Har köpt ett solpanelspaket som levereras tidig vår. Har dessutom tänkt mig 3 st stapelmonterade vertikala vindsnurror. Till dessa snurror kommer en enhet som skall ta strömmen från snurrorna när/om batterierna blir fulladdade för att skydda mot överhettning. Men tanken med det hela är ju att jag skall leverera vid överskott till elnätet. Behövs verkligen den där enheten som "förbrukar" vindsnurrornas överproduktion då?

Förlåt att jag inkräktar på solcellsämnet men fans inget för vindsnurror.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Har du någon bild på vindsnurrorna?
 
Battha Battha skrev:
Har du någon bild på vindsnurrorna?
Vad skulle det ha för betydelse?
 
Vad skulle de ha för betydelse om bild på vindkraftverken visas? Det är ganska bra att beskriva vad man menar genom att visa foto.
 
A Arnodt skrev:
Vad skulle de ha för betydelse om bild på vindkraftverken visas? Det är ganska bra att beskriva vad man menar genom att visa foto.
Suck... Helt meningslöst med en bild. Har noll och ingen betydelse vad det gäller min fråga. Men vill ni ha bild så visst. Toppmonterad S-Air 2kW på bilden. Det jag troligen köper blir tre stapelmonterade på sidostativ. Finns tyvärr ingen bild på det. Och det ger inte svaret på min fråga...

Toppmonterad S-Air 2kW vindturbin mot himmel och vattenbakgrund.
 
MacAver MacAver skrev:
Har köpt ett solpanelspaket som levereras tidig vår. Har dessutom tänkt mig 3 st stapelmonterade vertikala vindsnurror. Till dessa snurror kommer en enhet som skall ta strömmen från snurrorna när/om batterierna blir fulladdade för att skydda mot överhettning. Men tanken med det hela är ju att jag skall leverera vid överskott till elnätet. Behövs verkligen den där enheten som "förbrukar" vindsnurrornas överproduktion då?

Förlåt att jag inkräktar på solcellsämnet men fans inget för vindsnurror.
Vad är det för batterier du ska ha till verket dvs hur ska du dra nytta av det du lagrar i dem? Är det avsett att drivas parallellt med nätet är det ju inga problem annars kan du nog glömma vettiga sätt att leverera något överskott.

Du kanske har någon beskrivning av utrustningen det ger mer än bilder.
 
Jag tror att du får se en dumpload som en säkring, den följer med alla nätanslutna vindkraftverk och har en funktion. I händelse av strömavbrott och hård vind har du dessutom inget nät att skicka överskottet till, och då skyddar den som sagt batteribanken.

Jag har inte ännu men är intresserad av små kraftverk, de du tittar på skulle kunna vara något för mig.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Här beskriver en som köpt vertikalaxlat vindkraftverk Eolo 3000, men rapporterar inget resultat, man kan bara gissa att det troligen inte gav någon nämnvärd ström. Sista han nämnde var att fundament gjutits. Trådskaparen skäms nog över att ha blivit pålurad och avstår från skammen att visa omvärldet hur dåligt det är.
[länk]
Positiv som vanligt Arnodt...
 
D deBrissac skrev:
Jag tror att du får se en dumpload som en säkring, den följer med alla nätanslutna vindkraftverk och har en funktion. I händelse av strömavbrott och hård vind har du dessutom inget nät att skicka överskottet till, och då skyddar den som sagt batteribanken.

Jag har inte ännu men är intresserad av små kraftverk, de du tittar på skulle kunna vara något för mig.
Hmm. Så alltså kommer inte vindkraften att leverera till nätet som jag förstår det utan bara solcellerna? Alltså inget behov av batterilagring för solcellerna men för vindkraftsnurrorna? Har fått tipsat om två separata enheter blybatteri pga priset. De har 5 års garanti så då kanske litium batterierna gått ner i pris.En låda för solpaneler och en för snurrorna. Det skulle visst finnas fördelar med det vilket spar pengar på just batterierna. Men solcellerna verkar jag ju inte behöva batterier eftersom överskott levereras till nätet så kanske kan spara in lite till på det? Som skissen ser ut nu så är det en ytterligare låda som styr leveransen av solel och snurr-el ut i huset. Det jag inte förstått är om den också levererar till elnätet. Otroligt svårt att få rätsida på den biten tycker jag. Kan ingenting om det här men det är ju långt mer komplicerat än jag trodde.
 
