Håller på och renoverar ett rum där dörrkarmen är lite knasigt placerad. Karmen är monterad kloss mot väggen, dvs det får endast plats en smal smyglist istället för ett vanligt foder. Dörren går ju inte heller att öppna fullt ut..

funderar på om man kan lösa det på något fiffigt sätt? Var lite inne på att gå ner en modul och bygga igen med lämplig regel, men osäker på om detta är vettigt? Blir också en rätt smal dörröppning om jag gör så. Kanske har någon annan gjort något liknande. Väggarna är av lättbetong och jag kan inte öppna nåt mer på andra sidan dessvärre. Annars hade jag kunna förskjuta den en aning.

bifogar en halvkass bild och en skiss på hur det ser ut
Handritad skiss av en dörröppning med problematisk placering av dörrkarm mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarm monterad nära väggen med en smal list, gammalt tapetmönster, plastskydd över dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för mått mellan lättbetongens innermått nu?
Är att öppna dörren utåt och byta gångjärnsida ett alternativ?
 
Jag hade precis samma problem. Jag löste det genom att sätta fodret på andra väggen. Lurar ögat lite. Jag kom inte på någon bättre lösning iaf.
 
  • Dörrfoder monterat på vägg med barnrumstema och dekorationer, ger intryck av djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Jag hade precis samma problem. Jag löste det genom att sätta fodret på andra väggen. Lurar ögat lite. Jag kom inte på någon bättre lösning iaf.
det kan vara en tanke, tack! Stör mig på att dörre inte går att öppna fullt dock.
 
T Tompafix skrev:
Vad har du för mått mellan lättbetongens innermått nu?
Är att öppna dörren utåt och byta gångjärnsida ett alternativ?
Menar du dörrhålets bredd? 79 cm, så skulle kunna hoppa ner en modul.

tyvärr kan man inte öppna den utåt/byta håll, då det är en trappa eller öppning till nästa rum i vägen.(även det med karmen dikt mot vägg)
 
Är det en massiv trädörr som sitter där? Då går det så klart också kapa karmen och dörren på gångjärnssidan så att den precis går att ställa upp.
 
T Tompafix skrev:
Är det en massiv trädörr som sitter där? Då går det så klart också kapa karmen och dörren på gångjärnssidan så att den precis går att ställa upp.
Nä, det är en 60-tals dörr av papp typ..
 
Kanske en inbyggd skjutdörr, från andra hållet alltså
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.