tommib
Hustrun har kommit över en större modulbokhylla från en äldre släkting. Den har hon bestämt att vi ska använda åtminstone delar av hemma. Jag har ingenting att säga till om här.

Hyllan har, som hon säger, patina. Jag säger att den är rejält sliten och ful. Den verkar bestå av teakfaner (?) på en kärna av furu. Min fundering är om det finns något sätt att reparera/förbättra/rädda den repiga och slitna faneren?

Sliten teakfanerad hyllplan med synliga repor och fläckar mot en bakgrund av klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har rätt många delar så det går att laborera lite med bitar som vi inte behöver.

Stapel med delar till en äldre teakfanerad modulbokhylla med synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke var att slipa och olja/vaxa delarna men det är ganska tunn faner så jag är rädd att det kanske inte finns marginal för det.

Bra tips och råd mottages tacksamt.
 
Redigerat:
Jag vet ju vad jag hade gjort. Jag hade föreslagit att hustrun själv skulle slipa och olja delarna och så att säga slagit två flugor med en smäll.

Edit: Men sä är jag ju skild också. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Sambon har fått en del gamla trämöbler, inkl. teak, att se bättre ut bara genom att olja dem. Det får ju inte bort skadan men de skadade delarna mörknar så att de syns mindre.

För det är väl inte lackat?
 
tommib
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet ju vad jag hade gjort. Jag hade föreslagit att hustrun själv skulle slipa och olja delarna och så att säga slagit två flugor med en smäll.

Edit: Men sä är jag ju skild också. :rofl:
Ja, jag tänkte fortsätta vara gift (med den här kvinnan) så det är nog inte ett alternativ. Dessutom så sa jag i förhandlingen att "ok, vi kan ta hyllorna om du så gärna vill men vi kanske kan försöka fräscha upp dem lite". Detta sa hon ja till och insåg sedan att hon gick rakt i fällan. Den där excenterslipen jag varit sugen på länge är nu inom räckhåll :)

BirgitS BirgitS skrev:
Sambon har fått en del gamla trämöbler, inkl. teak, att se bättre ut bara genom att olja dem. Det får ju inte bort skadan men de skadade delarna mörknar så att de syns mindre.

För det är väl inte lackat?
Vet faktiskt inte om det är lackat. Det känns inte riktigt så. Jag har ju många delar att testa på så jag kanske prövar. Tack för tipset.
 
Det kan vara så enkelt att det bara är att olja faneret. Ev skador skulle jag använda sickel till att få bort, ej slipmaskin. Den tar för hårt vill jag påstå.
 
S
Testa Fulgentin. Ibland löser det upp såna där fläckar som magi.
 
tommib tommib skrev:
Ja, jag tänkte fortsätta vara gift (med den här kvinnan) så det är nog inte ett alternativ. Dessutom så sa jag i förhandlingen att "ok, vi kan ta hyllorna om du så gärna vill men vi kanske kan försöka fräscha upp dem lite". Detta sa hon ja till och insåg sedan att hon gick rakt i fällan. Den där excenterslipen jag varit sugen på länge är nu inom räckhåll

Glöm exentermaskinen biter för hårt , tun faner. Putsa med sandpapper 500 lite lätt med handen och olja in med parafinolja, det ar samma som teakolja men utan utspädning
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Okok, jag hör vad ni säger.

Men jag vill ju ändå ha excentermaskinen...
 
Din dam läser kanske inte här, så köp :rolleyes: den i god tro och putsa på en skräpbit och se vad som händer. Sen blir att utbrista F-N det går inte , den tar för mycket :mad:, blir till att putsa för hand då.:( Men du har en maskin :cool::cool::cool::cool::cool: som du eftertraktar.
 
tommib tommib skrev:
Okok, jag hör vad ni säger.

Men jag vill ju ändå ha excentermaskinen...
Jag föreslår att du behöver en rotex 150!

Och jämfört med den blir ju en excentermaskin lite billigare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.