Hej!

Vi ska snart ta över ett maffigt hus från 1860. Tyvärr fulrenoverat under både 70-talet (tänk furutrappa, furutak) samt under 90-talet (tänk tillägg ljusblå plastmattor på både väggar och golv).
Men oavsett är det ett ljuvligt hus!

Nu till min fråga:
Vi ska göra vid ytskikten i hela huset, det är blandat kompott vad som finns där nu. Bla 90-talstapet med bård och vävtapet från 70. En firma kommer att komma och göra ytskikten och tapetsera. Måla gör vi själva där det ska målas. Vi ska ha bröstpanel 1,20 m hög i hela nedervåningen så det är väggen ovanför det som behöver göras vid.
Vad tror ni är klokast (då pratar vi pengar och tid): Lägga tid på att sätta upp gipsskivor på den delen av väggen ovanför bröstpanelen så att det blir mer slätt när firman kommer, eller låta firman bredspackla på befintlig vägg?

Har sökt runt i forumet men inte hittat rätt, tacksam för svar eller hänvisning till lämplig tråd.

Vänliga hälsningar,
Ida
 
Renoveringsgips blir bra
 
Vanligt gips är billigare och bättre……dock tyngre….
 
Det beror delvis på vad som sitter där idag och hur slätt det är. Jag tror inte att en målare behöver våldsamt mycket tid för att bredspackla små ojämnheter på väggen. Men om det är treetex under kanske det blir ojämnt igen. Är det spånskiva eller gips fungerar det bättre. Skulle det vara pappspända väggar är det nog ingen god idé att spackla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Är det inte risk för att nästa ägare kommer att tycka att det är fulrenoverat på 2020-talet om man sätter in gips i ett hus från 1800-talet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nikasp och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det beror delvis på vad som sitter där idag och hur slätt det är. Jag tror inte att en målare behöver våldsamt mycket tid för att bredspackla små ojämnheter på väggen. Men om det är treetex under kanske det blir ojämnt igen. Är det spånskiva eller gips fungerar det bättre. Skulle det vara pappspända väggar är det nog ingen god idé att spackla.
Tack för svaret! Treetex hoppas jag verkligen inte på. :sweat:
Pappspända väggar är det inte.
Ska ta det en runda med målaren med och se vad han säger.

//Ida
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte risk för att nästa ägare kommer att tycka att det är fulrenoverat på 2020-talet om man sätter in gips i ett hus från 1800-talet?
Haha! Underbart svar och helt rätt! Vad föreslår du som alternativ? :)
//Ida
 
BirgitS
Segsate Segsate skrev:
Haha! Underbart svar och helt rätt! Vad föreslår du som alternativ? :)
//Ida
(y)
Något som kommer nära originalet men eftersom jag inte har någon erfarenhet av 1800-talshus så är jag fel person att svara. Men det finns ett underforum som heter Byggnadsvård.
 
Om ni använder min gamla målare/snickare/byggare så är det bara att ge honom spackelspaden och sätta er och njuta av arbetet. En duktig målare är magiskt bra på bredspackling, så om målaren tycker att underlaget är ok, finns det ingen anledning att ni själva ska hålla på och gipsa. Jag gissar att ni har ett par andra saker på listan.

Huset låter spännande. Finns det bilder eller någon gammal mäklarannons att se?
 
Gult tvåvåningshus med svart tak och vita fönsterluckor, omgivet av grönt gräs och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inglasad veranda i trä med matbord och växter i fönstren, samt trädgård med blommande buskar och ett trähus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade sovrum med snedtak och möbler, outvecklad vind med synliga takbjälkar och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer lite bilder. Funderar på att göra en tråd när vi dragit igång men det ska också hinnas med.

Tror du har rätt med målaren! Tack!

Hep Hep skrev:
Om ni använder min gamla målare/snickare/byggare så är det bara att ge honom spackelspaden och sätta er och njuta av arbetet. En duktig målare är magiskt bra på bredspackling, så om målaren tycker att underlaget är ok, finns det ingen anledning att ni själva ska hålla på och gipsa. Jag gissar att ni har ett par andra saker på listan.

Huset låter spännande. Finns det bilder eller någon gammal mäklarannons att se?
 
  • Gilla
korthoga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
(y)
Något som kommer nära originalet men eftersom jag inte har någon erfarenhet av 1800-talshus så är jag fel person att svara. Men det finns ett underforum som heter Byggnadsvård.
Jo där har jag kollat mycket.
Vi kommer ju köra bröstpanel och mönstrad tapet. Inte alltid helt hundra 1860 kanske men nära. Och vi vill heller inte leva i ett museum så det blir lite blandat.

BirgitS BirgitS skrev:
(y)
Något som kommer nära originalet men eftersom jag inte har någon erfarenhet av 1800-talshus så är jag fel person att svara. Men det finns ett underforum som heter Byggnadsvård.
 
