Jag hjälper en familj att renovera en gammal sommarstuga. All gammal el försvinner.

Vi river på insidan ut till den gamla plankstommen. Jag tänker sen regla på med t.ex. 28 x 70 innan en ca 10 mm tjock panel ska upp som innervägg.
För att spara utrymme vill man regla på så lite det bara går på insidan, så t.ex. en 95-regel går bort.

Vad är minsta praktiska djup som krävs för att kunna köra infälld el, dvs infällda dosor? Det kommer bli standardprylar, bara strömbrytare och uttag, ev. nån enstaka dimmer.
Det går nog att få till djupa kopplingsdosor på några ställen, så att det inte blir massa bök i de grunda apparatdosorna. Å jag vill helst inte hålla på att fälla in i den befintliga stommen.

Ett rätt så bra alternativ om det visar sig att 45-mm regel är det minsta som fungerar, det är att dra flexslang i väggarna, men köra utanpåliggande uttag/brytare.
 
Tex vp-2 dosa är 57 mm minus 12 mm skiva så 45 bör räcka
 
Frågan är väl också hur djup/grund t.ex. Scheider Exxakt-serien är för att kunna monteras utan alltför mycket besvär?
 
Rotdosor är en kompromiss en vp-2 dosa går utmärkt att ha att koppla i oxå vill man så går det ju kapa ur lite med motorsåg vid dosan
 
Höghus Höghus skrev:
28mm på denna.
[länk]

/Höghus
Jo, men kablarna går ofta bakåt från snabbanslutningarna, men det kanske funkar för i mitt fall skulle jag då ha 10 mm plats bakom uttaget.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den här dosan tipsade @Mikael_L mig om, har jag för mig, funkade mycket bra;
[länk]
Den ser ju bra ut, är exakt så djup som jag tror att min vägg blir. Måste dubbelkolla så att panelen är minst 10 mm bara. Annars får jag gå upp till 34 mm regel bakom.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den här dosan tipsade @Mikael_L mig om, har jag för mig, funkade mycket bra;
[länk]
Verkar vara ett bra alternativ, tack för tips. Borde väl finnas nån variant som har 16 mm stosar iofs, kanske ngn som vet?
 
richardtenggren
M martinradbo skrev:
Verkar vara ett bra alternativ, tack för tips. Borde väl finnas nån variant som har 16 mm stosar iofs, kanske ngn som vet?
Du får köpa reduceringsmuffar, finns som tillbehör :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du får köpa reduceringsmuffar, finns som tillbehör :)
Jag har sett det, och så kommer det bli om jag inte hittar ett alternativ med rätt muff från början ;-)
 
Varför inte fräsa in dosorna i plankväggen? Den är väl 6-7 cm tjock. Dosfräs och stämjärn till önskat djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.