Ska gjuta plintar och ställa stolpar på, 150x150, ej tryckimpregnerat, utan hemsågat. Hur skyddar jag bäst ändträet? Ska helst stå för alltid. Vad är bäst att doppa dom i?
 
Kreosot borde hålla rätt länge.
 
BigR
Slipersolja.
 
Hej
Jag står inför samma problem/möjlighet.
På gamla televerksstolpar satt en hatt och under den en grop, där man med jämna mellanrum klättrade upp och lyfte på locket och hällde på kreosot/stenkolstjära.
En kär vän berättade hur han klättrade upp med stolpskor iförd shorts och där telefonstolpens svettande av impregnering fastnade på de bara benen.
Det var inte så bra i längden och förorsakade en för tidig död.
Så just kreosot kanske jag inte vill förorda.

Jag kommer kapa mina stolpar helt släta med lite lutning ovanpå, cuprinola och lägga på underedsmassa för att försluta änden, sen lägga dit takpapp och avsluta med en kopparkröning. Behandlingen av stolparna kommer sen ske med samma olja jag har till altanen så när jag spiller undviker jag fläckar.
 
  • Gilla
Grejan och 1 till
  • Laddar…
Fanns det inte någon gammal teknik som heter kola, bränna trät lite runtom innan den går ner i en grop.
Kanske blandar ihop något nu.

googla och sök på kolad stolpe. Kanske går
 
  • Gilla
Grejan
  • Laddar…
Jag skulle lägga två lager näver mellan stolpen och plinten, har du inte den möjligheten kan du välja grundmurspapp eller för den delen vanlig pallningsbricka i plast, fungerar men är inte provat i 100år som näver.
 
  • Gilla
Grejan och 1 till
  • Laddar…
Riktig trätjära blandad med litet rå linolja och litet denaturerad sprit brukar bli en bra impregnering för träytor som behöver skyddas. Annars håller jag med fribygg.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Om du menar allvar med att det ska hålla "för alltid" så får du försöka få tag på kreosot.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter mitt frågande ang. mitt bygge. Takstolar med c/c 120 och 37 graders lutning. Vilken dimension tror ni jag behöver på läkt. Har köpt beg. takplåt där hålen sitter med 80 cm avstånd. Blir 5 ev. 6 rader på varje sida. Hade tänkt ha 45x70 som läkt. Räcker det eller ska man upp till 45x95
 
Det beror väl på var du bor och om du behöver ta hänsyn till snölast
 
F fribygg skrev:
Det beror väl på var du bor och om du behöver ta hänsyn till snölast
Bor på Väddö, Roslagen, Sthlms län
 
Jag är ju ingen konstruktör men tycker spontant att 2"x3" bör vara fullt tillräckligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.