Vi bygger sakta men säkert om vårat kök och ska ha en hörnspis (jag vet - det är utrymmeskrävande m.m. men det var det enda logiska placeringen och vi har rätt gott om utrymme...). Vi ska nu till att bygga en vägg framför hörnet för att ha något att hänga fläktkåpan i.

Nu funderar jag på om vi kan göra ngt för att undvika resonans?? :confused:

Det blir ju i praktiken en enda stor resonanslåda. Väggen är ca 120 cm bred. Ena sidan står mot murstocken och den andra mot en trävägg. Den är tänkt att byggas med träreglar och gipsskiva och kaklas på utsidan. (Ej varma kanaler på den sidan murstocken - sotaren har sagt ok till träregel.)

Isolering kan ju hjälpa - men var och hur mycket?

Ngn som har erfarenheter?
 
Ska du kakla på gipsen kommer detta ta bort en stor del av "tomburksljudet". Fyll utrymmet bakom med isolering så kommer det aldrig låta burk. Dubbla gips är också att föredra. Eller varför inte en plyfa (OSB board) bakom gipsen så är det enklare att fästa din fläktkåpa.

Filip
 
Glebster skrev:
Fyll utrymmet bakom med isolering så kommer det aldrig låta burk.
Det räcker kanske om man sätter det i regelverket bakom gipsskivan och fäster på väggarna, tak och golv? Eller tror du vi behöver fylla HELA utrymmet?

Glebster skrev:
Dubbla gips är också att föredra.
Centimetrarna är dyrbara... men vi ska se om det går att att trixa dit.
 
Jag har nyligen byggt en sådan hörnvägg (110 cm bred) med regelverk, OSB/gips samt kakel. Reglarna är vertikala på tre nivåer (45x70) där mittennivån är satt på en höjd för att fungera med fläktens två fästskruvar. Nu är min fläkt väldigt tyst/vibrationsfri (Fjäråskupan Cupol), men jag har aldrig märkt något extraljud från "tomlådan". Har även bottenplatta med spott som lyser ned på bänken bakom spisen.
 
taxen77 skrev:
Det räcker kanske om man sätter det i regelverket bakom gipsskivan och fäster på väggarna, tak och golv? Eller tror du vi behöver fylla HELA utrymmet?



Centimetrarna är dyrbara... men vi ska se om det går att att trixa dit.


Det borde räcka med att täcka sidorna med isolering för att döda ljudvågor inne i lådan. Stenull har bättre ljuddämpande egenskaper än "vanlig" isolering". Men störst effekt borde i ditt fall helt klart kakel och gips ha! Om du ska sätta dubbla lager rekomenderar jag att byta det undre lagret till OSB, som nämnts ovan, för enklare montering av fläktkåpa. Kortlingar är såklart också ett alternativ.

Faktum är att om du lämnar hålet nedåt öppet och isolerar på rätt sätt invändigt så har du byggt dig en form av ljudabsorbent. Vilka frekvenser som absorberas är dock betydligt svårare att räkna ut. :)
 
Oops. skrev fel - jag har två vertikala reglar samt tre horisontella (kortlingar). En i takhöjd, en i botten samt en mellan dessa på en höjd som passar fästpunkterna för fläkten. Visst, det hade kanske räckt att skruva fast fläkten i enbart OSB:n, men det kändes gedignare med en regel bakom.
 
dalle skrev:
Oops. skrev fel - jag har två vertikala reglar samt tre horisontella (kortlingar). En i takhöjd, en i botten samt en mellan dessa på en höjd som passar fästpunkterna för fläkten. Visst, det hade kanske räckt att skruva fast fläkten i enbart OSB:n, men det kändes gedignare med en regel bakom.
Jepp, man bör absolut regla upp väggbiten ordentligt först. OSBns eller kortlingarnas funktion är primärt för att fästa upp kåpan.
 
Jag ska vidarebefordra allt detta till min man som utför det praktiska. Själv är jag arbetsledaren som kollar upp saker och ting innan han börjar;). Förhoppningen är att få upp väggen i helgen.Tyvärr är det ytterligare några veckors lev.tid på kaklet, men vi sätter upp fläkten temporärt så ser vi hur det verkar.
 
Tänk på att fix/kakel kommer att stabilisera det hela betydligt. Alltså det kan låta lite utan kakel men vara helt tyst med... Att fläkten monteras stabilt är ju också bra, inget "glapp" alltså.
 
Ska tänka på det, så behöver vi inte bli alltför oroliga om det skulle låta lite nu innan vi fått dit kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.