Fadai
Läser tråden o tänker osökt på elever (vissa) jag har som vägrar använda hörselskydd. Förr kunde jag ge upp efter massa tjat, för att klassen skulle få jobba, men numera är jag stenhård: om en unge vägrar så blir det ingen slöjd. För jag vet ju att en hörselskada är för livet.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Läser tråden o tänker osökt på elever (vissa) jag har som vägrar använda hörselskydd. Förr kunde jag ge upp efter massa tjat, för att klassen skulle få jobba, men numera är jag stenhård: om en unge vägrar så blir det ingen slöjd. För jag vet ju att en hörselskada är för livet.
Jättebra, Fadai, att du bryr dig.
Tinnitus kan man få även utan egen förskyllan, tillsammans med hörselnedsättning, fick lära mig av en erfaren audionom.
Ett annat sätt är att utsätta sig för kraftigt oväsen utan att skydda sig. Förutom maskinbuller finns även musik på alltför hög volym. Någon bot finns inte heller.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
N
N nallepu skrev:
Har du besökt en öron näsa hals läkare som kan kolla om du har några problem med halsmandlar eller liknande. Har självproblem med tinnitus men sedan kan det gå flera månader innan jag kommer på att jag hör ett pipande ljud.
Har för flera år sedan besökt en läkare som kikade på mina halsmandlar eftersom jag ibland kan få upp vita illaluktande klumpar i munnen. Troligtvis är de de vita klumparna i halsmandlarna som sväller upp och spänner någon sena som går upp mot öronen. Ville inte operera bort mina halsmandlar så på apoteket hittade jag sköljmedel som jag kan använda för att skölja ut munnen och halsen. Har numera sällan problem med tinnitus eller ett kluckande ljud i örat när jag går.
De vita klumparna är tonsilloliter. Har själv sådana ibland som jag hostar upp. Tydligen ofarliga men luktar avskyvärt illa och ger dålig andedräkt.
 
Jag har pip och brus, som kommer och går. Ibland mer och ofta inget alls. Min läkare hävdar dock att det beror på stress och förhöjt blodtryck. Så det är inte alltid säkert att det är just tinnitus. Kan vara värt att kolla.
 
N
L lordi skrev:
Jag har pip och brus, som kommer och går. Ibland mer och ofta inget alls. Min läkare hävdar dock att det beror på stress och förhöjt blodtryck. Så det är inte alltid säkert att det är just tinnitus. Kan vara värt att kolla.
Ligger du över gränsvärdet (140/90) i blodtryck?
 
N Nalleman64 skrev:
Ligger du över gränsvärdet (140/90) i blodtryck?
Ja, jag gjorde det innan jag började knapra piller. Pipet och bruset har minskat, men är inte helt borta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
L lordi skrev:
Ja, jag gjorde det innan jag började knapra piller. Pipet och bruset har minskat, men är inte helt borta.
Jag har också lite brus i öronen och ett högt tryck i botten men med mediciner ligger det bra (110/75 när jag mätte precis nyss). Bruset kan dock vara en biverkning av någon av medicinerna jag äter fick jag veta av min läkare.
 
Jag hade en bekant med svår tinnitus och han blev botad av akupunktur i kombination med bettskena... Själv är jag väl lite skeptiskt inställd till akupunktur men kollegans dotter på några månader hade extrem kolik och de fick gå på akupunktur med bebisen och det försvann direkt så det kanske ligger något i det ändå...

Kan ju vara värt att kolla upp!
 
Fadai
anders07 anders07 skrev:
Jag hade en bekant med svår tinnitus och han blev botad av akupunktur i kombination med bettskena... Själv är jag väl lite skeptiskt inställd till akupunktur men kollegans dotter på några månader hade extrem kolik och de fick gå på akupunktur med bebisen och det försvann direkt så det kanske ligger något i det ändå...

Kan ju vara värt att kolla upp!
Visst fungerar akupunktur, det är en evidensbaserad behandling. Men det hjälper inte mot allt.
 
Kanske fel tråd, men hur gör ni andra som är ljudkänsliga eller har tinnitus med hobbysnickrande och renoveringar?

För mig har det tidigare gått bra att använda verktyg och snickra så länge jag har använt hörselskydd, ibland både proppar och kåpor.

Men senaste månaderna (högt ljud utan hörselskydd, vaccination, covid, vem vet?) har min tinnitus varit betydligt mer högljudd och min gamla ljudkänslighet har gradvis kommit tillbaka.

Är ju av naturliga skäl inte så sugen på att göra min tinnitus eller ljudkänslighet ännu sämre, men det känns också lite trist att inte kunna/våga vara ute och snickra i garaget pga det.

Hur har ni andra gjort? En del kanske har arbeten som innefattar högt ljud, och då blir det kanske annorlunda.
 
Kolla om du har vaxproppar. Det kan öka tinnitusen. Öronproppar trycker in vaxet i öronen och förvärrar.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kolla om du har vaxproppar. Det kan öka tinnitusen. Öronproppar trycker in vaxet i öronen och förvärrar.
Inga vaxproppar, har en mild hörselskada som blivit lite sämre nu i höstas efter exponering för högt ljud.
 
D David L skrev:
Kanske fel tråd, men hur gör ni andra som är ljudkänsliga eller har tinnitus med hobbysnickrande och renoveringar?

För mig har det tidigare gått bra att använda verktyg och snickra så länge jag har använt hörselskydd, ibland både proppar och kåpor.

Men senaste månaderna (högt ljud utan hörselskydd, vaccination, covid, vem vet?) har min tinnitus varit betydligt mer högljudd och min gamla ljudkänslighet har gradvis kommit tillbaka.

Är ju av naturliga skäl inte så sugen på att göra min tinnitus eller ljudkänslighet ännu sämre, men det känns också lite trist att inte kunna/våga vara ute och snickra i garaget pga det.

Hur har ni andra gjort? En del kanske har arbeten som innefattar högt ljud, och då blir det kanske annorlunda.
Jag har alla tre hörselfelen: hörselnedsättning, ljudöverkänslighet och tinnitus. Jag renoverar inte, men snickrar ibland. Tinnitus kan öka så där ibland, periodvis. Med lite tur lugnar det ner sig igen.
Skydda din hörsel skall du alltid göra. Om du tycker det är roligt att snickra, så gör det. Försök att koncentrera dig på annat istället för att lyssna på pipet! Pyssla med saker som du tycker om - det kan också lindra.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
galento
C Cider skrev:
Jag har alla tre hörselfelen: hörselnedsättning, ljudöverkänslighet och tinnitus. Jag renoverar inte, men snickrar ibland. Tinnitus kan öka så där ibland, periodvis. Med lite tur lugnar det ner sig igen.
Skydda din hörsel skall du alltid göra. Om du tycker det är roligt att snickra, så gör det. Försök att koncentrera dig på annat istället för att lyssna på pipet! Pyssla med saker som du tycker om - det kan också lindra.
Instämmer (y) kan öka periodvis här också. Men man ska nog göra det man tycker om ,
men är noga med hörselskydd när jag kör traktor t,ex och köpte en bra hjälm till mc åkning
så man slipper vindbruset. Använde inte hörselproppar när jag jobbade ( eller hemma ) utan kåpor som jag upplever bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.