Hej vi har köpt en tomt på ca 3400 kvm utanför detaljplanerat område. Behöver hjälp med vilken husmodell som kan passa och att placera ut hus, attefallshus och carport med förråd. Vi är nybörjare på att bygga hus men tänker oss att attefallshuset och carport/förråd ligger mot grannen till vänster, som insynsskydd. Rakt fram/högst upp på nybyggnadskartan är det sjöutsikt och infarten ligger i nederkant, åt höger är det ängar.
Tips mottages med tacksamhet
Tack på förhand/Nina
Infogar nybyggnadskarta och ev husmodell
Nybyggnadskarta över en tomt med höjdkurvor, markeringar för sjöutsikt, och angränsande ängar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husmodell 'Attityd 146' med planritning och fasadvy från hudikhus.se som potentiellt byggalternativ för tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nina Malmberg skrev:
Tips mottages med tacksamhet
Tack på förhand/Nina
Välkommen till Bygga Hus-forumet Nina!
Inte lätt att säga vilket läge som är bäst när man inte har sett tomten i verkligheten, eller i alla fall lite utomhusbilder.
Men någorlunda högt läge är väl i alla fall att föredra.
Själv hade jag nog valt en annan husmodell, men smaken är ju som baken...
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Är ju som sagt väldigt individuellt, men om det skall byggas på 2.31 med skulle jag lägga carport o attefall längs den kanten med mkt luft mot gränsen o lägga huset i anslutning med utsikten mot sjön alt sjön och ängar. Så blir huvuddelen av tomten bakom huset. Kanske låt attefallet bilda vinkel mot 2.31 för insyn o vindskydd tex.
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Varför pratar du om attefall? Bara inkludera allt du vill bygga i bygglovsansökan?
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Tänk också på var solen står, exempelvis vill du ha uteplats i varmt/soligt läge (syd/väst) och gärna sovrum i svalaste delen av huset (nord).

Men som sagt, några bilder från tomten åt olika väderstreck hade gjort det enklare att komma med tips. Sen behöver man veta hur stort hus ni tänker er (3-5 sovrum? En eller två plan? Specifika önskemål? Etc)
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Nina!
Inte lätt att säga vilket läge som är bäst när man inte har sett tomten i verkligheten, eller i alla fall lite utomhusbilder.
Men någorlunda högt läge är väl i alla fall att föredra.
Själv hade jag nog valt en annan husmodell, men smaken är ju som baken...
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tänk också på var solen står, exempelvis vill du ha uteplats i varmt/soligt läge (syd/väst) och gärna sovrum i svalaste delen av huset (nord).

Men som sagt, några bilder från tomten åt olika väderstreck hade gjort det enklare att komma med tips. Sen behöver man veta hur stort hus ni tänker er (3-5 sovrum? En eller två plan? Specifika önskemål? Etc)
Tack för tips om högt läge på huset, det ska vi fundera vidare på. Förstår att det är svårt att ge tips utan bilder. mvh Nina
 
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Är ju som sagt väldigt individuellt, men om det skall byggas på 2.31 med skulle jag lägga carport o attefall längs den kanten med mkt luft mot gränsen o lägga huset i anslutning med utsikten mot sjön alt sjön och ängar. Så blir huvuddelen av tomten bakom huset. Kanske låt attefallet bilda vinkel mot 2.31 för insyn o vindskydd tex.
Tack för tips! Lägger med en bild på tomten. Har försökt ruta in tomten, inte den exakta tomtgränsen men….tomt 2:31 ligger ovanför i bilden.
 
  • Flygbild över landskap med markerad tomt nära en sjö och omgivande grönområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, men det ser väl bra ut. Lägger ni huset på den halvan närmast infart kan ni ju behålla lite växtlighet med om ni inte skall kalhugga för utsikten. Men det ser ut att va en trädrad i vägen vid vattnet med.
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Jo, men det ser väl bra ut. Lägger ni huset på den halvan närmast infart kan ni ju behålla lite växtlighet med om ni inte skall kalhugga för utsikten. Men det ser ut att va en trädrad i vägen vid vattnet med.
Tack ! Ja det är en balansgång mellan att behålla träd men även få fin utsikt. Vi ska till de som ritar och bygger huset på fredag för att börja fin planera planlösningen och börja placera ut husen på tomten. Både spännande och lite läskigt att göra val inför byggstart!!
 
