Fotografen Fotografen skrev:
Hur definierar du "förbrukning"?
Energi eller effekt...?
Effekt. De drog tillsammans motsvarande 70 watt kontinuerlig drift, både med och utan damm.
 
Då är det så att dammet påverkar inte effekten, den är lika med och utan damm. Däremot påverkas kylanläggningens effektivitet, närvaron av damm sänker denna vilket gör att anläggningen får gå längre tid för att erhålla önskad temperatur i kylen, och därmed ökar energiförbrukningen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Då är det så att dammet påverkar inte effekten, den är lika med och utan damm. Däremot påverkas kylanläggningens effektivitet, närvaron av damm sänker denna vilket gör att anläggningen får gå längre tid för att erhålla önskad temperatur i kylen, och därmed ökar energiförbrukningen.
Fast uppenbarligen inte i mitt test. Jag mätte under flera dagar. Temperaturen i skåpen var heller inte mätbart lägre (vilket vore konstigt med tanke på termostatstyrningen).
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 365 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"
Och jag kan tillägga att jag varit ute på servicejobb där kylskåpet (side-by-side) hade så mycket damm att det inte klarade att hålla temperaturen, kompressorn gick för fullt. En annan tekniker hade bytt elektroniken (utan att det hjälpte så klart). Det var tjocka klasar som effektivt hindrade värmen från att försvinna så där skulle jag säga att energiförbrukningen låg på minst 50 % mer. Skåpet i fråga var ca 2 år gammalt.
 
Redigerat:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 317 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?", men det fick väl alla ni andra oxå?
 
J
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 096 andra personer som har gjort quizet "Kan du minska elförbrukningen?"

Jag blev tagen på sängen av bokfrågan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.