Hej,

Jag funderar på att ställa en ev. BVP i vårt kallagarage (och då göra ett litet rum i rummet med isolering så det blir frostfritt). Takhöjden i källaren räcker nämligen inte riktigt till för en fullstor BVP ink. kopplingar samt att det vore skönt att få ut allt ur huset. Där nuvarande oljepanna står är det bara ca 150 cm mellan sockel som pannan står på och befintlig rördragning. I övrigt är takhöjden ca 190cm.

Min fundering nu är hur man kan dra kulvertrör mellan garaget och huset. Det är bara ca 5 meter mellan. Garaget är som sagt inte isolerat och både golv, väggar och tak är i betong. Jag vill helst använda ett befintligt hål i väggen och slippa håltagning och funderar då på om man kan dra ett isolerat kulvertrör ut strax under takhöjd och sedan ned på utsidan vägg ner i marken och sedan över till källaren. Det är grönt alternativ på bifogad skiss. Det vanliga är dock som jag förstått det att dra rören genom plattan, dvs det röda alternativet. Men eftersom rören är isolerade ser jag inte riktigt vinsten med att de ska gå genom plattan ner i marken i stället för genom väggen.

Tar tacksamt emot råd och tips.
 
  • Skiss som visar två olika isolerade kulvertrörslösningar för installation mellan garage och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Du skriver om att du inte får plats i källare med en vp. Har du även kollat in dom splittade grejerna ex nibe f 115 med beredare bredvid. Självklart finns inte takhöjden är det ju svårt å nu har du ju inte långt mellan garage å hur men det finns ju fördelar att ha den i huset framförallt med varmvattnet
 
V Vector skrev:
Du skriver om att du inte får plats i källare med en vp. Har du även kollat in dom splittade grejerna ex nibe f 115 med beredare bredvid. Självklart finns inte takhöjden är det ju svårt å nu har du ju inte långt mellan garage å hur men det finns ju fördelar att ha den i huset framförallt med varmvattnet
Funderat på det ja, men det finns inte plats för det där nuvarande panna står så så blir det ändå massa ny rördragning för att få till en placering i källaren…
 
Nackdelen med grönt är att det fryser fortare om värmepumpen stannar.
Protte
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Sitter även och funderar på vilken kulvert som det gröna alternativet skulle kunna passa ihop med. De flesta har ganska lång böjradie. Jag tror det skulle behöva byggas rör på plats med fastarör, och därefter isoleras på plats och byggas in. Estetiskt inget underverk.

plus ökad risk för fryspropblem som redan nämnts.

Jag skulle alla gånger bilat ut ett hål i plattans kant och dragit en pexkulvert enligt andra alternativet, om man ska flytta vp till garaget.
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
Till min pelletspanna i garaget har jag enligt röda alternativet, visst kostade håltagning några tusenlappar men fungerar bra och syns inte utvändigt.
Protte
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
Tackar för svaren. Det låter som att det vore dumsnålt att inte bekosta ett hål i plattan ur flera perspektiv!
 
Finns dom som borrar . då kan du få vad som helst, dom borrar även i 45grader om du vill och lättare att få in en kulvert . Pass på om du har GV i plattan där det ska borras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.