Mikael_L
Visst är det tomt 2:30?
Det är inritat en strandskyddslinje tycker jag mig se, antar att det är 100 m från.

Verkar f.ö vara en väldigt fin tomt, grattis! (y)

Varför planerar ni ett attefallshus redan vid nybyggnationen?
Jag kan räkna upp flera skäl till att skippa det.

Vill ni ha enplans, får ni bygga 2-plans?
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det tomt 2:30?
Det är inritat en strandskyddslinje tycker jag mig se, antar att det är 100 m från.

Verkar f.ö vara en väldigt fin tomt, grattis! (y)

Varför planerar ni ett attefallshus redan vid nybyggnationen?
Jag kan räkna upp flera skäl till att skippa det.

Vill ni ha enplans, får ni bygga 2-plans?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det tomt 2:30?
Det är inritat en strandskyddslinje tycker jag mig se, antar att det är 100 m från.

Verkar f.ö vara en väldigt fin tomt, grattis! (y)

Varför planerar ni ett attefallshus redan vid nybyggnationen?
Jag kan räkna upp flera skäl till att skippa det.

Vill ni ha enplans, får ni bygga 2-plans?
Tack! Ja det är tomt 2:30 som är våran vi är jätte glada över den.
Varför tycker du inte vi ska bygga ett attefallshus? Vi har tänkt oss ett enplanshus och slippa gå i trappor och en carport med förråd.
 
Mikael_L
N Nina Malmberg skrev:
Varför tycker du inte vi ska bygga ett attefallshus?
Några olika skäl, jag rekommenderar att i första hand bygga huset större, tillräckligt stort.
I andra hand att putta in det lilla huset i bygglovet.

De goda anledningarna till det första är att det inte blir billigare att bygga två st hus än ett större, tvärtom kan bli en hel del dyrare / kvm. Sen kommer två hus alltid ta en större uppvärmningskostnad än ett större, ty omgivningsytorna som släpper ut energin blir större. Och slutligen blir det mer tak, mer väggyta osv som innebär högre underhåll.
Ja det är en bunt med ekonomiska orsaker att göra huset större och skippa attefallarn.

Om man ändå vill bygga ett litet komplementhus i detta läget (men rannsaka era orsaker till den önskan) så är det väl bättre att söka för det i samma bygglov, så det inte blir en attefallare utan ingår i bygglovet, ty då finns attefallsbyggrätten kvar för ev framtida bruk.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Finns förhandsbesked och reglerar det i så fall byggnation och placering på något sätt?
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Underskatta aldrig gyllene snittet (1,62). Om t.ex. huset är 10 m brett och det är 16 m till tomtgräns är förhållandet ca 1,62 vilket ser naturligt och vackert ut. Om båda är 10 eller om det ena är hälften av det andra kan det upplevas hur fult som helst. Så mycket 1,62 -proportioner som möjligt på alla tänkbara sätt skapar skönhet.

Jag provade att rita en ytterdörr en gång, med tre diagonala fönster där de två yttre var hälften så stora som det mittersta - det blev jättefult. Sedan ändrade jag proportionerna till 1,6 istället och det blev oerhört vackert. Märkligt men det är så vi är funtade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
 
Redigerat:
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Vilken fantastisk tomt! Husmodellen känns inte optimal. Det känns fel att det blir låg vägg vid de stora parierna. Här känns det trevligare om det istället blir högre och luftigare mot sjöutsikten och uteplats. Sedan har jag personliga saker som jag gillar med hus och det är sovrum i öster (fantastiskt att vakna till soluppgång). Kök mot norr för att det är svalare. Glöm inte heller få in tillräckligt med förvaring :)
 
  • Gilla
Nina Malmberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.