Kan någon hjälpa mig att åldersbestämma elanläggningen på bilden?

Huvudbrytaren i mitten är märkt "Gullspångs Kraft". Elmätaren är helt ny så det är ingen vägledning.

Tack på förhand!
 
  • Äldre elanläggning med huvudbrytare märkt "Gullspångs Kraft" och en nyare elmätare i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Original mätarskåp och säkringar kan du sätta 50-60 tal och på samma sätt den bytta huvudbrytaren 70-80 tal. Men det du mer behöver bekymra dig över är varmgången vid säkringen nedtill mitten och den delbara plinten PEN är ansluten till upptill vänster.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Original mätarskåp och säkringar kan du sätta 50-60 tal och på samma sätt den bytta huvudbrytaren 70-80 tal. Men det du mer behöver bekymra dig över är varmgången vid säkringen nedtill mitten och den delbara plinten PEN är ansluten till upptill vänster.
Tack för snabbt svar!

Hela anläggningen är utbytt till en ny p g a skadorna du nämner. Detta har blivit ett försäkringsärende och jag behöver bedöma åldern på anläggningen för att räkna ut ev åldersavdrag på ersättningen.
 
Vill du betala för åldern :)så är det inga problem, bara säga 50 år så får du en faktura av bolaget:mad:
 
Restvärdet på det skåpet torde ligga mycket nära noll kronor så egentligen borde du bekosta hela kalaset.
 
E elmont skrev:
Restvärdet på det skåpet torde ligga mycket nära noll kronor så egentligen borde du bekosta hela kalaset.
Man rundar väl av ören idag, så det borde bli 0 kr.;)
 
Jag tror denna är 40- till 50-tal, oavsett så är den tekniskt slut och borde värderas till 0kr.
 
Med normalt underhåll skulle den varit utbytt för länge sedan åtminstone om jag varit ägare.
 
Klassiskt "skjutlucke" skåp 50-60 tal
Vita PVC ledare 6mm2 talar för 1955 och senare.
Bryaren 70-80 tals elden...
Skåpet har passerat sin tekniska livslängd för 20 år sedan. Restvärde 0kr.
 
Tack för alla svar!

Jag har nyligen flyttat in och högsta prioritet blev att byta hela hela skåpet. Bilden visar hur det nya skåpet ser ut idag.
 
  • Nytt elskåp installerat i hemmet med elektricitetsmätare och säkerhetsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
merbanan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.