Det beror på om du får med en nätansluten växelriktare eller inte. De flesta kinesiska vindsnurror ger 12/24V och har med någon simpel laddregulator för batterier. För att få ut 230V till huset behövs också en växelriktare. Den lösningen är till för off-grid, båtar och husbilar.

En nätansluten växelriktare fungerar som en för solpaneler, och har höga krav på frånkoppling vid avbrott etc. De måste vara godkända för att användas i det svenska elnätet.

Det finns en svensk site som tillverkar och säljer vindkraftverk för on- eller off-grid, men de kostar också därefter.

Har du någon länk till din snurra (nu när vi har fått en bild)? :D
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för batterier du ska ha till verket dvs hur ska du dra nytta av det du lagrar i dem? Är det avsett att drivas parallellt med nätet är det ju inga problem annars kan du nog glömma vettiga sätt att leverera något överskott.

Du kanske har någon beskrivning av utrustningen det ger mer än bilder.
Dokumentation är det riktigt illa med innan man köper något verkar det som. Är man haj på kinesiska så kan man ju klura ut en del men maskinöversättning ger inget annat än triljarder med frågetecken. Har försökt hitta ett bra schema över just den typen av anläggning jag funderar på men hittar inget tillräckligt detaljerat. Det här är ju flera leverantörer inblandade i och det är installatören som sitter på helheten men då inget är spikat än har jag inget konkret att titta på i sin helhet. Känner mig i dagsläget lite osäker på om systemet för snurrorna kan leverera till el-nätet eller bara till huset. Grymt osäker. Kan otroligt lite om det här.

Som jag fick det förklarat för mig är det optimala att det skall vara en mindre blybatterilagring för solcellerna och en lite större för snurrorna.https://www.byggahus.se/forum/members/debrissac.343176/

Inga bra bilder eller kompletta scheman finns än.https://www.byggahus.se/forum/members/debrissac.343176/
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Leverantören måste ju kunna ge dig alla detaljer du vill ha, innan leverans, annars skulle jag vara väldigt skeptisk.

Men eftersom ditt hus är nätanslutet och ström från vindsnurran går in i ditt elsystem så kan den också gå ut på nätet när du har ett överskott.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
D deBrissac skrev:
Det beror på om du får med en nätansluten växelriktare eller inte. De flesta kinesiska vindsnurror ger 12/24V och har med någon simpel laddregulator för batterier. För att få ut 230V till huset behövs också en växelriktare. Den lösningen är till för off-grid, båtar och husbilar.

En nätansluten växelriktare fungerar som en för solpaneler, och har höga krav på frånkoppling vid avbrott etc. De måste vara godkända för att användas i det svenska elnätet.

Det finns en svensk site som tillverkar och säljer vindkraftverk för on- eller off-grid, men de kostar också därefter.

Har du någon länk till din snurra (nu när vi har fått en bild)? :D
Nä. S-Air (snurran) har ingen site jag kan hitta. Samma bild hade de vist skickat till installatören för alla fyra modeller (1-4 kW). Det finns 2 st 3 kW enheter 4 mil härifrån hos en bonde utanför V-ås som jag fått som referens (inte tittat på den än). Också kombinerad med solceller. Bilden jag la upp nyss fick jag mejlad till mig från installatören för bara en stund sedan. Det finns en växelriktare med i paketet. Den tror jag är just "Som skissen ser ut nu så är det en ytterligare låda som styr leveransen av solel och snurr-el ut i huset." (vilket jag skrev tidigare). Installatören bytte ut den tyska som skulle levereras med solpanelen och har i sitt förslag ersatt den med en annan som skulle vara lämpligare och bättre. Inget är svensktillverkat utan tyskt, danskt och kinesiskt i det förslaget jag tittat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.