisk illustration av elektrisk koppling för belysningskontroll med instruktionstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Prophet85 skrev:
Tack för utförligt svar!

Fick imorse reda på av elektrikern att han använt Elko Plus. Kommer jag, om jag skulle villja, utan större problem kunna byta till vriddimmer från Plejd?
Hej, du gör som du vill. Men vriddimmer är sådant som mina föräldrar har i sitt hus från 1985. Vårt hus från 2019 har bara fjäderdimmer med Plejd/z-wave.

Har ett knappt tjugotal bekanta med hus byggda senaste 5 åren. Kan inte minnas att jag sett en vriddimmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.