Det går ju att ha olika angreppspunkt när det gäller byggnadsvård. Men viktigast borde vara att bevara det som är värt att bevara. Av de tre bilderna du visar inifrån så har vi tre helt olika status.

1. Glasverandan med panel. Här ser det inte ut att finnas mycket värt att bevara. Du förstör inte någon nämnvärt genom att riva panelen och sätta gipsskivor om du vill. Vill du hellre få det mer tidsenligt är det antingen pärlspont eller spännpapp som gäller. Är det en tillbyggnad? Det ser inte ut som något från 1800-talet.

2. Det inredda rummet på övervåningen. Man ser inte vad som sitter bakom färgen. Men det är inte från 1800-talet. Troligen är detta ett rum som målaren kan sätta igång med på raken utan någon gipsning. Det som var värt att bevara här är antingen redan rivet eller sitter bakom skivorna.

3. Råvinden. Skall du inreda här? det ser inte isolerat ut. Här kanske det är bra att tänka sig för lite mer innan man sätter igång.

För egen del skäms jag inte över att använda vare sig gips eller akrylatfärg i ett gammalt hus. Det förstör inte för senare ägare som vill återställa saker. Det som förstör är att sätta in moderna fönster, ändra planlösningen eller riva trädetaljer som är original.
 
A Avemo skrev:
Det går ju att ha olika angreppspunkt när det gäller byggnadsvård. Men viktigast borde vara att bevara det som är värt att bevara. Av de tre bilderna du visar inifrån så har vi tre helt olika status.

1. Glasverandan med panel. Här ser det inte ut att finnas mycket värt att bevara. Du förstör inte någon nämnvärt genom att riva panelen och sätta gipsskivor om du vill. Vill du hellre få det mer tidsenligt är det antingen pärlspont eller spännpapp som gäller. Är det en tillbyggnad? Det ser inte ut som något från 1800-talet.

2. Det inredda rummet på övervåningen. Man ser inte vad som sitter bakom färgen. Men det är inte från 1800-talet. Troligen är detta ett rum som målaren kan sätta igång med på raken utan någon gipsning. Det som var värt att bevara här är antingen redan rivet eller sitter bakom skivorna.

3. Råvinden. Skall du inreda här? det ser inte isolerat ut. Här kanske det är bra att tänka sig för lite mer innan man sätter igång.

För egen del skäms jag inte över att använda vare sig gips eller akrylatfärg i ett gammalt hus. Det förstör inte för senare ägare som vill återställa saker. Det som förstör är att sätta in moderna fönster, ändra planlösningen eller riva trädetaljer som är original.
Glasverandan är iaf storleksökad på 70-talet men har sett en svartvit bild (minns ej år) där den verkar finnas men med en pardörr i mitten som leder ut till en trappa. Har inte kommit så långt i planerna för verandan ännu mer än att vi ska sätta dit en dörr och en trätrappa igen.

2. Ovanvåningen är omgjord från en komplett lägenhet (var flerfamiljshus) till tre sovrum och 1 badrum. Sovrummet som du ser har nytt plastgolv och vita tapeter som jag tänker att vi själva ska tapetsera över eller måla. Såklart beroende på hur det sitter.

3. Vinden ska inredas till hösten. Det görs av samma firma som lägger om taket. Isolering, gips etc. Ska behålla lite balkar och ska försöka renovera fönstren, men de är rejält slitna. Beror på hur virket är.

Vi är rätt vana renoverare så känns lugnt. Mycket görs av firmor men mycket gör vi själva. Start snart!
 
A Avemo skrev:
Det går ju att ha olika angreppspunkt när det gäller byggnadsvård. Men viktigast borde vara att bevara det som är värt att bevara. Av de tre bilderna du visar inifrån så har vi tre helt olika status.

1. Glasverandan med panel. Här ser det inte ut att finnas mycket värt att bevara. Du förstör inte någon nämnvärt genom att riva panelen och sätta gipsskivor om du vill. Vill du hellre få det mer tidsenligt är det antingen pärlspont eller spännpapp som gäller. Är det en tillbyggnad? Det ser inte ut som något från 1800-talet.

2. Det inredda rummet på övervåningen. Man ser inte vad som sitter bakom färgen. Men det är inte från 1800-talet. Troligen är detta ett rum som målaren kan sätta igång med på raken utan någon gipsning. Det som var värt att bevara här är antingen redan rivet eller sitter bakom skivorna.

3. Råvinden. Skall du inreda här? det ser inte isolerat ut. Här kanske det är bra att tänka sig för lite mer innan man sätter igång.

För egen del skäms jag inte över att använda vare sig gips eller akrylatfärg i ett gammalt hus. Det förstör inte för senare ägare som vill återställa saker. Det som förstör är att sätta in moderna fönster, ändra planlösningen eller riva trädetaljer som är original.
skulle aldrig få för mig att sätta in moderna fönster:crysmile::surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.